doc. JUDr.
Mgr. Jan Brázda, Ph.D
Silniční
doprava, její vývoj na pozadí všech dílčích historických proměn, výrazným
způsobem ovlivňuje člověka, jeho životní styl a tak samozřejmě její vliv je
jedním z významných faktorů výrazným způsobem formující celou společnost.
Člověk, kromě jiného, stále usiluje jak svoji schopnost se přirozeným způsobem
pohybovat v přírodě měnit. Přemýšlí, ale i koná, a tak se postupně doprava
na silnicích mění, a právě tu největší, vskutku revoluční proměnu zaznamenala
doprava využívající dopravní prostředek vybavený motorem. Motorizovaná doprava
intenzivně, ale i extenzivně ovládla téměř všechny druhy pozemních komunikací,
což se mimořádně pozitivně projevilo v možnost pro lidstvo, stále rychleji
se přemísťovat na větší vzdálenosti či převážet náklad. Mobilnost znamená vyžívat stále větší a větší
počet dopravních prostředků, zejména těch, které jsou poháněny motorem. Více
motorových prostředků a častější jejich pohyb na silnicích znamená, že se
objevují i vlivy, které však mají i druhou stránku. Působí na člověka
negativně, lze konstatovat, že v určitých situacích doslova tragicky.
Nárůst množství zbytkových produktů po spalování pohonných hmot v motorech
automobilů v ovzduší je pro člověka jistý druh nepřímého ohrožení.
Existence pozvolných proměn v klimatických podmínkách jsou dokladem právě té
škodlivé účinnosti výfukových plynů, jejichž rostoucí obsah mění původní
složení atmosféry spolu se změnami životního prostředí. Lidstvo je tak
ohroženo, sice latentním a plíživým způsobem, zdá se, že se nic neděje, ale
pokud nenastanou, v co nejbližší době, jisté inovace v technických
parametrech výbušných motorů anebo se nezmění dosud využívané tradiční druhy
pohonných hmot pro pohon automobilů, nelze počítat s tím, že se toto
nepřímé ohrožení člověka zastaví, ani s tím, že si příroda sama pomůže.
Rozvoj automobilismu, i když znamená po lidstvo další komfort a další pohodlí,
sebou nese i tragičtější stránku, kterou je již přímé ohrožení člověka. Zvyšuje
se počet případů, kdy větší počet motorových vozidel, ale především stále větší
rychlost jejich pohybu na silnicích, jejichž propustnost a technický stav se
liší, má za následek vznik silniční dopravní nehody.
Silniční
dopravní nehoda je událost s přímým dopadem na zpravidla všechny její
účastníky. Podle druhu a zejména rozsahu nehodových následků vznikají různě
vysoké materiální škody na jejich majetku. Můžeme konstatovat, že subjekt
silniční dopravní nehody sice utrpěl jistou újmu, ale přesto se jedná o lepší a
méně závažnou formu ohrožení. Daleko závažnější případy silničních dopravních
nehod jsou ty silniční dopravní nehody, kdy jejich účastníci utrpí újmu na zdraví
či dokonce dojde k ztrátám na životě. Při nehodě zraněná osoba mnohdy
musí, byť i krátkodobě změnit dosavadní způsob soukromého, v řadě případů
i profesionálního života, což způsobí jisté komplikace osobě samé. Bohužel
v současné době přibývá silničních dopravních nehod, kdy se jedná o daleko
závažnější následky a to jsou silniční dopravní nehody, při nichž dojde
k usmrcení účastníka. Smrt člověka vždy tragicky a nevratným způsobem
zasáhne rodinu a často i další bližší osoby oběti. Vznikají tak situace, kdy
nečekaná smrt člena rodiny nebo přítele, vyvolá u některého pozůstalého
déletrvající psychické trauma, které mu dočasně, ale i trvale změní život. Byl-li usmrcen člen rodiny
v produktivním věku, může se neočekávaně a trvale zhoršit její ekonomická
situace. S další a poněkud jinou podobou následku silniční dopravní nehody
se může setkat osoba, která není přímý účastníkem nehody, ale její dopad má
podobu často značných hmotných škod na jeho soukromém majetku. Jde např. o událost silniční dopravní nehody,
kdy nárazem plně naloženého nákladního automobilu byl zničen rodinný domek.
Vlastníku objektu tak vznikla hmotná škoda na jeho soukromém majetku, škoda
přímá, kterou lze poměrně snadno objektivně vyčíslit. Zároveň však tato osoba
může být nepřímo ohrožena, neboť se obává, jak a kde bude bydlet, cítí jisté
nebezpečí, neboť se strachuje možné situace, že průtahy a jiné komplikace
ovlivní způsob úhrady vzniklé materiální škody. Může u poškozeného existovat i
obava, zda vůbec a jak spravedlivě bude viník nehody potrestán.
Silniční
dopravní nehoda se tak z důvodů vzniku přímých i nepřímých dopadů
zpravidla na všechny účastníky nehody, z důvodů časté existence hmotných
škod různého rozsahu na soukromém i veřejném majetku řadí mezi události
mimořádně společensky závažné. Pro názornost lze uvést, že v roce 2006
bylo objasňováno celkem 187 965
nehod, při kterých bylo 956 osob
usmrceno, 3390 těžce zraněno a 24 23 osob zraněno lehce. Odhad
způsobené hmotné škody je ve výši 9,12
miliard Kč.
Událost silniční dopravní nehody charakterizují tyto skutečnosti:
Je výsledkem
určitého střetu dopravních prostředků bez ohledu na to, zda je tento druh
prostředku poháněný nějakým druhem motoru či zda se jedná o druh prostředku
motorem nepoháněným.
Vznikla
v silničním provozu na veřejné komunikaci.
Je událostí
nezamýšlenou a nepředvídanou, avšak
předvídatelnou.
Způsobila
škodlivé následky na životech a zdraví účastníků události.
Způsobila
majetkovou újmu fyzické nebo právnické osobě bez rozdílu zda v soukromém
nebo veřejném sektoru.
Příčinou vzniku silničních dopravních nehod je zaviněné jednání fyzické osoby, často
kvalifikované jako:
Přestupek
v silniční dopravě podle § odst. 1, písm. c) zákona č. 200/1990 Sb., o
přestupcích, ve znění pozdějších odpisů.
Nedbalostní
trestné činy ublížení na zdraví podle § 223 nebo § 224 tr.
zákona.
Obecné ohrožení
podle § 180 tr. zákona.
Se silniční dopravní
nehodou však mohou souviset i jiná ohrožující jednání, která nemusí ale
napomáhat bezprostředně k jejímu vzniku. Jedná se o jednání, jejichž
skutková podstata spočívá v nedbalostním jednání, kterým některý
z účastníků provozu na veřejných komunikacích způsobí nebo zvýší obecné
nebezpečí, anebo ztíží jeho odvrácení. Tato jednání lze kvalifikovat jako:
Obecné ohrožení podle § 180 tr. zákona.
Ohrožení a poškození životního prostředí podle § 181b tr. zákona.
Poškozování a ohrožování provozu obecně prospěšného zařízení podle §
182 tr. zákona.
Ohrožení pod vlivem návykové látky podle § 201 tr.
zákona.
V souvislosti se
silničními dopravními nehodami bývá zjišťována další (úmyslná) trestná činnost
kvalifikovaná jako:
Neposkytnutí pomoci podle § 208 tr. zákona.
Maření výkonu úředního rozhodnutí podle § 171 tr.
zákona.
Padělání a pozměňování veřejné listiny podle § 176 tr.
zákona.
Řízení motorového vozidla bez řidičského oprávnění podle § 180d tr. zákona.
Trestný čin krádeže podle § 247 tr. zákona.
Trestný čin neoprávněné užívání cizí věci podle § 249 tr. zákona.
Při kriminalistickém objasňování silniční
dopravní nehody se využívají, v zákoně č. 361/2000 Sb. O provozu na
pozemních komunikacích v ustálené podobě vymezené, zejména tyto základní terminologické pojmy:
Nemotorové vozidlo je vozidlo pohybující se pomocí lidské nebo zvířecí síly, např. jízdní
kolo, ruční vozík nebo potahové vozidlo.
Motorové vozidlo je nekolejové vozidlo poháněné vlastní pohonnou jednotkou a trolejbus.
