JUDr.
David Zámek
doc. PhDr. Kamil Pavlíček, CSc.
V současné době
se opět hovoří na kompetentních resortech a v jejich expertních komisích o potřebě aktuální novelizace
bodového systému a to po jeho obsahové i strukturální stránce,
s přiblížením se k německému modelu. Přitom je všeobecně konstatováno, že začlenění
bodového systému do naší právní úpravy bylo a je pozitivním přínosem pro zvýšení bezpečnosti
silničního provozu. Česká republika tak vstoupila mezi státy, které bodový
systém uplatňují a jeho působením pozitivně
ovlivňují dopravní chování svých řidičů.
Až potud lze s uplatněním
této metody pouze souhlasit. Je však několik zásadních problémů, které účinnost
bodového systému zbytečně před širokou odbornou veřejností snižují a poskytují
argumenty jeho odpůrcům a kritikům. Podívejme se na některé z nich :
a)
Bodový systém je dynamickou metodou a měl by pružně reagovat na zjištěné
změny a nové jevy v silničním dopravním prostředí. V zahraničí jsou tyto systémy po určité
době podrobovány zkoumání a jsou částečně nebo zásadně novelizovány po obsahové
i metodologické stránce a to zpravidla po několika letech nebo v rámci
celkové novelizace právní úpravy (např. Německo, Anglie, Španělsko, atd.). V České republice od jeho zavedení v r.2006 dosud k novelizaci nedošlo.
b)
Vývoj a hodnocení dopravní bezpečnosti stále více ukazuje na potřebu hlubšího
zkoumání jednotlivých homogenních skupin
účastníků provozu, jejich specifik, zatížení, dopravního chování a celkových
odlišností v motivaci a v kilometrové roční účasti v silničním
provozu.
c) Každé dva roky by bylo účelné zhodnotit,
doplnit, popř. vyloučit dopravní přestupky a trestné činy podléhající bodovému
hodnocení, popř. změnit počty přidělených bodů.
d)
Vyřešit úzkou provázanost bodového systému s jednotlivými přestupky
proti bezpečnosti silničního provozu a trestnými činy v silniční dopravě,
s jejich výběrem, „škálováním“ a se správním
trestáním, tedy s pokutami a zákazy činnosti (řízení).
e)
Některé přestupky proti
bezpečnosti silničního provozu by měly být označeny jako vysoce nebezpečné a ohrožující.
Při jejich opakování do dvanácti po sobě jdoucích měsíců je spojit
s násobkem bodů. Uvedené a zapsané
body za tyto přestupky nebo trestné činy
by nebylo možné z bodového konta řidiče odstranit a to ani po získání
absolutního počtu bodů a udělení ročního zákazu činnosti.
f)
Zvážit možnost, aby v případě přestupků řešených v rámci
blokového řízení udělovala body Policie ČR a obecní policie.
g)
Uplatnění zpětné vazby pro řidiče. Každé udělené body řidiči oznamovat
do 5 dnů po jejich připsání na bodové konto řidiče.
Možnosti změny bodového systému a trestání za
spáchané přestupky proti bezpečnosti a plynulosti silničního provozu vzhledem
k jednotlivým skupinám řidičů.
Tato
úvaha a současně možný návrh reaguje na skutečnost, že dopad bodového systému
ve své finální fázi, tj. získání plného počtu bodů, zakazuje na 1 rok řízení
vozidla plošně všem řidičům silničních motorových vozidel. Zde se nabízí otázka, zda je to
v současné době citlivý a objektivní přístup. Argument, který není možné
jednoduše odmítnout je výrazný nepoměr v počtech ujetých kilometrů. Řidiči
z profese, řidiči nákladní a osobní dopravy jsou svými ročními projezdy
kilometrů v rámci tuzemska i celé Evropy zcela v jiné dopravně
bezpečnostní situaci, než řidiči osobních automobilů a motocyklů, kteří mají
nízké roční projezdy, řidiči motocyklů i určitá část řidičů osobních automobilů
dokonce projezdy pouze sezónní. Bodový systém však tuto obecně známou situaci
nezohledňuje a lidově řečeno měří všem stejným metrem. V návaznosti na
necitlivě řešený bodový systém je nutno připojit stejně neobjektivní správní
trestání za některé přestupky proti bezpečnosti silničního provozu, kde je
vedle finanční pokuty vysloven i zákaz činnosti, tedy v našem případě
zákaz řízení na určité časové období a to minimálně na 1 měsíc, zpravidla však
na 6 měsíců až 1 rok. Tato sankce se přímo dotýká reálné ztráty zaměstnání
řidiče, neboť řidič nemůže vykonávat činnost, na kterou byl přijat dopravcem do
pracovního poměru. Ten nemůže zcela
objektivně takového pracovníka zaměstnávat a to bez ohledu na jeho jinak dobré
pracovní kvality. Dopravce tedy zcela neočekávaně a nekoncepčně ztrácí zaměstnance
a současně i možné dlouhodobě „nasmlouvané“ zakázky.
