JUDr. Josef
Hrudka
Katedra teorie policejně bezpečnostních činností PA
ČR v Praze
Přísahy a sliby I.
Tato dvoudílná teoretická studie,
v dílu prvém vymezuje právní reglementaci a konsekvence služebního slibu v zákoně
č. 361/2003 Sb., o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů, ve znění
pozdějších předpisů (dále jen „zákon o služebním poměru“) a v dílu druhém,
za pomoci rozvinutí horizontální a vertikální roviny zkoumaní a jejich vzájemného
propojení,[1]
induktivně deduktivní metodou abstrahuje obsah služebních slibů a přísah
„příslušníků veřejných bezpečnostních sborů“ s uvedením jistých anomálií,
které naše historie přinesla.
Právní reglementace a konsekvence služebního slibu
v zákoně o služebním poměru
První významnou společenskou událostí
v profesním životě každého příslušníka Policie České republiky (dále jen
„policisty“) je složení služebního slibu. Tohoto slavnostního aktu se kromě
budoucích policistů a představitelů vrcholného managementu Policie České
republiky zúčastňují zpravidla i pozvaní hosté z Ministerstva vnitra České
republiky a územní samosprávy. Slavnostní atmosféru, spojenou se silným
emocionálním prožitkem, umocňuje mnohdy reprezentativnost prostor, kde se
služební slib koná, doprovod Hudby hradní stráže a Policie České republiky,
přítomnost osob blízkých mladých policistů, ale i např. členů historické
skupiny Četnické pátrací stanice Praha, předání pamětního listu a ocenění
služebně starších kolegů, kteří se tak veřejně stávají kladným vzorem
nastupující policejní generace.
Institut služebního slibu, tak jak ho
známe dnes, je součástí zákona o služebním poměru příslušníků bezpečnostních
sborů, který upravuje právní poměry fyzických osob, které v bezpečnostních
sborech vykonávají službu (dále jen „příslušník“), jejich odměňování, řízení ve
věcech služebního poměru a organizační věci služby. „Bezpečnostním sborem se
rozumí Policie České republiky, Hasičský záchranný sbor České republiky, Celní
správa České republiky, Vězeňská služba České republiky, Bezpečnostní
informační služba a Úřad pro zahraniční styky a informace.“[2]
Text
služebního slibu, který v den
nástupu k výkonu služby skládá příslušník zní:
"Slibuji na svou čest a svědomí, že při
výkonu služby budu nestranný a budu důsledně dodržovat právní a služební
předpisy, plnit rozkazy svých nadřízených a nikdy nezneužiji svého služebního
postavení. Budu se vždy a všude chovat tak, abych svým jednáním neohrozil
dobrou pověst bezpečnostního sboru. Služební povinnosti budu plnit řádně a
svědomitě a nebudu váhat při ochraně zájmů České republiky nasadit i vlastní
život."[3]
Do služebního poměru, příslušníka
bezpečnostního sboru, může být přijat občan České republiky, který
a) o přijetí písemně požádá,
b) je starší 18 let,
c) je bezúhonný,
d) splňuje stupeň vzdělání stanovený pro služební místo,
na které má být ustanoven,
e) je zdravotně, osobnostně a fyzicky způsobilý k výkonu
služby,
f) je plně způsobilý k právním úkonům,
g) je oprávněný seznamovat se s utajovanými informacemi[4],
má-li být ustanoven na služební místo, pro které se tato způsobilost vyžaduje,
h) není členem politické strany nebo politického hnutí,
a jde-li o služební poměr příslušníka zpravodajské služby, ani odborové
organizace,
i) nevykonává živnostenskou nebo jinou výdělečnou
činnost a není členem řídících nebo kontrolních orgánů právnických osob, které
vykonávají podnikatelskou činnost.
