JUDr. Libor Kovárník,
PhD.
Vězeňská služba
Místo,
úkoly a poslání Vězeňské služby
Vězeňská služba
(dále jen VS) České republiky byla zřízena zákonem[1].
Vězeňská služba zajišťuje výkon vazby a výkon trestu odnětí svobody. Dále
zajišťuje ochranu pořádku a bezpečnosti při výkonu soudnictví, správě soudů,
při činnosti státních zastupitelství a Ministerstva spravedlnosti.
VS zajišťuje zejména výkon
vazby a výkon trestu odnětí svobody a v rozsahu stanoveném zákonem[2],
ochranu pořádku a bezpečnosti při výkonu soudnictví a správě soudů a při
činnosti státních zastupitelství a Ministerstva spravedlnosti. Generální
ředitelství Vězeňské služby, vazební věznice a věznice, pokud rozhodují ve
správním řízení, mají postavení správních úřadů.
VS je organizační složkou
státu a hospodaří s majetkem státu, který potřebuje k plnění svých úkolů, je
účetní jednotkou, která spravuje a střeží vazební věznice a věznice,
střeží věznice pro místní výkon trestu a odpovídá za dodržování zákonem
stanovených podmínek výkonu vazby a výkonu trestu odnětí svobody,střeží,
předvádí a eskortuje osoby ve výkonu vazby a ve výkonu trestu odnětí
svobody,prostřednictvím programů zacházení soustavně působí na osoby ve výkonu
trestu odnětí svobody a obdobně i na některé skupiny osob ve výkonu vazby s
cílem vytvořit předpoklady pro jejich nekonfliktní způsob života po
propuštění,zabezpečuje úkoly při předcházení a odhalování trestné činnosti osoby
ve výkonu vazby a ve výkonu trestu odnětí svobody,provádí výzkum v oboru penologie a využívá jeho výsledky a vědecké poznatky ve
výkonu vazby a ve výkonu trestu odnětí svobody,vytváří podmínky pro pracovní a
jinou účelnou činnost osob ve výkonu vazby a ve výkonu trestu odnětí
svobody,zajišťuje pořádek a bezpečnost v budovách soudů a státních
zastupitelství a v jiných místech činnosti soudů a ministerstva spravedlnosti a
v rozsahu stanoveném zákonem[3] zajišťuje bezpečnost výkonu pravomoci
soudů a státních zastupitelství,vede evidenci osob ve výkonu vazby a ve výkonu
trestu odnětí svobody na území České republiky,provozuje hospodářskou činnost
za účelem zaměstnávání osob ve výkonu trestu odnětí svobody, případně i osob ve
výkonu vazby.
Působnost,
organizace a řízení Vězeňské služby
VS se člení na vězeňskou
stráž, justiční stráž a správní službu.Vězeňská stráž a justiční stráž mají
postavení ozbrojeného sboru.Vězeňská stráž střeží, předvádí a eskortuje osoby
ve výkonu vazby a ve výkonu trestu odnětí svobody, střeží vazební věznice,
věznice a věznice pro místní výkon trestu a při této činnosti a v uvedených
místech zajišťuje stanovený pořádek a kázeň.Justiční stráž zajišťuje pořádek a
bezpečnost v budovách soudů a státních zastupitelství a v jiných místech
činnosti soudů a ministerstva spravedlnosti a v rozsahu stanoveném zákonem
zajišťuje bezpečnost výkonu pravomocí soudů a státních zastupitelství. Správní
služba rozhoduje ve správním řízení podle zvláštních právních předpisů a
zabezpečuje organizační, ekonomickou, výchovnou a další odbornou činnost.
Součástí správní služby je i zdravotnická služba. Činnost správní služby
zajišťují občanští zaměstnanci a příslušníci (dále jen
"příslušníci").Příslušníci VS zařazení do správní služby mohou být
pověřeni plněním úkolů vězeňské stráže. Příslušníci zařazení v justiční stráži
mohou být dočasně povoláni k plnění úkolů vězeňské stráže v místech výkonu
vazby nebo výkonu trestu odnětí svobody jen v mimořádných případech, nemůže-li
vězeňská stráž zajistit vlastními prostředky pořádek a bezpečnost v těchto
místech, a to pouze se souhlasem ministra spravedlnosti České republiky.
