JUDr. Martin BOHMAN
DOBROVOLNÍCI
A VNITŘNÍ BEZPEČNOSTI V 21. STOLETÍ
Motto:
„Hledáme lidi s vizí pro bezpečnější
lokalitu. Nejde přitom o soutěž popularity, kde vyhrává známější nebo
vlivnější.“[1]
Na úvod
Od konce 20. století pozorujeme, a
to nejen v ČR fenomén, který je nazýván jako rozšiřování konceptu (vnitřní)
bezpečnosti. Klasický model, ve kterém je bezpečnost zajišťována téměř výhradně
národními státy a to převážně „tvrdými“ vojenskými metodami, je nahrazován,
lépe řečeno obohacen o:
dimenzi
mezinárodní až globální,
dimenzi
regionální až lokální (místní).
V této souvislosti lze také hovořit o reformě sektoru
bezpečnosti (viz tabulka), spočívající v jeho pluralizaci, privatizaci,
globalizaci či naopak fragmentaci. Tyto procesy sebou zákonitě nesou důsledky
mj. v podobě:
v
nutné reformy
veřejné správy vnitřních věcí (vnitřní bezpečnosti),
v
otevření
prostoru pro nestátní (nadnárodní, soukromé, místní) bezpečnostní subjekty,
které na zajišťování této oblasti v mnoha případech efektivně participují.
Mezi tyto subjekty řadíme například mezinárodní instituce, komunální policejně
bezpečnostní orgány (obecná a městská policie), soukromé bezpečnostní služby a
dále občany (jednotlivce), nevládní organizace či dobrovolnickou službu.
Tabulka
znázorňuje proces reformy sektoru (vnitřní) bezpečnosti[2]
globalizační a integrační procesy ↓
↓ ↓ |
trendy v bezpečnostním prostředí ↓
↓ ↓ |
||
KLASICKÝ MODEL zajišťování BEZPEČNOSTI (stát je jediný a privilegovaný referenční objekt
bezpečnosti) ↓
↓ ↓ ↓ ↓ |
|||
rozšiřování konceptu bezpečnosti („Extended Concept of
Security“) ↓
↓ ↓ |
|||
mezinárodní model ↓ |
klasický národní model ↓ |
regionální model ↓ |
|
PARTICIPAČNÍ MODEL BEZPEČNOSTI ↓ |
|||
REFORMA BEZPEČNOSTÍHO SYSTÉMU (Policie) |
|||
Tento
fakt je reflektován taktéž v České republice, zejména úpravou předmětné
legislativy, a sice v podobě nového zákona o Policii ČR a
v souvislosti s ním také tzv. změnového zákona.[3]
Jak již bylo zmíněno, mezi subjekty,
u kterých lze předpokládat, že jejich úloha bude v budoucnu vzrůstat lze
řadit i dobrovolníky, resp. dobrovolnické organizace. Žádoucí je tedy vytvořit
právní rámec pro fungování dobrovolnických organizací na poli veřejného pořádku
(obecná úprava dobrovolnické služby již v ČR existuje). O tom, jaké je
postavení dobrovolníků v České republiky a v zahraničí, je pojednáno
v následujícím textu.
Význam nevládních organizací a
dobrovolníků
V Bezpečnostní strategii ČR,
tedy v dokumentu, který určuje hlavní směry bezpečnostní politiky našeho státu,
se výslovně hovoří o: „...důležitosti
podpory veřejnosti, spolupráce s nevládními organizacemi a bezpečnostní
komunitou.“[4]
Není
přitom sporu o tom, že nevládní organizace skrze svá specifika:
v
dobrovolnost,
v
odbornost /
profesionalitu,
v
společenský
přínos,
bezesporu
aktivně participují na zajišťování dílčích úkolů vnitřní bezpečnosti, podílí se na civilní kontrole bezpečnostních
složek a vytváří tak nutnou zpětnou vazbu. Jsou významnou součástí bezpečnostní
komunity, zejména tím, že:
v
spoluvytváří a
rozvíjí „bezpečnostní vědomí“, zejm. skrze informování občanů,
v
mohou nabízet a
často i nabízejí alternativy k zapojení se do tvorby bezpečnostního
prostředí pro občany,
v
ventilují názory
a postoje veřejnosti, což by jim mělo zajistit legitimní a odpovídající podíl v
odborné diskusi,
v
účastní se
řešení bezpečnostních problémů, zejména parciálních či lokálních (regionálních)
rozměrů atd.