Před
přijetím do služebního poměru je bezpečnostní sbor povinen písemně seznámit
občana s textem služebního slibu,
předpokládaným dnem vzniku služebního poměru, druhem služebního poměru a dobou
jeho trvání, služebním zařazením, místem služebního působiště, dobou služby,
výší služebního příjmu a výplatním termínem, délkou dovolené, podmínkami výkonu
služby a podmínkami skončení služebního poměru.[5]
Samotný text služebního slibu, jak již
bylo řečeno v úvodu, je uveden v § 17 zákona o služebním poměru a dále se
objevuje v zákonné dikci těchto ustanovení jmenovaného zákona: § 16 odst.
3, § 17 odst. 3, § 42 odst. 1 písm. d), § 186 odst. 7 písm. c), § 221.
Služební poměr vzniká dnem, který je
stanoven v rozhodnutí o přijetí do služebního poměru, za podmínky, že
příslušník v den nástupu k výkonu služby složí služební slib. Služební slib se považuje za složený,
jestliže jeho text je stvrzen podpisem konkrétního příslušníka. Pokud se k
složení slibu nedostaví nebo odmítne složit služební slib anebo jej složí s
výhradami, služební poměr mu nevznikne.[6]
„Pokud příslušník nenastoupí do služby
v den určený rozhodnutím o přijetí a prokáže závažnou překážku, která mu
bránila v nástupu služby, a uvědomí do týdne služebního funkcionáře o této
překážce, služební poměr vznikne k tomuto dni, ale výkon služby se bude
realizovat až po odpadnutí překážky. Nenastoupí-li příslušník k výkonu
služby v den, který je uveden v rozhodnutí o přijetí do služebního poměru,
aniž by mu v tom bránila závažná překážka, nebo neuvědomí-li služebního
funkcionáře o vzniku této překážky do týdne od stanoveného dne nástupu do
služby, služební funkcionář rozhodnutí o přijetí do služebního poměru zruší. Zde
se jedná o jediný případ, kdy podle zákona může služební funkcionář zrušit
rozhodnutí, a to i pravomocné, bez podnětu příslušníka.“ [7]
V současné době je tedy povaha
tohoto institutu v případě vzniku služebního poměru normativní, kdy
stvrzení služebního slibu podpisem je nezbytnou podmínkou vzniku služebního
poměru. Tedy přesto, že služební poměr vzniká jednostranným rozhodnutím
služebního funkcionáře o přijetí příslušníka do služebního poměru (na rozdíl od
vzniku pracovního poměru, kde je potřeba oboustranný projev vůle), tak
nezbytnou podmínkou pro jeho vznik je tento explicitní projev vůle (stvrzení
slibu podpisem) uchazeče, jednat v souladu s právními a mravními požadavky
kladenými na profesi příslušníka (pomineme-li iniciaci vzniku služebního poměru
v podobě písemné žádosti k přijetí).
Příslušník, který již je ve služebním poměru a skládal služební přísahu
podle předchozích zákonů, neskládá služební slib podle zákona o služebním
poměru účinného od 1. 1. 2007. Složení
služební přísahy podle dosavadních právních předpisů se považuje za složení
služebního slibu podle tohoto zákona.[8] Tuto dikci
v obdobném znění[9]
obsahoval i zákon Federálního
shromáždění České a Slovenské Federativní republiky č. 334/1991 Sb., o služebním
poměrů policistů zařazených ve Federálním policejním sboru a Sboru hradní
policie, který respektoval složení přísahy podle zákona Federálního shromáždění Československé
socialistické republiky č. 74/1990 Sb., kterým se stanovovalo nové znění
vojenské přísahy a služební přísahy příslušníků Sboru národní bezpečnosti a
Sborů nápravné výchovy… atd. Mezi služebním slibem a služební přísahou