Organizačními články Vězeňské služby
jsou:
Generální ředitelství Vězeňské služby,
vazební věznice (zajišťují výkon
vazby),
věznice (zajišťují výkon trestu odnětí
svobody),
Institut vzdělávání Vězeňské služby,
Generální
ředitelství Vězeňské služby je podřízeno ministerstvu spravedlnosti.
Organizační články Vězeňské služby zřizuje a ruší ministr spravedlnosti. V čele
jednotlivých věznic a vazebních věznic stojí ředitelé, které jmenuje a odvolává
generální ředitel Vězeňské služby. Za činnost Vězeňské služby zodpovídá
generální ředitel Vězeňské služby ministrovi spravedlnosti. Vězeňská a justiční
stráž má postavení ozbrojeného sboru a pracovníci těchto stráží jsou ve
služebním poměru k ministerstvu spravedlnosti. V posledních letech byla většina
zaměstnanců Vězeňské služby zcivilněna.
Stanovené úkoly zajišťují ve
Vězeňské službě vězeňská stráž, justiční stráž, správní služba, Institut
vzdělávání a pověřené orgány Vězeňské služby.
Vězeňská
služba se člení na
vězeňskou stráž
justiční stráž
správní službu
Vězeňská stráž
střeží, předvádí a eskortuje osoby ve výkonu vazby a ve výkonu trestu odnětí
svobody. Střeží vazební věznice, věznice a věznice pro místní výkon trestu. Při
této činnosti a v uvedených místech zajišťuje stanovený pořádek a kázeň. Dále
zabezpečuje úkoly při předcházení a odhalování trestné činnosti osob ve výkonu
vazby a výkonu trestu odnětí svobody.
Justiční stráž zajišťuje pořádek a
bezpečnost v budovách soudů, státních zastupitelství a ministerstva a v jiných
místech jejich činnosti. Je-li justiční stráž dočasně povolána k plnění úkolů
vězeňské stráže, střeží vazební věznice a věznice, předvádí a eskortuje osoby
ve výkonu vazby a ve výkonu trestu odnětí svobody. Při této činnosti zajišťuje
stanovený pořádek a kázeň.
Správní služba
rozhoduje ve správním řízení podle zvláštních právních předpisů a zabezpečuje
organizační, ekonomickou, výchovnou a další odbornou činnost. Součástí správní
služby je i zdravotnická služba.
Příslušníci zařazení do správní služby
mohou být rozhodnutím ředitele věznice dočasně pověřeni plněním úkolů vězeňské
stráže, pokud vězeňská stráž jí svěřené úkoly nemůže vlastními silami plnit.
Pověřené orgány
Vězeňské služby mají postavení policejního orgánu v řízení o trestných činech
příslušníků; [4] náleží jim též oprávnění používat
podpůrné operativně pátrací prostředky podle tohoto zákona.
Organizace
Vězeňské služby
Základními organizačními jednotkami Vězeňské služby jsou generální ředitelství,
vazební věznice, věznice a Institut vzdělávání.Generální ředitelství Vězeňské
služby řídí, organizuje a kontroluje činnost ostatních článků organizace Vězeňské
služby.Ministr řídí Vězeňskou službu prostřednictvím generálního ředitele,
kterého jmenuje a odvolává. Za činnost Vězeňské služby zodpovídá generální
ředitel ministrovi.Právní úkony jménem státu činí za Vězeňskou službu generální
ředitel.
Jednotlivé věznice a vazební věznice zřizuje a
zrušuje ministr. V jejich čele stojí ředitelé, které jmenuje a odvolává
generální ředitel Vězeňské služby (dále jen generální ředitel).
Ředitelé vazebních věznic, věznic a dalších organizačních článků Vězeňské
služby jsou oprávněni jednat a činit právní úkony za Vězeňskou službu ve všech
věcech, kromě těch, které podle zákona č. 555/1992 Sb. o Vězeňské službě a
justiční stráži České republiky v platném znění nebo rozhodnutí ministra nebo
generálního ředitele patří do jejich pravomoci.
Typy
věznic
Věznice se člení podle způsobu
vnějšího střežení a zajištění bezpečnosti do čtyř základních typů, a to
a) s dohledem,
b) s dozorem,
c) s ostrahou,
d) se zvýšenou ostrahou.