Přínos takovýchto činností lze
zajistit pouze rozvinutým, systematickým a efektivním financováním a následně
zapojením dalších kvalifikovaných expertů do této oblasti. To je jeden
z nutných kroků, který povede k vyzrávání bezpečnostní komunity v ČR.
Dobrovolnická
služba v ČR a SR
Institut dobrovolnické služby (DS)
je v České republice obecně upravena zákonem č. 198/2002 Sb., o
dobrovolnické službě a o změněně některých zákonů.
Některé
další činnosti vykonávané dobrovolníky, jsou upraveny zvláštními právními
předpisy (dobrovolní hasiči, Čs. červený kříž apod.).
Na
bázi dobrovolnosti, byť mimo rámec zákona, fungují navíc organizace jako Horská
služba nebo Vodní záchranná služba.
To je pravděpodobně pozůstatek
z 90. let minulého století, kdy tato činnost nebyla upravena vůbec. Změnu
přinesl až rok 2001 (tento rok byl vyhlášen OSN Mezinárodním rokem
dobrovolníků), ve kterém se iniciovala možná legislativní změna tohoto
institutu. Proces vyústil v dubnu 2002 přijetím zákona o dobrovolnické
službě, který nabyl účinnosti k 1.1.2003.
Ten mj. také definuje, kdo je
dobrovolník (fyzická osoba, starší 15 let – při výkonu DS na území ČR, resp.
starší 18 let – při výkonu této služby v zahraničí). Ten nesmí být
v pracovněprávním vztahu či ve služebním nebo členském poměru
k přijímací organizaci (tj. organizaci, pro jejíž potřebu je činnost
vykonávána). Služba je taktéž klasifikována dle délky služby na krátkodobou
(nepřesahující 3 měsíce) a dlouhodobou.
Odpovědným orgánem za dohled nad
dobrovolníky bylo ustanoveno ministerstvo vnitra (odbor prevence kriminality –
oddělení preventivních programů a dobrovolnické služby), které je taktéž
oprávněno k udělování akreditací. Ty se přiznávají vysílajícím organizacím
(právnickým osobám se sídlem v ČR, které dobrovolníky vybírají, evidují,
připravují pro výkon a uzavírají s nimi smlouvy o výkonu dobrovolnické
služby) a to na po dobu tří let.
V současnosti jsou na MV
akreditovány desítky projektů od zhruba sedmi desítek organizací. Na tyto
projekty je každoročně vyčleňována částka 15 milionů korun. Mimo žádosti na
krytí projektů je též možné žádat o:
v
státní účelovou
dotaci na krytí pojistného za odpovědnost za škodu či zdraví,
v
dotaci na
pokrytí výdajů spojených s evidencí a přípravou dobrovolníků pro výkon a
se zajišťováním výkonu dobrovolnické služby,
v
ke krytí
pojistného na důchodové pojištění placeného za dobrovolníka.
Co se týká optimalizace výkonu
dobrovolnické služby a jiných nevládních organizací, bylo by jistě vhodné
uvažovat zejména o novelizaci její zákonné úpravy.[5]
Další
možnosti zlepšení lze spatřovat ve:
v
zkvalitňování
členské základny těchto organizací,
v
upevňování
vzájemné spolupráce jak mezi jednotlivými pracovišti nevládního sektoru, tak
i s příslušnými ministerstvy,
v
a následném
posílení faktického vlivu těchto organizací, zejména skrze analytickou činnost,
jejíž výstupy povedou k optimalizaci a pragmatizaci rozhodnutí, úsporám a
efektivitě,
v
větší účasti
zástupců těchto organizací na rozhodování, popř. ve
zmiňovaném institucionalizovaném poradním orgánu Parlamentu.
Nutno
dodat, že dobrovolnické organizace se v ČR zabývají především činností
v oblasti sociální a kulturní, resp. pomocí při likvidaci následků
přírodních nebo humanitárních katastrof atd. Jejich využití v oblasti
zajišťování vnitřní bezpečnosti je okrajové a nedostatečné. Jakousi vlaštovkou
je postupné zavádění prvků „community policing“ do policejní práce. Právě tyto
aktivity by mohly vést k masivnějšímu zapojení občanů – dobrovolníků do
procesu zkvalitňování bezpečnosti na místní úrovni.