předchozích, již obsoletních, výše uvedených zákonů, nebyl diametrální rozpor. Jiná
situace ovšem byla v roce 1990, kdy nastaly nové ústavní, legislativní a
společenské poměry. Tehdy zákon č. 74/1990 Sb., kterým se stanovovalo nové
znění služební přísahy příslušníků Sboru národní bezpečnosti a Sborů nápravné
výchovy… atd., příslušníkům Sboru národní bezpečnosti a Sboru nápravné výchovy,
kteří složili služební přísahu podle zákona č. 100/1970 Sb., o služebním poměru
příslušníků Sboru národní bezpečnosti (před účinností zákona č. 74/1990),
ponechával dobu jednoho měsíce pro uvážení, zda služební přísahu podle nové
právní úpravy složí. Služební orgán byl tehdy povinen předložit služební
přísahu podle tohoto zákona do dvou měsíců ode dne, kdy tento zákon nabyl
účinnosti a odmítnul-li příslušník složit služební přísahu nebo uplynula-li
marně lhůta, pro uvážení a její složení, potom služební poměr skončil
dnem, kdy k těmto skutečnostem došlo. Příslušníkům Sboru národní
bezpečnosti (dále jen „SNB“) a Sboru nápravné výchovy, kteří nesložili, nebo
odmítli složit, tuto novou přísahu ve stanovené lhůtě, a jejich služební poměr
proto skončil, nenáleželo odchodné, platové vyrovnání ani příspěvek za službu.[10]
Za
porušení služebního slibu je možno uložit trest odnětí služební hodnosti.[11]
Odnětí hodnosti je nejzávažnějším kázeňským trestem a jeho pravomocné uložení
je jedním z obligatorních důvodů k propuštění ze služebního poměru.[12]
Dalším obligatorním důvodem, kdy musí být
příslušník propuštěn ze služebního
poměru je porušení služebního slib tím, že se dotyčný dopustí zavrženíhodného
jednání, které má znaky trestného činu a je způsobilé ohrozit dobrou pověst
bezpečnostního sboru.[13]
Na existenci, explikaci a aplikaci těchto
propouštěcích důvodů, existují dva poměrně vyhraněné názory:
a) jeden
považující tyto důvody za redundantní, značně kontroverzní a v konečném
důsledku za oslabující právní jistotu příslušníků o setrvání ve služebním
poměru a
b) druhý spatřující v těchto důvodech především vytvoření
dostatečného prostoru pro přijetí adekvátních opatření reagující na negativní
jednání policistů.
Ad a)
Z obsahu služebního slibu vyplývají
povinnosti, které se duplicitně vyskytují v zákoně o služebním poměru či
v dalších právních normách regulujících činnost příslušníků a to:
a) být při
výkonu služby nestranný, [tato
povinnost je zakotvena v ustanovení katalogizující základní povinnosti
příslušníka v zákoně o služebním poměru v § 45 odst. 1 písm. b), povinnost
„zdržet se jednání, které může vést ke střetu zájmu služby se zájmy osobními a
ohrozit důvěru v nestranný výkon služby“ a v § 45 odst.
b) důsledně
dodržovat právní a služební předpisy,
[§ 45 odst. 1 písm. a) povinnost „dodržovat služební kázeň“ viz výše § 46 odst.
1];
c) plnit
rozkazy svých nadřízených, [dtto viz
b)];
d) nezneužít
svého služebního postavení, [dtto
viz b), sankcionuje i trestní zákon[14]
§ 158 „zneužívání pravomoci veřejného činitele“[15]];
e) neohrozit
svým jednáním dobrou pověst bezpečnostního sboru, [§ 45 odst. 1 písm. i) povinnost „chovat se a
jednat i v době mimo službu tak, aby svým jednáním neohrozil dobrou pověst
bezpečnostního sboru“];
f) plnit řádně
a svědomitě služební povinnosti,
[dtto viz b)];
g) neváhat při
ochraně zájmů České republiky nasadit i vlastní život [poněkud nevhodně formulovaná povinnost implicitně
vyplývá s norem regulujících činnost příslušníků].