Obtížné získávání nového kvalitního řidiče je nabíledni.
Rámcově
nastíněný problém u řidičů z profese upozorňuje na situaci, která bude mít
jistě řadu možných variant. Pokusme se ukázat na několik možností, které si
neosobují právo na jediná možná realizovatelná řešení. Mají však ukázat na
problém, který již nelze opomíjet a který je současně z pohledu této skupiny
profesionálních účastníků silničního provozu zdrojem zbytečné kritiky této právní
úpravy.
Mezi možné
navrhované varianty by mohlo patřit
např. :
Uplatnění bodového hodnocená a zákazu
řízení u spáchaného přestupku spojeného s tímto zákazem a body u řidičů
z profese až při jeho opakování v období dvanácti po sobě jdoucích
měsíců.
Toto řešení by se však nevztahovalo na
přestupky nebo trestné činy spojené se zjištěním alkoholu a jiných zakázaných
návykových látek při řízení vozidla,
rovněž jako na dopravní přestupky, které by bezprostředně a prokazatelně
ohrožovaly bezpečnost silničního provozu. Tyto přestupky by stejně jako dnes při jejich
zjištění podléhaly správnímu řízení, avšak při správním řízení by bylo možno
uplatnit správní uvážení při vyhodnocení podmínek a celé dopravní situace při
spáchání přestupku a od zákazu řízení ustoupit. Oproti tomu by však byla
uplatňována finanční pokutu v horní části sazby. Současně by bylo možno u
těchto řidičů ustoupit od bodového hodnocení při prvním spáchání daného,
bodovaného přestupku. Toto řešení
navrhujeme zejména pro níže uvedené přestupky :
-
Porušení povinnosti vyplývající ze zákazové nebo
příkazové značky. Možnost vyloučení
bodu (1 bod), avšak udělení pokuty nejméně od 1 000.- Kč až do
2 000.- Kč a to od prvního případu spáchání tohoto přestupku.
-
Porušení povinnosti být za jízdy připoután
bezpečnostním pásem. Při prvním
spáchání přestupku upustit od udělení 2 bodů, pokutu však udělit od
1 500.- Kč. Při opakovaném přestupku v době dvanácti po sobě jdoucích
měsíců od spáchání prvního přestupku již
udělit i body.
-
Porušení nejvyšší dovolené rychlosti o méně než 20
km/h1 v obci. Poprvé přestupek
řešit bez bodového hodnocení (2 body). V případě spáchání tohoto přestupku
v období dvanácti po sobě jdoucích měsíců body uplatnit. Pokud by se
jednalo o několik stejných přestupků řešených ve společném řízení, neuplatňovat
body, ale udělit stanovenou pokutu za každý spáchaný přestupek, za každé
porušení rychlosti. Při opakovaném společném řízení však již body uplatnit.
-
Držení telefonního přístroje nebo jiného záznamového
zařízení v ruce nebo jiným způsobem. Při prvním zjištěném přestupku ustoupit od bodového hodnocení. Body
uplatnit při opakovaném přestupku v období dvanácti po sobě jdoucích
měsíců.
-
Předjíždění vozidla v případech, ve kterých je
to zakázáno. Při prvním prokázání
tohoto přestupku upustit od uložení zákazu činnosti (řízení vozidla) i udělení
bodů. Tento postup však uplatnit až po prošetření přestupku ve správním řízení,
tedy konkrétní dopravní situace při které byl přestupek spáchán
s přihlédnutím k bezúhonnému průběhu předchozí řidičské praxe.
V opačném případě by byl přestupek řešen standardním způsobem. Uvedený
možný postup řešení by se však nevztahoval na finanční pokutu, která by byla
naopak uložena v maximální výši. Na opakovaný přestupek spáchaný
v průběhu dvanácti po sobě jdoucích měsíců by se však uvedené úlevy již
nevztahovaly (nevztahovalo by se na řidiče přepravy podle dohody ADR).
Uvedený příklad řešení by mohl být
aplikován i v případě rozšíření bodů na 18. Při řešení dalších přestupků
by již tento postup mohl narážet na
vysokou nebezpečnost přestupků vzhledem k úrovni bezpečnosti provozu. Upuštění od bodového hodnocení v případě
prvního přestupku by však objektivně hodnotilo vysoký kilometrový projezd
těchto řidičů.