Vedle základních typů věznic se
zřizují zvláštní věznice pro mladistvé, pro ženy a matky s dětmi. V rámci jedné
věznice mohou být zřízena oddělení různých typů, pokud tím nebude ohrožen účel
výkonu trestu.
Povinnosti
a oprávnění příslušníka Vězeňské služby
Povinnosti
příslušníka Vězeňské služby
Příslušník je povinen plnit služební
povinnosti a úkoly vyplývající pro něj ze zákonů a z dalších obecně závazných
právních předpisů a z rozhodnutí a příkazů nadřízených.
Příslušník je povinen jednat s
osobami ve výkonu vazby a ve výkonu trestu odnětí svobody vážně a rozhodně,
respektovat jejich práva, zabraňovat krutému nebo důstojnost ponižujícímu
zacházení s těmito osobami i mezi nimi navzájem a působit k naplňování účelu
výkonu vazby a výkonu trestu odnětí svobody.
Při provádění služebních zákroků a
služebních úkonů je příslušník povinen dbát cti a důstojnosti osob, s nimiž
jedná, i své a nepřipustit, aby těmto osobám vznikla bezdůvodná újma a aby
případný zásah do jejich práv a svobod překročil míru nezbytnou k dosažení
účelu sledovaného služebním zákrokem nebo služebním úkonem.
Dovolují-li to okolnosti a povaha
služebního zákroku, je příslušník povinen před jeho provedením:
a) prokázat svou příslušnost k Vězeňské službě,
b) použít domluvy, výzvy nebo varování k dosažení
účelu zákroku bez jeho provedení; před výzvou použije příslušník slova
"jménem zákona".[5]
Příslušník ve službě je povinen
zakročit v mezích stanovených tímto zákonem a dalšími obecně závaznými právními
předpisy:
páchá-li osoba ve výkonu vazby nebo ve
výkonu trestu odnětí svobody trestný čin nebo kázeňský přestupek, popřípadě
je-li důvodné podezření z jejich páchání,
maří-li osoba ve výkonu vazby nebo ve
výkonu trestu odnětí svobody účel výkonu vazby nebo výkonu trestu odnětí
svobody,
je-li narušován pořádek nebo ohrožována
bezpečnost v prostorách Vězeňské služby, věznice pro místní výkon trestu,
soudu, státního zastupitelství nebo ministerstva, nebo při předvádění a eskortách
osob z výkonu vazby nebo trestu odnětí svobody.
Příslušník není povinen provést služební
zákrok,
je-li pod vlivem léků nebo jiných
látek, které závažným způsobem snižují jeho schopnost jednání,
není-li k jeho provedení odborně
vyškolen nebo vycvičen, ač povaha zákroku takové vyškolení nebo vycvičení
vyžaduje,
brání-li tomu důležitý zájem služby.
Vyžadují-li to okolnosti, je příslušník povinen v těchto případech učinit jiná
opatření nezbytná k provedení služebního zákroku, zejména bez odkladu vyrozumět
svého nadřízeného.
Příslušník, který plní úkoly vězeňské
stráže, je povinen i v době mimo službu v mezích stanovených tímto zákonem a
dalšími obecně závaznými právními předpisy provést služební zákrok nebo jiná potřebná
opatření, páchá-li osoba ve výkonu vazby nebo výkonu trestu odnětí svobody
trestný čin nebo kázeňský přestupek, jímž je bezprostředně ohrožen život,
zdraví nebo majetek.
Příslušník koná službu zpravidla ve
služebním stejnokroji s identifikačním číslem. Příslušník, který koná službu v
občanském oděvu, je označen identifikačním štítkem s číslem.
Příslušník prokazuje
svou příslušnost k Vězeňské službě služebním průkazem nebo služebním
stejnokrojem s identifikačním číslem. V místech výkonu vazby nebo výkonu trestu
odnětí svobody může příslušník prokazovat svoji totožnost též identifikačním
štítkem. Ústním prohlášením "Vězeňská služba" prokazuje příslušník
svoji příslušnost ve výjimečných případech, kdy okolnosti služebního zákroku
neumožňují prokázat příslušnost stanoveným způsobem.
Ministerstvo stanoví vyhláškou
podrobnosti o prokazování příslušnosti k Vězeňské službě.[6]
Příslušník je povinen zachovávat
mlčenlivost o skutečnostech, o kterých se dozvěděl při plnění služebních úkolů
nebo v souvislosti s nimi a které v obecném zájmu nebo v zájmu zúčastněných
osob vyžadují, aby zůstaly utajeny před nepovolanými osobami.