„Služební slib neobsahuje žádné konkrétní
povinnosti příslušníků, ale pouze obecně popisuje povinnosti stanovené v jiných
ustanoveních zákona o služebním poměru, případně v dalších právních
předpisech. Je proto naprosto nadbytečné spojovat s porušením služebního
slibu jakoukoliv samostatnou právní odpovědnost, například ve vztahu
k propuštění ze služebního poměru, protože právní úprava kázeňské i
trestní odpovědnosti za porušení každé konkrétní povinnosti příslušníka je
zcela vyhovující. Z porušení právních předpisů a nikoliv služebního slibu
by měla vycházet také sankční opatření v oblasti personální.“[16]
Kontroverzní povaha propouštěcího důvodu
uvedeného v § 42 odst. 1 písm. d) plyne z několika důvodů. Za prvé pro
užití právně neurčitých pojmů „zavrženíhodné jednání“ a „dobrá pověst
bezpečnostního sboru“, kdy výklad těchto pojmů je vždy věcí aplikujícího
orgánu, tedy služebního funkcionáře. Za druhé pro skutečnost, že zákonodárci
pro naplnění této skutkové podstaty postačuje pouze dopuštění se jednání mající
znaky trestného činu, kdy byť částečná hmotně právní kvalifikace jednání
příslušníka a otázka jeho viny je ponechána pouze na služebním funkcionáři.[17]
Navíc při řízení o propuštění podle § 42 odst. 1 písm. d) nemá příslušník právo
vyjádřit se před vydáním rozhodnutí k jeho podkladům, ke způsobu jejich
zjištění, popřípadě navrhnout jejich doplnění.[18]
Toto je ale v nesouladu jak s dikcí zákona o služebním poměru (“Služební
funkcionář si nemůže učinit úsudek o osobním stavu příslušníka a o tom, zda byl
spáchán trestný čin a kdo za něj odpovídá. Probíhá-li před příslušným orgánem
řízení o předběžné otázce, vyčká služební funkcionář jeho výsledku“)[19],
tak s právními postuláty obsaženými např. v Listině základních práv a
svobod.[20]
„Jen v trestním řízení lze nalézt, zda se příslušník dopustil trestného
činu. Výlučně v trestním řízení jsou příslušníkovi garantována všechna
práva, která mu dávají dostatečný prostor pro prokázání neviny. Do doby, než je
příslušník odsouzen, nesmí být vůči příslušníkovi učiněny žádné kroky, jež jsou
odůvodňovány tím, že spáchal trestný čin.“[21]
Jak již bylo uvedeno porušení služebního slibu, je také důvodem pro uložení
kázeňského trestu odnětí služební hodnosti, a tím i současně důvodem
k propuštění. „Přitom pro odnětí hodnosti není nutno, aby porušení
služebního slibu bylo spácháno oním zavrženíhodným jednáním, které má znaky
trestného činu. Právní jistota příslušníka o setrvání ve služebním poměru se
pro zcela libovolný výklad služebního slibu ještě významněji oslabuje.“[22]
Ad b)
Názor spatřující v těchto důvodech vytvoření
dostatečného prostoru pro přijetí adekvátních opatření reagující na negativní
jednání policistů se opírá zejména o odborné stanovisko personálního odboru
Ministerstva Vnitra České republiky k „Možnosti propuštění příslušníka Policie České republiky ze
služebního poměru v případě jednání pod vlivem alkoholu nebo jiné návykové
látky“.[23]
V tomto stanovisku je popsán možný postup služebních funkcionářů, při
řešení požití alkoholu příslušníkem při řízení motorového vozidla. Současně
jsou zde definovány některé obecné právní závěry, které ke dni zpracování
stanoviska vyplývají jak z některých judikátů, tak i současného stavu
obecného právního vědomí.