Naproti tomu na Slovensku novelizace
zákona č. 171/1993 Z. z. uvádí do praxe dobrovolné strážce pořádku v Policejním
sboru (§77d a § 77e). Dobrovolní strážci pořádku pomáhají při plnění úkolů
služby pořádkové policie, služby dopravní policie, při dohledu na bezpečnost a
plynulost silniční dopravy a při ochraně státní hranice. Základním útvarem
Policejního sboru, v působnosti kterého strážci pomáhají plnit úkoly
Policejního sboru je Obvodní oddělení, oddělení dálniční policie a základní
útvar služby hraniční policie. Pomoc strážců pořádku se využívá zejména při
ochraně veřejného pořádku a státní hranice prostřednictvím hlídkové služby a
obchůzkové služby, při dohledu nad bezpečností a plynulostí silniční dopravy a
její řízení prostřednictvím dopravně-bezpečnostních akcí a při dalších úkolech
ve smyslu zákona o Policejním sboru. Strážcem pořádku může být osoba, která
dosáhla věku 21 let, má způsobilost k právním úkonům a požívá mezi občany
důvěry a vážnosti. Strážce pořádku plní úkoly jen v přítomnosti policisty a
podle jeho pokynů. Strážce pořádku musí být při plnění úkolů viditelně
označený: průkazem strážce pořádku s označením „Dobrovolný strážce pořádku“,
který má umístěný na levé přední straně vrchního oděvu, dále rukávovou páskou
zelené barvy s bílým nápisem „Dobrovolný strážce pořádku“ a v případě snížené
viditelnosti reflexní vestou žluté barvy s bílým reflexním nápisem „Dobrovolný
strážce pořádku“.
Jak je to
s ochotou spolupracovat s Policií ČR
V nedávné době byl proveden
výzkum zaměřený na spokojenost občanů s prací Policie ČR a také zjištění
aktuálního vztahu veřejnosti dané lokality vůči Policii ČR. Sběr dat byl
proveden na území PČR Správa Jihomoravského kraje (dále jen S JmK)[6]
ve druhé polovině roku 2007. Sběr dat byl zajišťován S JmK, ve spolupráci
se studenty gymnázií na uvedeném teritoriu. Dotazník pro tazatele (studenty
gymnázií) byl zpracován na PA ČR. Jedním ze základních požadavků výzkumu bylo
získat na každé obvodní oddělení Policie ČR celkem 30 respondentů z řad
občanů, kteří na daném území žijí.
Vyhodnocení výsledků výzkumu pro
potřeby managementu bylo provedeno kanceláří kvality na ředitelství PČR S JmK.
Druhotná analýza výsledků výzkumu byla provedena doktorandem JUDr. Martinem
Bohmanem pod vedením školitele – specialisty Dr. Zdeňka Kovaříka, CSc.
Druhotná
analýza výsledků uvedeného výzkumu je považována za integrální součást
zpracovávané disertační práce doktoranda, autora druhotné analýzy výsledků
výzkumu provedeného na území jižní Moravy. Tato zjištění se navíc stala i
odrazovým můstkem pro realizaci vlastního, samostatného výzkumu doktoranda,
který sledoval pokrytí dalšího systémového prvku modelu EFQM – zjištění
pracovní spokojenosti pracovníků Policie ČR, tedy tzv. vnitřního zákazníka
(kriterium č. 7 Modelu EFQM). Hlavním smyslem výzkumných aktivit a druhotné
analýzy dat bylo s využitím matematicko-statistických metod zpracovat
podklady pro komparaci výsledků spokojenosti občanů s Policií ČR a
výsledků spokojenosti pracovníků Policie ČR.
Ochota ke spolupráci s policií –
v této baterii otázek byli občané dotazováni na míru ochoty ke spolupráci
s policií v různých oblastech policejně bezpečnostních činností.
Byl/a byste ochoten/a při vybídnutí
spolupracovat s policií jako dobrovolný poradce v otázkách
souvisejících s vaší kvalifikací – V průměru by bylo ochotných ke
spolupráci 56 % respondentů. Nejlépe pak v tomto kritériu vychází okresy
Blansko, Hodonín a Jihlava, kde by bylo ochotno spolupracovat s policií
téměř 70 % dotazovaných; naopak v Brně-městě, Břeclavi, Vsetíně a Zlíně by
bylo svolných ke spolupráci v této oblasti pouhých 44 %.