Pozemní komunikace je dopravní cesta určená k užití silničními a jinými vozidly a
chodci, včetně pevných zařízení, nutných pro zajištění tohoto užití a jeho
bezpečnosti. Dělí se na dálnice, silnice, místní komunikace a účelové
komunikace.
Obec
je zastavěné území, jehož začátek a konec je na pozemní komunikaci označen
příslušnými dopravními značkami; na účelových komunikacích se značky neosazují.
Snížená viditelnost je situace, kdy účastnící provozu na pozemních
komunikacích dostatečně zřetelně nerozeznají jiná vozidla, osoby, zvířata nebo
předměty na pozemní komunikaci, např. od soumraku do svítání, za mlhy, sněžení,
hustého deště nebo v tunelu.
Povětrnostními situacemi a jejich důsledky, jsou situace, které mohou
podstatně zhoršit nebo přerušit sjízdnost, jsou vánice a intenzivní dlouhodobé
sněžení, vznik souvislé námrazy, mlhy, oblevy, mrznoucí déšť, vichřice, povodně
a přívalové vody a jiné obdobné povětrnostní situace a jejich důsledky
Účastník provozu na pozemních komunikacích je každý, kdo se přímým způsobem účastní
provozu na pozemních komunikacích.
Řidič je účastník provozu na pozemních komunikacích, který řídí motorové nebo
nemotorové vozidlo anebo tramvaj; řidičem je jezdec na zvířeti.
Chodec je i osoba, která tlačí nebo táhne sáňky, dětský kočárek, vozík pro
invalidy nebo ruční vozík o celkové šířce nepřevyšující
Silniční dopravní nehoda je událost v provozu na pozemních
komunikacích, např. havárie nebo srážka, která se stala nebo byla započata na
pozemní komunikaci a při níž dojde k usmrcení nebo zranění osoby nebo ke
škodě na majetku v přímé
souvislosti s provozem vozidla v pohybu.
Jak naznačují poznatky z objasňování
silniční dopravní nehody v kriminalistické praxi, je třeba vzít
v úvahu i další podmínky a okolnosti, které výrazným způsobem danou
událost ovlivní. Jedná se zejména vlivy formující:
Nehodovou situaci jako souhrn podmínek a okolností v silničním provozu, za kterých
dochází k situaci vedoucí k silniční dopravní nehodě. Jejich typickým
projevem je zejména:
Okamžitý technický stav, propustnost, hustota sítě silničních
komunikací, včetně úrovně technické vybavenosti jejich zázemí.
Počet a technický stav dopravních prostředků tvořících vozový park.
Četnost výskytu dopravních prostředků v určitém čase na daném
místě.
Vymahatelnost dodržování předpisů o silničním provozu.
Úroveň dopravní kázně ostatních účastníků provozu.
Příklad:
Účastník provozu na pozemní komunikaci , jehož pes
vběhne na komunikaci a způsobí nehodovou situaci může být v případě zdravotních
následků jiného účastníka provozu potrestán pro spáchání trestného činu
ublížení na zdraví podle §223 nebo §224 tr.
zákona.
Úroveň a rozsah prosazení správných návyků řidiče při ovládání
motorových vozidel, a jejich chování zejména v kritických dopravních situacích.
Aktuální povětrnostní podmínky v dané lokalitě a úroveň
viditelnosti v daném místě.
Nehodové jednání a nehodový děj jako výsledné
chování vzájemně na sebe působících faktorů triády řidič – dopravní prostředek
– pozemní komunikace na pozadí
existence vlivu podmínek:
Subjektivní povahy jako je:
Schopnost řidiče smyslové vnímat, vhodným způsobem
analyzovat a přijmout odpovídající řešení aktuální situace vyskytující se během
provozu dopravního prostředku.
Příklad:
Zvýšením rychlosti vozidla z 35 na
Schopnost řidiče
se soustředit, a tak potlačit pokles
jeho případné nepozornosti s cílem upřednostnit a tak vybrat ten
nejvhodnější druh pro smyslový vjem určitého podnětu
Příklad:
Zkušený řidič během provozu dopravního prostředku je
schopen selektivně vnímat současně 6 až 8 podnětů
Řidičova motivace a psychický stav řidiče uceleně vytvářející jeho aktuální náladový
stav během provozu dopravního prostředku.
Samotná osobnost řidiče, věk a životní zkušenost,
odborná způsobilost a zejména jeho schopnost rozhodně uplatnit tyto
poznatky a zkušenosti při řešení konkrétní dopravní situace.
Příklad:
Řidiči s menší praxí jak 5 let jsou častějšími
viníky zaviněných silničních dopravních nehod ve srovnání s řidiči
s víceletou praxí. Mají o 25 % vyšší nehodovost.
Stupeň únavy
snižující schopnost řidiče včas reagovat a tak bezpečně ovládat dopravní
prostředek během jízdy.
Objektivní povahy jako
je:
Místo nehody,
kdy charakter silniční dopravní nehody je závislý na tom zda událost se stala
v obci, mimo obec nebo na dálnici.
Závada komunikace.
Technická závada dopravního prostředku.
Nehodová situace, nehodové
jednání a nehodový děj výraznými a často se odlišnými vlivy rozdělují silniční
dopravní nehodu vzniklou následkem:
Srážky,
tj. střetu dvou nebo více dopravních prostředků během provozu na pozemní
komunikaci.
Havárie,
tj. nehody pouze jednoho dopravního prostředku během provozu na pozemní
komunikaci.
Jiné nehodové situace, kdy se nekontrolovaným způsobem uvolní a spadne
přepravovaný náklad z nákladové plochy dopravního prostředku během jízdy
na pozemní komunikaci.
Na základě
výše uvedeného a shrnutím uvedených poznatků je možné definovat silniční dopravní nehodu jako
neúmyslnou a společensky škodlivou událost, nezaviněnou nebo zaviněnou
nedbalostním jednáním, událost, ke které dojde při provozu na veřejných
komunikacích, a je událostí nezamýšlenou, nepředvídanou avšak předvídatelnou,
která má za následek smrt osoby, zranění nebo hmotnou škodu.
Závažnost a vysoký stupeň společenské nebezpečnosti
silniční dopraví nehody lze dokumentovat pomocí statistických údajů o počtu usmrcených osob získáných
při šetření 187 965 silničních
dopravních nehod v roce 2006:
Viník,
zavinění nehody Počet nehod Počet
usmrcených
Řidičem
motorového vozidla 174 152 855
Řidičem nemotorového vozidla 2 484 43
Chodcem 1 507 44
Jiným
účastníkem 259
0
Závadou komunikace 935 0
Technickou závadou vozidla 1 271 1
Lesní,
domácí zvěří 6 697 0
Jiné
zavinění 660 13
V kategorii řidič motorového vozidla tvoří
největší skupinu řidiči osobních automobilů, kteří zavinili 118 806 silničních dopravních nehod a
tak způsobili smrt 603 osobám.
Z důvodů technické závady vozidla nejčastější
příčinou, celkem u 384 silničních
dopravních nehod, bylo nesprávné uložení nákladu.
Osoba
pachatele, motiv a způsob spáchání,
oběť a způsoby utajování
Pachatele silničních dopravních nehod
lze řadit do skupiny aktivních účastníků provozu na pozemních komunikacích, tj.
od řidičů motorových i nemotorových opravních prostředků, řidičů tramvají,
chodců třeba jezdců na zvířeti.
Je známo, že asi 98 % řidičů zaviní mezi
Obecně lze
konstatovat, silniční dopravní nehodu ve většině případů páchají osoby bez
kriminální minulosti, tzn. dosud bezúhonný subjekt, nemající žádný motiv spáchat tento druh trestného činu. Pachatele tak lze vytipovat téměř ve
všech věkových skupinách dospělých osob a v různých sociálních komunitách.
Větší roli v možnosti jejich rozdělení do jednotlivých skupin, zejména pro
potřeby prevence k zabránění stále rostoucímu počtu těchto událostí, je
zkušenost konkrétního řidiče v řízení dopravního prostředku. Rozdíly však,
jak ukazují poznatky z kriminalistické praxe, při objasňování silničních
dopravních nehod existují, a často se diametrálně odlišují právě podle postoje
k předmětu vyšetřování, zejména u přímého účastníka silniční dopravní
nehody. Vyskytují se případy, že osobnost samotného pachatele silniční dopravní
nehody, a tím i jeho postoj doslova brání objektivnímu vyšetřování události.