„Opatřené
důkazy (podklady) služební funkcionář posoudí, zda jsou dostatečné pro učinění
závěru a zahájení řízení o propuštění. Pokud zjištěné skutečnosti nasvědčují,
že jednání příslušníka je jednáním zavrženíhodným, způsobilým ohrozit dobrou
pověst bezpečnostního sboru a vykazuje znaky trestného činu, zahájí
služební funkcionář zvláštní řízení podle ustanovení §
Literatura
TOMEK, P. Zákon o
služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů s komentářem k 1. 1.
2007. 1 vyd. Olomouc : ANAG, 2007. s. 53. ISBN
978-80-7263-385-2
TOMEK, P. Stíny zákonnosti - stín druhý. Naše Policie, 2009, roč. 16, č. 10, s.
8-9.
Usnesení Předsednictva České národní rady č. 2/1993 o
vyhlášení Listiny základních práv a svobod jako součásti ústavního pořádku
České republiky.
Zákon č. 140/1961 Sb., trestní zákon, ve znění
pozdějších předpisů.
Zákon č. 100/1970 Sb., o služebním poměru příslušníků
Sboru národní bezpečnosti.
Zákon č. 74/1990 Sb., kterým se stanoví nové znění
vojenské přísahy a služební přísahy příslušníků Sboru národní bezpečnosti a
Sborů nápravné výchovy, upravuje název československé armády, upravuje řádná
dovolená vojáků v základní službě a jímž se mění Zákon č. 40/1974 Sb., o Sboru
národní bezpečnosti.
Zákon č.
334/1991 Sb., o služebním
poměrů policistů zařazených ve Federálním policejním sboru a Sboru hradní
policie.
Zákon č. 186/1992 Sb., o služebním poměru příslušníků
Policie České republiky.
Zákon č. 361/2003 Sb., o služebním poměru příslušníků
bezpečnostních sborů, ve znění pozdějších předpisů.
Zákon č. 40/2009 Sb., trestní zákoník.
Odborné stanovisko personálního odboru Ministerstva
Vnitra České republiky vedené pod Č.j. MV-12438-1/SP-2008.
www.nosp.cz
[1] Rovinu horizontální představuje
exkurz do legislativní úpravy sousedních zemí a rovinu vertikální krátký historický
exkurz od roku 2007 do roku 187?.
[2] § 1 zák. č. 361/2003 Sb., o
služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů, ve znění pozdějších
předpisů.
[3] § 17 zák. č. 361/2003 Sb., o
služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů, ve znění pozdějších předpisů.
[4] Zákon č. 412/2005 Sb., o ochraně utajovaných
informací a o bezpečnostní způsobilosti, ve znění pozdějších předpisů.
[5] § 16 odst. 3 zák. č. 361/2003 Sb.,
o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů, ve znění pozdějších
předpisů.
[6] § 17 odst. 3 zák. č. 361/2003 Sb.,
o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů, ve znění pozdějších
předpisů. Citované ustanovení je však zjevně vnitřně kontradiktorní. Dikce věty
první zní „Služební poměr vzniká dnem, který je stanoven v rozhodnutí o přijetí
do služebního poměru“ tzn., že služební poměr vzniká již rozhodnutím služebního
funkcionáře příslušného bezpečnostního sboru. Je to logické, neboť podle věty
druhé může složit služební slib pouze příslušník bezpečnostního sboru. V
poslední větě se však uvádí, že odmítnutím složení služebního slibu etc. služební poměr nevznikne. Tak se však má stát v době,
kdy předtím již tento služební poměr vznikl, neboť v době odmítnutí složení
služebního slibu etc. nutně musí právoplatně
existovat. V takovém případě však zánik služebního poměru musí nastat ex nunc, nikoli ex tunc, jak to lze
dovozovat z poslední věty citovaného odstavce. De lege
ferenda by proto bylo vhodné zaměnit slovo
„nevznikne“ slovem „zanikne“. Předchozí právní úpravy řešily tuto situaci obdobně
jako uvedený návrh de lege ferenda,
a to tak, pokud policista odmítnul složit služební přísahu, skončil jeho
služební poměr dnem, kdy k takovému odmítnutí došlo.