Ministr je oprávněn
zprostit příslušníka povinnosti mlčenlivosti.
Oprávnění
příslušníka Vězeňské služby
Požadování
vysvětlení
Příslušník je oprávněn požadovat
vysvětlení od osob ve výkonu vazby nebo výkonu trestu odnětí svobody, které
mohou přispět k objasnění skutečností důležitých pro odhalení trestného činu
nebo kázeňského přestupku spáchaného pachatelem během výkonu vazby nebo výkonu
trestu odnětí svobody, jakož i pro vypátrání osoby prchající z výkonu vazby
nebo z výkonu trestu odnětí svobody.
Na povinnost vyhovět
výzvě podle odstavce 1, možnost odepřít vysvětlení a na zákaz požadovat
vysvětlení se obdobně užije zvláštní předpis.[7]
Osobní prohlídka a jiné podobné úkony
Příslušník je oprávněn provést u osoby
ve výkonu vazby nebo ve výkonu trestu odnětí svobody osobní prohlídku a
prohlídku jejích věcí, prohlídku těla, snímání daktyloskopických otisků a
pořizování obrazových záznamů, popřípadě nařídit, aby se tato osoba podrobila
lékařské prohlídce.
Lékařskou prohlídku
provádí pouze lékař. Osobní prohlídku a prohlídku těla provádí osoba stejného
pohlaví nebo lékař. Odběr krve provádí na žádost příslušníka pouze lékař nebo
odborně způsobilý zdravotnický pracovník.
Odnětí
věcí
Příslušník je oprávněn odejmout osobě ve
výkonu vazby nebo ve výkonu trestu odnětí svobody věc, kterou má neoprávněně u
sebe, anebo věc, která by mohla být prohlášena za propadlou nebo zabranou. [8]
Nebyla-li věc
uvedená v odstavci 1 prohlášena za propadlou nebo zabranou a není-li jí třeba
pro další řízení, vrátí se osobě, které byla odňata, pokud tomu nebrání účel
vazby nebo trestu odnětí svobody. Jinak správa ústavu, v němž se vykonává vazba
nebo trest odnětí svobody, zajistí uložení věci, popřípadě ji odešle na náklady
osoby, které byla věc odňata, na adresu, jež tato osoba určí; jde-li o věc
bezcennou nebo zcela nepatrné hodnoty, lze ji zničit.
Při střežení objektů je příslušník
oprávněn zjišťovat totožnost osob, které vstupují do objektu nebo se v něm
nacházejí, prohlížet jejich zavazadla i věci a prohlížet dopravní prostředky
při vjezdu i výjezdu. Při důvodném podezření, že osoba má u sebe zbraň nebo
jinou věc, kterou by mohla narušit výkon vazby nebo výkon trestu odnětí svobody
nebo bezpečnost v budovách soudů, státních zastupitelství nebo ministerstva nebo
kterou neoprávněně vynáší ze střeženého objektu, může příslušník provést její
osobní prohlídku a takovou zbraň nebo jinou věc odebrat. Může přijímat i jiná
opatření nezbytná k tomu, aby do objektu nebyly vnášeny nebo dopravovány věci,
které by mohly narušit výkon vazby nebo výkon trestu odnětí svobody nebo
bezpečnost v budovách soudů, státních zastupitelství nebo ministerstva.
Příslušník při střežení objektů je oprávněn zjišťovat totožnost osob a
zakročit proti osobám, které se zdržují v bezprostřední blízkosti střežených
objektů, pokud:
je důvodná obava, že tyto osoby naruší
výkon vazby nebo výkon trestu odnětí svobody nebo ohrozí bezpečnost střeženého
objektu, nebo
se tyto osoby chovají způsobem, který
narušuje výkon vazby nebo výkon trestu odnětí svobody nebo ohrožuje bezpečnost
střežených objektů.
Příslušník je při plnění služebních
úkolů oprávněn v případě bezprostředního nebezpečí ohrožení života, zdraví nebo
majetku požádat každého o pomoc. Kdo byl o tuto pomoc požádán, je povinen ji poskytnout,
pokud tím nevystaví vážnému ohrožení sebe nebo osobu blízkou, anebo pokud tomu
nebrání jiné závažné okolnosti.