Způsoby, jak vytvářet různé překážky a jak co nejvíce komplikovat tento proces,
mají základ mnohdy až ve velmi dovedném a cíleném využití, např. odborných
vědomostí o technice řízení dopravního prostředku a jsou pachatelem mířeny
přímo k vlastní obhajobě. Účinný nástroj, jak čelit tomuto či jinému
negativnímu postoji pachatele, je bezesporu vysoká odborná způsobilost a dobrá
orientace v problematice silničního provozu, dopravních prostředků aj. na
straně kriminalistů a dalších subjektů v trestním řízení.
Z hlediska viníka zaviněné silniční dopravní nehody jde téměř ve
všech případech po subjektivní stránce o zavinění z nedbalosti. Podobně i
u těchto událostí, jako u jiných nedbalostních deliktů, je způsob spáchání obtížněji zjistitelný, neboť se nevýrazným způsobem
odráží v kriminalistických stopách. Pro kriminalistickou charakteristiku
silničních dopravních nehod to znamená, že na rozdíl od trestných činů
úmyslných jeho poznání není tak důležité a často rozhodující, zejména na
počátku vyšetřování. Přesto význam způsobu spáchání silniční dopravní nehody je
zřejmý pro tvorbu kriminalistických verzí v těch případech, kdy se jednání
pachatele výrazněji projeví ve stopách. Jde tak o možnost vytýčit
kriminalistickou verzi o osobě pachatele, který svým chováním během provozu na
pozemní komunikaci, arogantně a bezohledně vytlačil jím předjížděný automobil
z vozovky, došlo tak jeho havárii s následkem smrti dvoučlenné posádky
v havarovaném vozidle.
Typické způsoby
páchání nejčastěji odráží chování a jednání řidiče dopravního prostředku během
provozu na pozemní komunikaci, které lze obecně charakterizovat, jako příčiny
silničních dopravních nehod,
ať je to např. nesprávné předjíždění, nepřiměřená rychlost jízdy aj.
Lze poměrně
často vysledovat především selhání lidského faktoru v tzv. typických dopravních bezpečnostních
situacích, vyvolaných chybným jednáním samotného řidiče, který následně
nebyl schopen rychlého a správného rozhodování, jak vzniklou situaci řešit.
Jeho chybné jednání se výrazně projevuje v těchto situacích:
V hustém
provozu na městských a vesnických komunikacích s výskytem početné pěší
dopravy a frekvence hromadných dopravních prostředků.
V dálničním
provozu s vysokým podílem dopravních prostředků na nehodách.
V místech
na železničních přejezdech, kde se vzájemně vyskytuje společný provoz
kolejových a ostatních dopravních prostředků.
Oběť, zpravidla poškozený účastník silniční
dopravní nehody, se nevyznačuje nějakými výraznými zvláštnostmi v jeho
osobnostních projevech. Měnící se postoje u oběti lze zaznamenat v těch
případech, kdy je motivována jednat ve svůj prospěch. Velice často se totiž
oběť stává spoluviníkem silniční dopravní nehody a usiluje svůj podíl na
vzniklých následcích utajit či popřít.
Utajování
silničních dopravních nehod včetně
četnosti způsobů jejich utajení, není pro tuto trestnou činnost nijak
zvlášť charakteristické. Je tomu tak proto, že v případech silničních
dopravních nehod zpravidla dochází k závažnému poškození dopravních
prostředků, ale i k situacím, kdy je nutné povolat na místo nehody
lékařskou záchrannou či jinou službu. Utajit silniční dopravní nehodu, nebo se
alespoň snažit zamaskovat její následky, je typické spíše pro případy
neohlášených malých silničních dopravních nehod. Pokud nastanou případy, kdy se
vzniklá událost utajuje, je to zpravidla těmito způsoby:
Účastník nehody se bezdůvodně vzdaluje z místa silniční
dopravní nehody, anebo místo vědomě okamžitě opouští.
Na místě silniční dopravní nehody jsou záměrně provedeny změny s cílem vzniklou situaci následně upravit.
Navádění svědka
silniční dopravní nehody ke
křivé výpovědi s cílem přizpůsobit jeho výpověď obsahu výpovědi
podezřelého účastníka nehody.
Utajit
přítomnost alkoholu v krvi účastníka silniční dopravní nehody, který požil
alkoholický nápoj před jízdou nebo v jejím průběhu.
Samotný průběh
silniční dopravní nehody a podobně i tvorbu kriminalistických a dalších stop,
výrazným způsobem ovlivňuje místo a charakter provozu na pozemní komunikaci. To
znamená, že vzniklá vyšetřovací situace přímo předurčuje, zejména na samotném
počátku vyšetřování, jaká opatření by měla být přijata a jak dále postupovat.
Je třeba vzít v úvahu, že v v řadě případů silničních dopravních
nehod se tyto události odehrály v různé typické dopravní bezpečnostní
situaci. To znamená, že je nutné počítat s jistými těžkostmi
v průběhu vyšetřování dané události, kdy zájem na objektivním a zejména
pravdivém skutkovém stavu si vyžaduje jistý čas k realizaci neodkladných
kriminalistických úkonů. V dané době je velice často nezbytné dočasně
omezit či dokonce zastavit dopravu na této komunikaci. Vzniká situace, kdy
výpadek v provozu dopravních prostředků způsobí jisté ztráty, které jsou
povahy jednak společenské, ale i ekonomické povahy. Správné řešení těchto
potíží je ve včasném řešení vyšetřovací situace, která se liší podle typických
zvláštností silniční dopravní nehody. Jedná se o situaci kdy:
Na místě silniční dopravní nehody vznikla
konečná struktura způsobem, že na nehodě se podílející dopravní prostředky
zůstaly v těch původních konečných polohách po nehodě, vzniká tak její
relativně stálý a původní stav. Na tvorbě této konečné struktury
místa nehody se podílí i svědkové a další subjekty přítomné na místě silniční
dopravní nehody.
V tomto
případě silniční dopravní nehody zpravidla již od počátku vyšetřování se
poměrně snadno vyhledávají, zajišťují a dokumentují na místě události
kriminalistické stopy a jiné důkazy, rovněž lze přistoupit bezprostředně k
zahájení výslechů osob přítomných silniční dopravní nehodě.
Na místě silniční dopravní nehody vznikla
konečná struktura způsobem, že na nehodě se podílející dopravní prostředky byly
přemístěny z těch původních konečných poloh po nehodě do jiných, vzniká
tak její změněný stav.
V tomto
případě silniční dopravní nehody zpravidla počáteční vyšetřovací situaci
provází složitosti a komplikovanost procesu zjišťování skutkového stavu
v přímé závislosti na rozsahu a výskytu změn v konečné struktuře
místa silniční dopravní nehody.
Typické stopy, jejichž množství a zejména
jejich informační hodnotu zpravidla přímo ovlivňuje druh a rozsah konkrétní
silniční dopravní nehody. Na místě události se vyskytují různé druhy stop o materiální podstatě velice často vhodné
ke znaleckému zkoumání. Význam pro objasňování silniční dopravní nehody,
vzhledem ke skutečnosti, že její vznik a další průběh se velice často odehrává
na místě s výskytem dalších osob, mají rovněž stopy paměťové.
Materiální stopy zajištěné na místě
či v blízkém okolí místa silniční dopravní nehody, lze charakterizovat
zejména pro jejich druhovou rozdílnost, typický výskyt přímo odrážející stav na
místě události i jejich množství. Problematické
jsou případy silničních dopravních nehod, kdy se na místě události sice podaří
zajistit stopy o materiální podstatě, ale jejich rozměr či koncentrace, vedle
negativního vlivu povětrnostních faktorů na místě události, se stávají méně
vhodnými pro objektivní a jednoznačné znalecké vyhodnocení. Přesto tyto
materiální stopy mají svůj význam, díky své taktické hodnotě, neboť obsahují ty
informace, které napomáhají objasňovat některé dílčí fáze vzniklé silniční
dopravní nehody. Velice důležité je všechny zajištěné, druhově mnohdy odlišné
materiálové stopy, dle jednoho z důležitých kriterií, což je místo
odhalení a zajištění, důsledně utřídit do těchto skupin:
Materiální stopy na zúčastněných
dopravních prostředcích, ve většině případů zobrazují jednoznačně místo,
intenzitu i mechanismus jejich vzájemného oboustranného střetu nebo jejich
jednostranného střetu s pevnou překážkou. Znaleckým vyhodnocením místa,
počtu, tvaru a rozsahu deformací lze mnohdy jednoznačně určit místo střetu i
přibližně odhadnout rychlost dopravního prostředku v době nárazu.