[7] TOMEK, P. Zákon o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů
s komentářem k 1.1.2007. 1 vyd. Olomouc
: ANAG, 2007. s. 53. ISBN 978-80-7263-385-2
[8] § 221 zák. č. 361/2003 Sb., o
služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů, ve znění pozdějších
předpisů.
[9] § 128 odst. 6 „Služební přísaha
složená podle dosavadního zákona se považuje za služební přísahu složenou podle
tohoto zákona.“
[10] Čl. III. zák. č. 169/1990 Sb., o
občanských komisích působících v resortech ministerstev vnitra a o změně a
doplnění zák. č. 100/1970 Sb., o služebním poměru příslušníků sboru národní
bezpečnosti, ve znění zák. č. 63/1983 Sb. a zák. č. 74/1990 Sb.
[11] § 186 odst. 6 zák. č. 361/2003 Sb.,
o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů, ve znění pozdějších
předpisů.
[12] § 42 odst. 1 písm. e) zák. č.
361/2003 Sb., o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů, ve znění
pozdějších předpisů.
[13] § 42 odst. 1 písm. d) zák. č.
361/2003 Sb., o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů, ve znění
pozdějších předpisů.
[14] Zákon č. 140/1961 Sb., trestní
zákon, ve znění pozdějších předpisů.
[15] Nová právní úprava § 329 Zneužití
pravomoci úřední osoby zák. č. 40/2009 Sb., trestní zákoník.
[16] TOMEK, P. Zákon o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů
s komentářem k 1. 1. 2007. 1 vyd. Olomouc : ANAG, 2007. s.
52-53. ISBN 978-80-7263-385-2
[17] Propouštěcí důvody uvedené v § 42
odst. 1 písm. a), b), c) zák. č. 361/2003 Sb., o služebním poměru příslušníků
bezpečnostních sborů, ve znění pozdějších předpisů, požadují pravomocné
rozhodnutí soudu „Příslušník musí být propuštěn, jestliže
a) byl pravomocně odsouzen pro trestný
čin spáchaný úmyslně,
b) byl pravomocně odsouzen pro trestný
čin spáchaný z nedbalosti a jednání, kterým trestný čin spáchal, je v rozporu s
požadavky kladenými na příslušníka,
c) bylo v řízení o úmyslném trestném
činu pravomocně rozhodnuto o podmíněném zastavení jeho trestního stíhání, bylo
pravomocně schváleno narovnání nebo bylo pravomocně rozhodnuto o podmíněném
odložení návrhu na potrestání a jednání, kterým trestný čin spáchal, je v
rozporu s požadavky kladenými na příslušníka.“
[18] § 183 zák. č. 361/2003 Sb., o
služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů, ve znění pozdějších
předpisů, „Při řízení o propuštění, podle § 42 odst. 1 písm. d), je postupováno
podle hlav I a II s výjimkou ustanovení § 174 odst. 1 písm. b).“
[19] § 180 odst. 5 zák. č. 361/2003 Sb.,
o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů, ve znění pozdějších
předpisů.
[20] Usnesení Předsednictva České
národní rady č. 2/1993 o vyhlášení Listiny základních práv a svobod jako
součásti ústavního pořádku České republiky, čl. 40 „ 1) Jen soud rozhoduje o
vině a trestu za trestné činy. 2) Každý, proti němuž je vedeno trestní řízení,
je považován za nevinného, pokud pravomocným odsuzujícím rozsudkem soudu nebyla
jeho vina vyslovena“.
[21] TOMEK, P. Zákon o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů
s komentářem k 1. 1. 2007. 1 vyd.
Olomouc : ANAG, 2007. s. 107. ISBN 978-80-7263-385-2
[22] tamtéž
[23] Č.j.
MV-12438-1/SP-2008 z 1. února 2008.
[24] tamtéž
[25] tamtéž
[26] tamtéž
[27] tamtéž