Pronásledování
a pátrání po prchajících osobách
Příslušník je povinen, pokud mu v tom nebrání
jiné důležité okolnosti, bezprostředně pronásledovat osobu prchající z výkonu
vazby nebo výkonu trestu odnětí svobody a činit nezbytná a neodkladná opatření
k jejímu zadržení. O prchající osobě Vězeňská služba neprodleně vyrozumí
Policii České republiky.
Operativně
pátrací prostředky, podpůrné operativně pátrací prostředky a podmínky jejich
používání
Operativně pátrací prostředky a podpůrné
operativně pátrací prostředky používají v objektech Vězeňské služby na žádost
ministra nebo s jeho souhlasem orgány k tomu oprávněné podle zvláštních
právních předpisů. [9]
Pověřené orgány Vězeňské služby
používají podpůrné operativně pátrací prostředky za podmínek stanovených tímto
zákonem v objektech Vězeňské služby k předcházení a odhalování trestné
činnosti.
Pro účely tohoto zákona se podpůrnými
operativně pátracími prostředky rozumí
a) zabezpečovací technika,
b) zvláštní finanční prostředky.
Zabezpečovací technikou se rozumí
technické prostředky, zařízení a jejich soubory používané za účelem předcházení
nebo zamezení ohrožení života a zdraví osob nebo k zabezpečení ochrany majetku
a vyhledávání radiotelekomunikační techniky v objektech vazebních věznic a
věznic a zabránění nedovolené komunikace osob ve výkonu vazby a ve výkonu
trestu odnětí svobody. Použitím zabezpečovací techniky nesmí být zasahováno do
ústavně zaručených práv a svobod.
Zvláštními finančními prostředky se
rozumí vyčleněné finanční prostředky, které jsou využívány k úhradě některých
výdajů v souvislosti s použitím zabezpečovací techniky. Musí být s nimi
nakládáno hospodárně a v souladu s jejich účelem. Na nakládání se zvláštními
finančními prostředky se nevztahují zvláštní právní předpisy upravující
hospodaření s peněžními prostředky státu.
Operativně pátrací prostředky a podpůrné
operativně pátrací prostředky mohou být použity jen v souladu s účelem výkonu
vazby a výkonu trestu odnětí svobody a nesmí omezovat práva jiných osob,
zejména osob ve výkonu vazby a ve výkonu trestu odnětí svobody, nad míru nezbytně
nutnou. Nesmí být použity při styku mezi osobou ve výkonu vazby nebo ve výkonu
trestu odnětí svobody a jejím obhájcem.
Služební zákroky pod jednotným velením
Zakročují-li příslušníci pod jednotným
velením, rozhoduje o použití donucovacích prostředků a střelné zbraně za
podmínek uvedených v tomto zákoně velitel zákroku. Na něj přecházejí
povinnosti, které mají jinak po použití donucovacího prostředku a střelné
zbraně jednotliví příslušníci.
Součinnost a spolupráce
s ostatními bezpečnostními službami
Vězeňská služba a justiční
stráž spolupracuje s PČR a dalšími bezpečnostními sbory především při
odhalování trestných činů, pátraní po hledaných osobách, při ochraně pořádku a
bezpečnosti v budovách soudů.
[1] zákon
č. 555/1992 Sb., o vězeňské a justiční stráži České republiky ve znění
pozdějších právních předpisů.
[2] dtto
[3] dtto
[4] § 12 odst. 2 zákona
č. 141/1961 Sb., o trestním řízení soudním (trestní řád), ve znění pozdějších
předpisů.
[5] zákon č. 555/1992 Sb., o vězeňské a justiční
stráži České republiky ve znění pozdějších právních předpisů.
[6] V MSČR č.
89/2004 S., vnější označení příslušníků Vězeňské služby
V MSČR č. 474/2005 Sb., kterou se mění V MSČR č. 89/2004 Sb.
[7] Zákon č. 283/1991
Sb. , o Policii České republiky.
[8] § 48 a 50
zákona č. 169/1999 Sb.
[9] § 158b zákona č.
141/1961 Sb., o trestním řízení soudním (trestní řád), ve znění pozdějších
předpisů.
§ 23a zákona č. 283/1991 Sb., o policii
České republiky