výrazně
pozitivní hodnocení |
výrazně
negativní hodnocení |
Blansko,
Hodonín, Jihlava |
Brno-město,
Břeclav, Vsetín, Zlín |
Ochota spolupracovat jako dobrovolný
spolupracovník (strážce veřejného pořádku) – u této otázky pravděpodobně
zafungovalo nevhodně zvolené spojení slov „dobrovolný spolupracovník“, které
v řadě občanů může vzbuzovat reminiscence na doby komunistické StB a
jejích dobrovolných spolupracovníků. S trochou nadsázky lze říci, že snad
i dříve byla větší ochota ke spolupráci, a to ať už se Státní bezpečností
(podle odhadů šlo o desítky až 100 tisíc spolupracovníků)[7] nebo s Veřejnou
bezpečností (v podobě tzv. Pomocné stráže VB, která čítala v 80. letech
20. století až 86 200 členů).[8] Podle tohoto
průzkumu by tedy bylo ochotno spolupracovat s policií na zajišťování
bezpečnosti a veřejného pořádku zhruba 24 % dotázaných. Výsledky byly ve všech
okresech homogenní. Pro doplnění jen připomeňme, že bylo v souvislosti
s novým zákonem o Policii ČR (zákon č. 273/2008 Sb.) zvažováno
znovuzavedení podobného institutu jako byly PSVB v českém právním řádu, nicméně se od
tohoto úmyslu upustilo.
Ochota spolupracovat s policií
jako zástupce veřejnosti v nějakém poradním orgánu Policie ČR – i zde byl
vzorek odpovědí pro všechny okresy homogenní, přičemž souhlasné stanovisko
vyslovilo 40 % dotazovaných.
Ochota podat svědectví při
vyšetřování závažného trestného činu – zde lze vykázat vyšší míru ochoty ke
spolupráci, v porovnání s ostatními formami součinnosti s policií.
V průměru 85% ochota ke spolupráci v této oblasti je pravděpodobně
také podepřena právním povědomím občanů s ohledem na § 168 zákona 140/1961
Sb., trestního zákona, tedy trestný čin neoznámení trestného činu. Relativně
nejlépe pak v rámci této hodnocené kategorie dopadly okresy Hodonín a
Vyškov. Ochota ke spolupráci zde byla až 92,5%.
Ochota učinit na doporučení policie
méně nákladné preventivní opatření – i v této hodnocené kategorii by si
lidé nechali poradit a s policií by spolupracovali v průměru
v 85 % respondentů. Z průměrných hodnot vyčnívá snad jen Hodonínsko,
kde bylo ke spolupráci svolných až 96,6 % dotazovaných občanů.
výrazně
pozitivní hodnocení |
výrazně
negativní hodnocení |
Hodonín |
|
Ochota učinit na doporučení policie
nákladnější preventivní opatření – např. bezpečnostní dveře by si bylo ochotno
na doporučení policie pořídit v průměru zhruba 70 % respondentů, přičemž
jednotlivé okresy se od sebe názorově příliš nelišily.
Ochota se na vyzvání podílet na
preventivní akci – průměrně by se např. na školení dětí či jejich rodičů
aktivně účastnilo zhruba 57 % respondentů. Jistou pasivitu v tomto ohledu
projevili respondenti v okresech Brno-město, Brno-venkov, Břeclav, Uherské
Hradiště, Vsetín a Zlín, kde bylo ochotno či spíše ochotno na podobných akcích
participovat pouhých 49 % dotazovaných. Naopak nadprůměrnou iniciativu bylo
možné pozorovat v Jihlavě, Znojmu a Kroměříži (67 %) a dále na Hodonínsku
a Vyškovsku (téměř 69 %).
výrazně
pozitivní hodnocení |
výrazně
negativní hodnocení |
Hodonín,
Jihlava, Kroměříž, Vyškov, Znojmo |
|
Ochota na vyzvání Policie ČR
asistovat jako nezúčastněný při domovní prohlídce či ohledání místa činu –
v průměru by byl svolný pro takovouto formu spolupráce zhruba každý druhý
občan. V pozitivním směru vybočují okresy Brno-venkov, Hodonín, Jihlava,
kde by souhlasilo 61 % respondentů.
výrazně
pozitivní hodnocení |
výrazně
negativní hodnocení |
Brno-venkov,
Hodonín, Jihlava |
|
Dobrovolníci a jejich participace na
vnitřní bezpečnosti v dalších státech
V zahraničí, a to zejména
v anglosaském, resp. angloamerickém světě, působí řada rozličných
dobrovolnických organizací zaměřených na široké spektrum činností. Za jednu
z nejrozvinutějších oblastí lze považovat právě participaci na
zkvalitňování bezpečnosti v konkrétních lokalitách. Nutno však dodat, že s
podobnými projekty se lze setkat i na půdě kontinentální Evropy, jako
např. v Nizozemsku, Rakousku či Francii.[9]
Ve Spojených státech jsou mimo
masivní přeměny státních bezpečnostních složek
(zejména jako reakce na teroristický útok v září roku 2001) patrné
i změny v oblasti tzv. „vigilantizmu“, tedy občanské ostražitosti.