Materiální stopy na těle
zúčastněných živých a mrtvých osob silniční
dopravní nehody mají podobu četných
změn na těle člověka, jejichž výskyt, druh, rozsah i závažnost jsou předmětem soudně lékařské expertizy.
Materiální stopy utříděné
do těchto dvou typických skupin jsou dále zkoumány z pohledu tzv. korespondujících a vzájemně vstřícných kontaktních míst k věrohodnějšímu
objasnění průběhu silniční dopravní nehody v těch případech, kdy se při
nehodě tvar na karosérii vozidla vzniklé místní deformace jednoznačně shoduje
s tvarem předpokládané kontaktní části lidského těla.
Materiální stopy na pozemní
komunikaci významným způsobem zobrazují pohyb dopravního prostředku na
pozemní komunikaci téměř ve všech průběhových etapách typické dopravní
bezpečnostní situace. Brzdné, blokovací a vlastní stopy jízdy napomohou
k objasnění směru pohybu dopravního prostředku, odhadu rychlosti. Často
vysvětlují i zvláštnosti v chování řidiče během jeho provozu. Tyto druhově
odlišné materiální stopy, z hlediska jejich vzniku, zařazujeme do doby
před nebo v počáteční fázi vzniku silniční dopravní nehody. Na místě
události lze v některých případech rovněž zajistit výskyt materiálních
stop, např. měnící se nekontrolovaný únik provozních hmot na povrchu vozovky
postupně tak, jak se vzdalovalo vozidlo od místa silniční dopravní
nehody. Tyto stopy jsou zpravidla výsledkem jednání účastníka utajované
silniční dopravní nehody, který, i když poškozeným dopravním prostředkem,
okamžitě místo události opustil. Na pozemní komunikaci se v místě silniční
dopravní nehody dále mohou vyskytnout některé konstrukční či výstrojní prvky
zúčastněných dopravních prostředků, např. úlomky laku, části ochranných obalů
světlometů aj., významných např. pro jednoznačné určení místa silniční dopravní
nehody.
Paměťové stopy díky svému informačnímu obsahu ve vědomí zúčastněných osob silniční
dopravní nehody v řadě případů výrazně, přispějí k poznání zejména
průběhu, ale případně i k vysvětlení příčiny a mechanismu vzniku události.
Samozřejmě, že kvalita paměťové stopy je závislá na podmínkách pozorování, na
schopnosti subjektu bezděčně odpozorovat jistý jev, ale především na rychlosti
nehodového děje. Méně nepřesností a tím věrnější obraz silniční dopravní nehody
vzniká v paměti zúčastněné osoby, která sama disponuje např. jistými
znalostmi o technice provozu na pozemních komunikacích či získala konkrétní
návyky, jak bezpečně ovládat jedoucí dopravní prostředek. Tato osoba může k
objasnění některých prvků typické silniční dopravní bezpečnostní situace
přispět daleko více, než je možné očekávat od osoby, která byla svědkem
události, ale velice obtížně si její průběh zpětně vybavuje, neboť např. sama
řidičem není.
Zda byl oprávněn
provozovat daný druh dopravního prostředku na pozemní komunikaci.
Zda zúčastněná
osoba řídila zúčastněný dopravní prostředek silniční dopravní nehody.
Jaký byl
zdravotní stav, jaká byla odborná způsobilost včetně jeho schopnosti řešit
náhle vzniklé kritické situace během provozu dopravního prostředku na pozemní
komunikaci.
Zda některá
zúčastněná osoba silniční dopravní nehody požila před anebo v průběhu
nehody alkoholický nápoj anebo byla-li ovlivněna jinou návykovou látkou.
Silničního
dopravního prostředku se zjišťuje:
Zda je vybaven
předepsanými a platnými dokumenty, umožňujícími jeho bezpečný provoz na pozemní
komunikaci.
Kdo je
vlastníkem, resp. kdo silniční dopravní prostředek na pozemní komunikaci
provozuje.
Pozemní
komunikace se zjišťuje:
Zda její celkový
technický stav včetně druhu povrchu je vhodný pro bezpečný provoz.
Zda
v nepřehledných a nebezpečných úsecích byla pozemní komunikace řádně
osazena ochrannými svodidly podél jejích krajnic.
Zda bylo na
pozemní komunikaci instalováno vertikální a horizontální dopravní značení
způsobem, že toto dopravní značení bylo zárukou pro bezpečný a plynulý provoz
všech jejích účastníků.
Tzv. jiné
příčiny jsou hodnoceny místní klimatické podmínky, viditelnost aj.
Podnět k vyšetřování silniční dopravní nehody dává, v řadě případů ve
vlastním zájmu, okamžitě samotná zúčastněná osoba silniční dopravní nehody
přímo z místa jejího vzniku pomocí mobilního telefonického nebo jiného
zařízení. Rovněž oznámení silniční dopravní nehody předává náhodný subjekt,
nepřímo orgánům dopravních nehod Policie ČR. Obě formy předávaní informace se
vztahují na případy silniční dopravní nehod, kdy došlo k usmrcení nebo
zranění osoby nebo k hmotné škodě převyšující částku 50 000 Kč na
zúčastněných dopravních prostředcích nebo jiných předmětech. Tento povinný úkon
je rovněž podmiňován pro likvidace škodní události pojišťovacím ústavem.
Vyšetřovací a operativně pátrací úkony v případě silniční dopravní
nehody zpravidla následně realizují následně, v době kdy jsou ukončeny
všechny činnosti subjektů souvisejících s realizací záchranných a dalších
bezpečnostních opatření na místě události, které vedou:
K poskytnutí první pomoci a zdravotnickému ošetření zúčastněným osobám,
které následkem silniční dopravní nehody utrpěly jistou újmu na svém zdraví, či
byly poškozeny i jiným způsobem, např. přijetím účinných opatření k vyproštění
řidiče zaklíněného v deformované kabině dopravního prostředku.,
K realizaci účinných opatření organizačního i technického rázu
k odstranění již existující nebo hrozící nebezpečné situace, vzniklé
následkem silniční dopravní nehody, např. účinným odvrácením hrozby vzniku
ekologické havárie v důsledku nekontrolovatelné úniku topného oleje
v místě silově narušené stěny cisterny přepravující tento náklad.
K určení a označení bodů ohraničujících místo silniční dopravní
nehody, pokud to již z nějakých důvodů nebylo učiněno některou ze
zúčastněných osob.
K odklonu či jinému dočasnému omezení, nebo zcela k vyloučení
dopravního provozu na místě silniční dopravní nehody z důvodů zachování
jeho konečné struktury pro objektivní a snadnější odhalování a zajištění
kriminalistických stop a jiných důkazů.
K přijetí a okamžité realizaci účinných opatření vedoucích
k identifikaci a následnému zadržení zúčastněné osoby silniční dopravní
nehody, pokud místa události bezdůvodně opustil.
K zjištění totožnosti všech zúčastněných osob silniční dopravní nehody,
včetně všech poznatků, které se týkají okolností a důvodů jejich výskytu na
místě události.
Pokud to okolnosti na místě a vlastní průběh objasňování silniční
dopravní nehody dovolí, neodkladné obnovení bezpečného a plynulého dopravního
provozu na pozemní komunikaci.
K provedení orientační dechové zkoušky u zúčastněných osob
silniční nehody, důvodně podezřelých z toho že se na události nějakým
způsobem podílely, k vyloučení požití alkoholu či jiné návykové látky.
V kladném případě, tyto osoby podrobit odbornému lékařskému vyšetření k určení
obsahu těchto látek v jejich těle.
Trestný
čin jakým je silniční dopravní nehoda, díky zpravidla jeho bleskovému průběhu,
různorodosti typických silničních bezpečnostních situací, lokálních
povětrnostních vlivů, viditelnosti a celkových světelných parametrů je
procesem, který lze poměrně obtížně etapově rozfázovat a tak snáze poznat jeho
vývojový průběh. To v řadě případů komplikuje a ztěžuje objasnění těchto
různě významných jevů, přímo se podílejících na tvorbě konečné struktury místa
silniční dopravní nehody. Této skutečnosti je nutné podřídit, nejen časově, ale
zejména obsahově všechny relevantní počáteční vyšetřovací a operativní
pátrací úkony k možnosti časové rekonstrukce události mající tento
specifický průběh. Jen tak je možné zjistit příčinu a viníka včetně, jeho
podílu na vzniku silniční dopravní nehody. Mezi typické vyšetřovací úkony
v počáteční fázi vyšetřování patří především:
Ohledání místa silniční dopravní nehody je kriminalistickým úkonem, zaměřeným na odhalení
a zajištění všech kriminalistických stop a jiných důkazů, včetně relevantních
skutečností rozhodujících pro objasnění příčiny vzniku události,
k zjištění viníka a posouzení míry jeho zavinění. Výsledky takto získané významně
ovlivní přípravu a taktiku provedení dalších úkonů, zejména výslechů
zúčastněných osob. Hlavními zásadami pro stanovení správného postupu ohledání
je:
Vymezení celkové hranice místa ohledání
silniční dopravní nehody. Podle konkrétních okolností události je nutné hranice
stanovit způsobem, že vznikne plocha odrážející konečnou strukturu. Na této
ploše se nacházejí nejen změny, které jsou výslednými odrazy bezprostředního
průběhu události, ale změny odrážející jevy tvořící předehru události včetně
těch změn, které vzniknou následně po silniční dopravní nehodě.
Určení výchozího místa zaměření, tzv.
bodu měření, pomocí jednoho vymezeného zaměřovacího bodu, nejčastěji místa
s největšími následky události, např. polohy přímého střetu dopravního
prostředku s překážkou. Od zaměřovacího bodu lze postupně kvantifikovat
délkově i polohově místa s výskytem veškerých důležitých objektů, které se
stávají předmětem ohledání.
Zjištění typické dopravní bezpečnostní
situace zahrnující poznatky především o terénních situačních podmínkách,
stavebním stavu pozemní komunikace, osazení horizontálním a vertikálním
dopravním značením, včetně hustoty dopravního provozu.
Pokud
si okolnosti místa silniční dopravní nehody vyžádaly okamžitý zásah, v případě
např. nezbytného přesunu havarovaných dopravních prostředků z místa
události, je prospěšné zahájit ohledání místa silniční dopravní nehody právě
tam, kde se realizovala požadovaná změna.
Volba konkrétního způsobu
jak postupovat v průběhu ohledání místa silniční dopravní nehody, záleží
na jeho situačních podmínkách. V kriminalistické praxi se uplatňují tyto
standardní postupy:
Sledování trasy pachatele na místo a z místa události,
což je obvyklé v případě hromadného nárazu na zaparkované dopravní
prostředky různě od sebe vzdálené.
Ohledání místa události se provádí způsobem excentrického
postupu, což je obvyklé v případě usmrcení chodce v střední části
přechodu pro pěší na velmi frekventované křižovatce, kdy nelze
z technických důvodů zastavit či jinak omezit stávající dopravní
provoz.
Ohledání místa události se provádí způsobem koncentrického
postupu což je obvyklé v případě, že zastavením, či jiným omezením
stávajícího dopravního provozu lze postupovat od předem vytýčených hranic místa
silniční dopravní nehody do jeho střední části.
Způsob rajonového postupu ohledání
místa události, se obvykle uplatňuje v rámci vyhledávání dalších
kriminalistických stop a jiných důkazů, v případě jejich předpokládaného
výskytu, zejména v nejbližším okolí místa události.
Místo silniční dopravní
nehody se dokumentuje způsobem, že se povinně vyhotovuje kriminalistická
dokumentace, kterou tvoří:
Protokol o nehodě v silničním provozu
dělený na pět částí, které obsahují:
Údaje o oznámení nehody, době ohledání a
osobách přítomných ohledání.
Údaje o zúčastněných osobách nehody.
Údaje popisující nehodu.
Údaje o zúčastněných dopravních prostředcích.
Údaje o výsledku ohledání místa nehody.
Náčrtek silniční dopravní nehody je forma pro
výchozí a základní zjišťování relevantních údajů a informací k pozdějšímu
vyhotovení plánku silniční dopravní nehody. V náčrtku uvedené údaje byly
získány měřením od zvoleného vhodného a relativně trvalého bodu na místě
události, jako výchozího bodu měření (VBM).
Plánek silniční dopravní
nehody je
vyhotoven na listu papíru formátu A4 na výšku pomocí standardních rýsovacích
postupů, měřítek a šablon, včetně aplikace obvyklých grafických symbolů. Plánek
je vyhotoven obvykle v měřítku 1:200 či 1:400, doplněn legendou včetně
formálních náležitostí, např. názvem, kdo plánek vyhotovil, včetně jeho
podpisu, data vyhotovení aj.
V současné době
k vyhotovení plánku silniční dopravní nehody v měřítku 1:400 se
využívá výpočetní techniky, kdy se dociluje vysoké situační přesnosti místa
události, obvykle systémem Rollei Metric a AutoCAD .
Fotodokumentace a videozáznam jsou doplňkové způsoby, jak přehledně, poměrně obsáhle,
ale zároveň uceleně zadokumentovat konečnou strukturu i účelově vybrané dílčí
situace na místě silniční dopravní nehody.
Ohledání zúčastněných dopravních prostředků silniční dopravní nehody je prováděno jako část
postupů v rámci ohledání místa události. Existují rovněž případy, kdy poškození
dopravního prostředku je tak rozsáhlé, že jeho ohledání je nezbytné provést
odděleně, na jiném místě, a zpravidla za účasti odborníka v oboru silniční
dopravní prostředky. Mezi standardní způsoby patří:
Ohledání vnějších konstrukčních prvků a částí výstrojního vybavení dopravního
prostředku za účelem zjištění následků události, např. tvar a rozsah místní
deformace přední části levého blatníku, včetně poškozených žárovek ve skupinové
soupravě předního levého reflektoru.
Ohledání vnitřních ovládacích prvků, včetně celkového interiéru dopravního
prostředku za účelem posouzení jejich polohy po nehodě, včetně ovladatelnosti a
funkční způsobilosti.
Jako dalšího úkonu se využívá administrativního vyhodnocení stavu povinných dokladů, které náleží
dopravnímu prostředku, jako je doklad, např. s uváděnými údaji o jeho
technické provozní způsobilosti, údaji k pojištění odpovědnosti za škody způsobené
jeho provozem, včetně údajů obsažených v tachografickém záznamovém
zařízení, pokud to zařízení, je nezbytnou součástí výstroje dopravního
prostředku.
Ohledání
těla usmrceného účastníka silniční dopravní nehody provádí lékař spádového zdravotnického zařízení obvykle lékař lékařské služby první
pomoci nebo velmi často rovněž lékař zdravotnické záchranné služby. I
v těchto případech, kdy následkem silniční dopravní nehody došlo
k usmrcení, lékař po ohledání těla konstatuje smrt. Je zároveň vyhotoven zápis
na list o prohlídce mrtvého. Pro poznání příčiny usmrcení účastníka silniční
dopravní nehody, jako přímého následku události, je nutné poznat zejména
příčinnou a místní souvislost. K poznání těchto souvislostí zpravidla
významně napomůže objasnění mechanismu vznik tělesného poškození i vlastní
poloha mrtvoly spolu s vyhodnocením dalších stop, např. poškozených míst
na oděvu mrtvoly případně i nález textilních vláken při ohledání dopravního
prostředku.
Vysvětlení,
dané účastníky silniční dopravní nehody a svědků na místě události,
je zejména po obsahové stránce velice často ovlivněno aktuálním stavem celkové
situace na místě silniční dopravní nehody. Proto je nezbytné požadovat na
těchto subjektech zejména věcné a stručné vysvětlení zejména těch otázek, které
se týkají možných příčin vlastního průběhu události. Přestože vysvětlení podané
na místě události není procesním úkonem, je jeho obsahová stránka v řadě
případů nezastupitelná, zejména tehdy, kdy takto získané informace lze přímo
srovnat se stavem situace a bezprostředně tak na místě silniční dopravní nehody
ověřit jejich věrohodnost.
Informace, obsažené v podaném vysvětlení přímo
na místě události, díky rychlosti jejich podání a zejména po nezbytném a
pečlivém oddělení účastníka silniční dopravní nehody a svědka nacházejícího se
na místě události, mají vysokou kriminalistickou informační hodnotu. Je tomu
tak proto, že takto podaná vysvětlení nejsou úmyslně zkreslena, v řadě
případů nejde ani o informace bezděčně ovlivňované. Subjekt totiž má možnost,
díky situaci na místě události, si daný jev ve své paměti znovu vybavit a tak
přispět k odstranění případných rozporů a nepřesnostem při objasňování
příčiny a vlastního průběhu silniční dopravní nehody.
Zjištění ovlivnění účastníka silniční
dopravní nehody alkoholem či jinou
návykovou látkou a zejména jejich dokazování patří mezi obtížné fáze
vyšetřování, díky časově omezené možnosti spolehlivě zjistit stupeň ovlivnění
zejména alkoholem, se v naprosté většině případů provádí za účasti znalce.
Alkoholem se v běžném a historickém užívání tohoto slova především myslí
nápoj nebo název pro označení lihu. Pojem „alkohol“ však, podle některých
soudních lékařů, je širší a také pojem nepřesný, neboť pod pojmem alkohol je
nutné si správně přestavit etylalkohol nebo
etanol. V právním pojetí se pro
etanol rozšířil výraz, který zjednodušeně etanol označuje jako alkohol nebo
alkoholický nápoj.
Při
objasňování silniční dopravní nehody se v souvislosti s výrazem
alkohol nebo alkoholický nápoj, řeší zejména tyto otázky, zda osoba požila
alkoholický nápoj před anebo v průběhu jízdy, pokud ano kdy to bylo, jaký
druh a v jakém množství, v jaké míře byla ovlivněna, a zda mezi
požitím alkoholu a následkem silniční dopravní nehody je příčinná souvislost.
Na místě
silniční dopravní nehody se tak, jako prvotní úkon, provádí orientační zjišťování etanolu pomocí
nespecifické zkoušky na jeho přítomnost ve vydechovaném vzduchu prováděné
zejména detekčními trubičkami, např.
Atest, dříve Detakol. Možná přítomnost etanolu ve vydechovaném vzduchu, je
signalizována změnou barvy a délky detekční náplně
obsahující krystalky dvojchromanu draselného. V současné době se rozšířilo
orientační zjišťování etanolu pomocí elektronického dechového analyzátoru, tří prvkové přístrojové sestavy zn. Dräger.
Princip přístroje spočívá v
detekci především přítomného
etanolu ve
vydechovaném alveolárním vzduchu, tj. plicním sklípkovém dýchání a jeho
přepočtu v poměru k množství etanolu v žilní krvi.
Přístroj zaznamenává plynulý objem vydechovaného vzduchu po výdechu, jen z ústní dutiny, a čas
doby výdechu v intervalu obvykle
nejméně 5 sec.
Takto zjištěná hodnota přítomného etanolu ve vydechovaném vzduchu
se zobrazí na digitálním displeji přístroje.
Na tiskárně
vyhotovený výtisk výsledků pak kontrolovaná osoba připojí svůj podpis jako
garanci, že jde o výsledek jejího orientačního zjišťování etanolu ve
vydechovaném vzduchu.
Klinické vyšetření na příznaky požití alkoholu se provádí lékařem, který posuzuje, zda vyšetřovaná
osoba nejeví, případně zda projevuje známky chování a konání, které obvykle
svědčí pro ovlivnění etanolem. Lékař
má možnost subjektivním způsobem hodnotit objektivní projevy vyšetřované osoby
tak, že:
Zjišťuje
v dechu výskyt pachu po požitém alkoholickém nápoji.
Hodnotí projevy chování.
Hodnotí stabilitu a koordinaci
pohybu.
Hodnotí výbavu
představ a orientaci v nich.
Pro přesné zjištění a zejména dokázání přítomnosti etanolu
v krvi je využíváno metody plynové chromatografie a kontrolní laboratorní Widmarkovy
zkoušky.
Metoda plynové
chromatografie je specifickou zkouškou
pro objektivní stanovení hladiny etanolu v krvi výlučným zjištěním
přítomného etanolu v krvi pomocí odseparování všech dalších přítomných látek.
Pomocí Widmarkovy
zkoušky se určuje kvantitativní
podíl tzv. v krvi redukujících látek, pomocí výsledku indikujícího hladinu
jejich přítomnosti v krvi v době jejího odběru.
Zpětným propočtem pomocí tzv. alkoholické křivky
se sestavují časové závislosti přítomného etanolu v krvi. Alkoholová
křivka má tento průběhový vývoj o dvou rozlišných fázích metabolismu etanolu:
Fáze resorpce
etanolu, kdy se vstřebává až 80% z celkového množství v krvi
přítomného etanolu v žaludku a ve střevech spolu se zbytkovým následným
metabolizmem v játrech.
Vzniklý proces je závislý na koncentraci
alkoholického nápoje, na dispozici konzumenta požít alkoholický nápoj,
tj. na jeho okamžitém psychickém a fyzickém stavu a na skutečnosti, zda
konzument požil alkoholický nápoj tzv. nalačno, nebo na nasycený žaludek.
Jednou ze zvláštností resorpční fáze je, že po dosažení svého vrcholu dochází
k postupnému klesání
hladiny etanolu v rozmezí 0,12 až 0,20 g/kg etanolu za hodinu.
Fáze eliminace
etanolu je látkovou přeměnou v podobě oxidačního chemického
procesu, při které se odstraní obvykle až 90 % požitého alkoholu, vylučováním
zbývajícího množství etanolu dechem, potem a močí.
K výpočtu absolutního
množství požitého alkoholu se využívá Widmarkův vzorec
a = p . r .
(ct .ß .t), kde:
a - celkové množství
požitého alkoholu v g
p - hmotnost
člověka v kg
r - redukující
faktor - je konstantní pro muže
ct - hladina etanolu v krvi v době
odběru
(v promile)
ß –
rychlost oxidace etanolu v krvi
0,12 promile za 1 hod
t – doba
mezi požitím alkoholu a odběrem krve v hod
Nevýhoda této zkoušky spočívá
v problematickém reagování i na řadu jiných rovněž redukujících
látek, např. v přítomnosti benzenu, kdy vzniká reakce obdobná jako je
reakce v přítomnosti etanolu.
Zjištění
ovlivnění účastníka silniční dopravní nehody jinou návykovou látkou, se týká případu tzv. nealkoholové toxikomanie.
Zejména požití nějaké psychotropní látky
účinným způsobem působí na jeho
psychický stav, vyvolá změny v jeho reálném vnímání, což má za následek
zejména podcenění reality času a prostoru. Nelze opomenout častý vliv na okamžité a často krátkodobé
prožitky osoby v podobě, např. euforie, útlumu a sebehodnocení.
Zvláštnosti nealkoholové toxikománie, dle názoru řady odborníků,
odráží řada specifických jednání účastníka silničního provozu po požití např.
marihuany, hašiše nebo některého opioidu, která
nemusí být vždy nápadná ani způsobem jízdy ani svým chováním, jedná-li se o dlouhodobého uživatele drog,
syceného svojí toleranční dávkou drogy. Jde o případy, kdy proces detekce na základě orientačního
stanovení přítomnosti drogy ze slin a zejména prokázání její přítomnosti pomocí laboratorního vyšetření ze vzorku
moče nebo ze vzorku krve zahrnuje činnost:
Kriminalisty,
resp. policejního orgánu v pozici vyhledávajícího
subjektu.
Soudního lékaře
v pozici vyšetřujícího subjektu.
Toxikologa v
pozici potvrzujícího subjektu.
Pronásledování
účastníka silniční dopravní nehody, pokud místo události bezdůvodně opustil, je dalším z počátečních úkonů k jeho
dopadení a případného zajištění dopravního prostředku. Je uplatněn kriminalistický
úkon, kterým je pronásledování po tzv. „horké stopě“, prováděný v úzké
součinnosti všech odpovědných zainteresovaných složek, které využívají zejména
operativně pátrací úkony v úzké návaznosti na opatření, mající technický
charakter, např. využití zábran a jiných překážek k zahrazení pozemní
komunikace aj.
Kriminalistické verze v případě
silniční dopravní nehody se vytyčují zejména v těch případech, kdy
výsledky provedených prvotních úkonů na místě události jsou nejednoznačné,
např. příčinný vztah mezi silniční dopravní nehodou a jejími následky vzhledem
k rozsahu a zejména výskytu specifických deformací na vozidle, a zejména
k zvláštním smykovým stopám na pozemní komunikaci brání v objasnění
fáze kritického okamžiku čelního nárazu vozidla na pevnou překážku.
Častější však se v kriminalistické praxi se vyskytují případy silniční
dopravní nehody, kterou lze objasnit běžným vyšetřováním pouze pomocí
věrohodných a zejména informačně vysoce hodnotných poznatků z podaného
vysvětlení svědků události a jejich následným srovnáním z výsledků získaných
ohledáním místa silniční dopravní nehody, kde vzniklá konečná jeho struktura
přímo a zřetelně zobrazuje změny jak na počátku, tak i celkovou změněnou
situaci na místě události, kterou lze dodatečně rozfázovat podle pravděpodobně
již nekontrolovaného pohybu havarovaného vozidla.
Příčině silniční dopravní nehody zaviněné:
Nesprávnou
technikou jízdy, resp. neadekvátním rozhodnutím při řešení kritické dopravní
situace, nebo následkem porušení platných pravidel provozu na pozemní
komunikaci některým z účastníků silniční dopravní nehody.
Nezpůsobilostí
dopravního prostředku k bezpečnému provozu na pozemní komunikaci anebo
jeho špatným technickým stavem, nehodovým stavem pozemní komunikace nebo
nedostatečnou vybaveností pozemní komunikace dopravním značením.
Některým
z účastníků provozu na pozemní komunikaci v důsledku jeho náhlé
zdravotní indispozice anebo podceněním aktuálního tělesného a fyzického stavu
v průběhu jízdy krátce před silniční dopravní nehodou.
Viníkovi (pachateli)
silniční dopravní nehody, ne v případech zpravidla známých přímým
účastníkům silniční dopravní nehody, ale v komplikovanějších případech,
které jsou charakteristické pro silniční dopravní nehodu, kdy některý
z jejích účastníků se z místa události bezdůvodně a nedovoleně
vzdálili.
Způsobu spáchání silniční dopravní nehody v těch případech, kdy např. účastník
silniční nehody, zpravidla řidič, po zanechání často odcizeného dopravního
prostředku, místo události okamžitě nedovoleně opustí.
Jelikož
každá silniční dopravní nehoda, díky typické silniční dopravní bezpečnostní
situaci, je odlišná zejména z hlediska vzniklých následků, odlišné a
mnohdy velice náročné je zejména v počáteční fázi vyšetřování plánování
jednotlivých postupů a úkonů. Téměř ve všech případech se předpokládá dobře
zorganizovaná činnost předem vytvořeného týmů kriminalistů, tzv. výjezdové skupiny. Tento tým pod
vedením jednoho vedoucího, urychleně realizuje všechny úkony v souladu s
naplánovanou činností jednotlivých členů týmů, v úzké návaznosti na
pečlivý výběr kriminalistických technických prostředků pro práci zejména na
místě silniční dopravní nehody. Jedná se o technické pomůcky k zajišťování
kriminalistických stop, pomůcky k dokumentaci místa silniční dopravní
nehody, včetně různých druhů záznamového zařízení, které nacházejí využití i v dalších,
již ne tak časově napjatých etapách vyšetřování, např. při výslechu svědků.
Výslech některého z účastníků silniční dopravní nehody v
řadě případů silničních dopravních nehod na počátku vyšetřování, nelze-li
jednoznačně zjistit, kdo z účastníků silniční dopravní nehody přichází
v úvahu jako obviněný, je nutné při jejich výslechu postupovat způsobem,
že taktické vedení výslechu každého účastníka silniční dopravní nehody je vedeno,
jako tomu bude v průběhu výslechu obviněného.
Výslech obviněného je nutné zahájit zpravidla s požadavky na objasnění pravděpodobné
příčiny vzniku silniční dopravní nehody, včetně objasnění těch skutečnostní,
které podle názoru vyslýchaného mohly mít výrazný vliv na její další průběh.
Cílem je získat jisté vysvětlení události, byť subjektivně podané, mnohdy
účelově upravené samotným vyslýchaným, pokud možno v ucelené podobě také
jeho názoru a postojům, které pravděpodobně zaujímá k předmětu výslechu.
Je důležité pak v průběhu výslechu požadovat
objasnění těchto otázek:
U řidiče
dopravního prostředku zjistit, zda je držitelem řidičského oprávnění na druh
dopravního prostředku, který řídil před silniční dopravní nehodou, zda byl
seznámen s jeho technickým stavem a způsobilostí provozu na pozemní
komunikaci.
Jakou činnost
vykonával krátce před silniční dopravní nehodou. Pokud se jedná o účastníka
silniční dopravní nehody řidiče, dotazy směřovat k jeho aktuální duševnímu
i fyzickému stavu před jízdou, zda před jízdou nebo v jejím průběhu požil
nějaký alkoholický nápoj, jak dlouho dobu je držitelem řidičského oprávnění,
jaká je jeho řidičská zkušenost.
Jaká byla
technika jeho jízdy a jaké měl možnosti k bezpečnému ovládání dopravního
prostředku v okamžiku krátce před silniční dopravní nehodou. Proč reagoval
právě tímto způsobem?
Jaké důvody
uvádí řidič pro způsob své jízdy, kdy chybně vyhodnotil vlastní rychlost nebo
rychlost druhého vozidla, proč si vynucoval přednosti v jízdě apod.
Jaká je podle
jeho názoru pravděpodobná příčina silniční dopravní nehody. Jak řidič hodnotí
chování ostatních účastníků silniční nehody a jaké případné zvláštnosti
v jejich chování zpozoroval před, v průběhu a zejména po ukončení
události.
jaké klimatické
podmínky a viditelnost byly v době nehody.
V případě výslechu obviněného nelze vyloučit
lživou výpověď, či relativně často zamlčující podstatné skutečnosti, významné
pro objektivní a zejména pravdivou výpověď. Je proto nutné, kromě dobré
předchozí přípravy výslechu i zohlednit samotnou osobnost vyslýchaného při
předkládání důkazů v logickém sledu k prokázání jeho viny, resp. míry
zavinění.
Výslech svědka má poskytnout výpověď
obsahující informace o pozorované události jako celku, o důvodech jeho
přítomnosti na místě události, o podmínkách pozorování, rovněž o příčinách
postoje vyslýchaného k předmětu výslechu, tj. proč se snaží konkrétní
skutečnost zdůraznit, co letmo přechází a co vyloženě se snaží zamlčet.
Zpravidla je nutné začít při výslechu s otázkami, podobně jako u výslechu
obviněného, co mohlo být pravděpodobnou příčinou silniční dopravní nehody a
zejména čím, a v jakém v rozsahu byl její průběh ovlivněn. Potom se přejde na hlavní část výslechu, na
to, co silniční dopravní nehodě předcházelo.
Obecně lze
konstatovat, že zpravidla každý účastník silniční dopravní nehody má tendenci
svalit vinu na druhého účastníka silniční dopravní nehody. Proto je třeba, aby
dostal na konci výslechu možnost vyslovit se k tomu, kdo podle jeho mínění
nehodu zavinil a z jakých příčin, popř. aby uvedl další okolnosti ke svému
ospravedlnění. Dále je nutné každou výpověď vyslýchaného srovnávat s jeho
předchozí výpovědí, se získanými poznatky a s výpověďmi účastníků silniční
nehody i svědků, doznání viny dokládat důkazy, popř. indiciemi a volit všeobecně
takový postup, kterým lze nejlépe dospět k objasnění silniční dopravní
nehody.
Kriminalistický
experiment a rekonstrukce v případě silniční dopravní
nehody slouží zpravidla k ověření jednotlivých vytýčených kriminalistických
verzí a o k objasnění některých jejích průběhových fází včetně ověření
některých okolností technického rázu.
Kriminalistický experiment při objasňování
silniční dopravní nehody, je velice často využívaným kriminalistickým úkonem,
zejména pro tvorbu modelu dílčích fází události. Jeho využití, např. k ověření
účinnosti brzdového systému dopravního prostředku v době nehody má význam
zejména když na místě události byly na povrchu pozemní komunikace nalezeny
netypické brzdné stopy. Pokud se podaří objasnit příčinu vzniku těchto kriminalistických
trasologických stop, lze následně i poznat techniku
jízdy a zároveň tak objasnit i jisté zvláštnosti v chování řidiče během
jízdy. Tímto způsobem je možno pochopit jeho reakce a rozhodování těsně před
silniční dopravní nehodou.
Rekonstrukce, na rozdíl od
kriminalistického experimentu, je jedním z vhodných kriminalistických
úkonů, často využívaných při objasňování silničních dopravních nehod, neboť
předpokládá nutnost předchozí obnovy celkových situačních podmínek na místě
události. Vznikne ucelený model silniční dopravní bezpečnostní situace, který
je využit k pochopení vlastního nehodového děje a pokud ještě chybí nějaké
relevantní informace, tak i pro jejich
získávání.
Kriminalistické expertizy a znalecká zkoumání při objasňování silniční dopravní nehody jsou téměř ve všech případech
využívány ke zkoumání kriminalistických stop a jiných věcných důkazů, lišících
se různým množstvím výskytu, ale zejména druhovou charakteristikou. Z jednotlivých kriminalistických
expertiz, využívaných zejména v počáteční etapě vyšetřování, je nejvýznamnější
expertiza:
Trasologická
expertiza využívaná zpravidla v případech, kdy řidič místo silniční
dopravní bezdůvodně opustí. Na místě události na základě zajištěných
kriminalistických trasologických stop, např.
zkoumáním stop pneumatik zanechaných dopravním prostředkem na povrchu pozemní
komunikace, lze určit směr a pohyb vozidla před silniční dopravní nehodou, ale
i y stopy, které vznikly na komunikaci, kdy účastník silniční nehody svědčí o
chaotickém pohybu dopravního prostředku, zřejmě poškozeného v místě přední
nápravy, v době kdy jeho řidič z místa události s vozidlem ujel.
Tyto stopy pak jsou často v řadě případů, jako jediné vhodně k využití
v pátrání po inkriminovaném dopravním prostředku.
Daktyloskopická
expertiza se zpravidla využívá v
případech, když se řidič z místa dopravní silniční nehody rovněž nedovoleně
vzdálil. Zajištěné kriminalistické stopy, např. na volantu a jiných
místech interiéru dopravního prostředku, jsou v řadě případů při objasňování
silniční dopravní nehody významné při pátrání po řidiči inkriminovaného
vozidla.
Mechanoskopická expertiza se zpravidla využívá opět v případech, když se řidič
z místa silniční dopravní nehody nedovoleně vzdálil. Zajištěné
kriminalistické stopy na místě události jsou často v podobě
charakteristicky poškozených prvků karosérie, či jiných výstrojních prvků
dopravního prostředku, např. úlomek z umělohmotného předního nárazníku,
nalezeného na místě události, lze využít k určení druhu a typu dopravního
prostředku a tyto poznatky využít k pátrání po vozidle.
Biologická
expertiza se zpravidla využívá opět
v případech, když se řidič z místa silniční dopravní nehody nedovoleně
vzdálil, anebo tehdy, kdy je problematické určit osobu, řídící dopravní
prostředek v době silniční dopravní nehody. Typické je např. zkoumání stop
krve nebo jiných lidských tkání, zajištěných především v přední části
interiéru dopravního prostředku u nehod, jejichž následkem došlo
ke zranění nebo usmrcení jeho řidiče.
Chemická
expertiza se zpravidla využívá opět
v případech, když se řidič z místa silniční dopravní nehody nedovoleně
vzdálil spolu s dopravním prostředkem. Zajištěné kriminalistické chemické
stopy, způsobené nežádoucím únikem z dopravního prostředku, jsou zpravidla
úkapy a jiné formy znečištění povrchu pozemí komunikace, např. provozními a
mazacími hmotami na místě silniční dopravní nehody. Tyto stopy mají, kromě
obecně platné technické informace, např. zjištěného výskytu poměrně rozsáhlé
olejové skvrny na pozemní komunikaci, což
i může signalizovat, že místní znečištění
vozovky způsobil okamžitý nežádoucí výron motorového oleje z motoru
vozidla po jeho nárazu na pevnou překážku. Analýzou této kriminalistické
chemické stopy lze určit druh použitého motorového oleje, jako informace určité
technické hodnoty, ale zároveň u této kriminalistické stopy se využívá její
informační hodnota taktického rázu, např. pro určení směru a způsobu pohybu
dopravního prostředku v době nehody.
Další uplatnění, při
objasňování silniční dopravní nehody mají tzv. oborové expertizy, které
zkoumají různé materiální objekty za pomoci poznatků, metod a prostředků
z jednotlivých odvětví vědy a techniky společným řešením souvislostí mezi
známými a hledanými jevy, které provází danou událost. Z jednotlivých oborových
expertiz se při objasňování silničních dopravních nehod zpravidla používá
expertiza:
Technická soudně inženýrská expertiza z oboru automobilové techniky,
z oboru silniční dopravy aj., ke komplexnímu posouzení technické
způsobilosti dopravního prostředku, mechanismu vzniku silniční dopravní nehody,
včetně dalších technických otázek souvisejících s danou událostí.
Soudně
lékařská expertiza a soudní pitva k posouzení vzniklé
újmy na zdraví, ke stanovení doby a příčiny smrti člověka, anebo
v případě silniční dopravní nehody s důvodným podezřením, že některý
z účastníků silniční nehody byl pod vlivem požitého alkoholu.
Komplexní soudně lékařská, technická soudně inženýrská a trasologická expertiza se nařizuje v případech složitějších silničních dopravních nehod.
V těchto případech, způsob mezioborového přístupu k objasnění některých
skutečností, se jeví jako efektivní a mnohdy jako jediný způsob zkoumání
jednotlivých kriminalistických stop a jiných věcných důkazů, využívaný
prakticky v průběhu všech jednotlivých etap vyšetřování.
Veřejnost
lze v procesu objasňování silniční dopravní nehody účelově zapojit poměrně
velice často. Každá typická silniční bezpečností situace přímo předurčuje
v jakém rozsahu a na jakém místě je účelné si pomoc veřejnosti vyžádat.
Největší možnosti zapojení veřejnosti při objasňování silniční dopravní nehody
a likvidace jejich následků mají zpravidla formu:
Pomoci při
hledání případných svědků nehody a pátrání po vozidle a účastníku silniční
dopravní nehody, který se z místa události nedovoleně vzdálil.
Pomoci při
realizaci nutných opatření, vedoucích k minimalizaci možných dalších
následků v místě nehody, např. při dočasném zastavení dopravy na pozemní
komunikaci či jiné formy její regulace.
Aktivního
působení na širší veřejnost nabídkou varovných statistických údajů o následcích
silničních dopravních nehod.
Účelového
umísťování výstražných vertikálních a horizontálních dopravních značení v
místech častého výskytu silničních dopravních nehod, včetně modernizace sítě
pozemních komunikací.
LITERATURA:
Pješčak, J. a kol.: Metodika vyšetřování jednotlivých druhů
trestných činů, SPN, Praha, 1986
Porada, V. a kol.: Kriminalistika, CER,
Akademické nakladatelství, s.r.o., Brno, 2001
Přehled o nehodovosti na pozemních
komunikacích v ČR za rok 2006, ředitelství služby dopravní policie
Policejního prezidia ČR, Praha 2007
Rybář,M.,Základy kriminalistiky,
Právnické učebnice, Vydavatelství a nakladatelství A.čeněk, Pelhřimov, 2001
Vajda, L. Teoretické problémy počáteční etapy objasňování
silničních dopravních nehod, VŠ SNB, Ústav kriminalistiky, Praha 1981
Brázda,J. Fenomén silniční dopravní
nehody(objasňování a základní postupy) Police History,
Praha 2008