Mezi organizace a projekty, které
sdružují občany v rámci boje s kriminalitou patří např. „Citizen
Corps“ (CC)[10],
který je jedním z pěti federálních programů[11] v této
oblasti, souhrnně označených jako „USA Freedom Corps“[12]. Projekt zdůrazňuje význam každého občana při
zajišťování bezpečnosti v oblasti, kde žije. Příslušníci CC pomáhají
koordinovat dobrovolnické aktivity[13] v oblasti
bezpečnosti, zajišťují nábor, vzdělávání, trénink, výcvik a servis pro
dobrovolníky. Organizace USA Freedom Corps též pomáhá občanům nalézat
nejvhodnější možnosti uplatnění a realizace. A to i např. co se týká uplatnění
seniorů.[14]
Změny bezpečnostního systému
provázejí i Velkou Británii. Probíhá zde celková reforma státních policejních
sborů. Je zde citelný jak nárůst počtu policistů[15] a kladení důrazu
na práci v terénu[16], tak aktivizace
občanů, aby na svém bezpečí participovali. Mezi nejvýznamnější projekty a
organizace lze řadit např. „Crime ´n ´ Disorder Reduction Partnership -
(CDRPS)“ - „Community Safety Partnership“ -
jde o projekt[17], podle kterého
jsou Anglie a Wales rozděleny do 376 oblastí. V každé oblasti je ustanoven
tým z policistů, místních zastupitelů, občanů, nevládních organizací a
zástupců podnikatelské sféry. Ten pak vypracuje bezpečnostní audit lokality a
následně navrhne strategii pro zlepšení situace v dalším období. Podílí se i na
následné realizaci.[18]
Zhruba 2 000 policejních
dobrovolníků (Politie Vrijwilligers)
zastává poměrně významnou úlohu při zajišťování veřejného pořádku a bezpečnosti
také v Nizozemsku. Dostává se jim stejného výcviku jako standardním policistům
a takto vycvičené osoby mohou zastávat většinu policejních činností, které
nejsou vyhrazeny pro vyšší hodnosti. V případě, že dobrovolník splňuje
daná kriteria a je mu uděleno povolení od příslušného policejního funkcionáře,
smí zastávat i penzum úkolů, které spadají do působnosti policisty
v hodnosti konstábla. Možnosti využití policejních dobrovolníků jsou do
určité míry závislé na přístupu administrativy toho konkrétního regionu (v
některých případech jsou dobrovolníci oprávněni činit i vyšetřovací úkony).
Postavení dobrovolníka je řešeno odděleně od statusu policisty.
V závislosti na regionu jsou dobrovolníci označeni zpravidla nášivkou,
páskou, logem na čepici nebo vestou. Dobrovolníkům za jejich činnost náleží symbolická
mzda (cca 4 eura na hodinu), ale bez úhrad nákladů (například na dopravu do
místa výkonu služby). Kvůli opadnutí zájmu o dobrovolnou činnost
v posledních letech se v Nizozemsku chystají určité změny, jejichž
snahou je koncept dobrovolnictví zatraktivnit (daňové úlevy, refundace nákladů,
spojených s výkonem dobrovolnické činnosti atd.).[19]
V Izraeli má dobrovolnická služba již více než
30letou tradici. Oporu pro svou činnost nachází více jak 70,000 dobrovolníků a
dobrovolnic v zákoně o policii[20] z roku
Znatelný
přínos měl i rok 1994[22], kdy začala být do
policejní praxe v Izraeli zaváděny prvky community policing. Působení
policistů přímo ve středu komunit má podle dosavadních výsledků formální i
značný bezprostřední vliv na formování dobrovolnických aktivit.
Dobrovolníci působící
v občanských hlídkách jsou řízeni právě policií a samotný výkon provádí
pod jejím dohledem. Zázemí jejich činnosti tvoří síť komunitních center
policie. Základ jejich činnosti je provádění nejrůznějších preventivních
opatření, včetně péče o „zranitelnou“ část populace (zejm. o seniory a děti).
Vedle těchto činností jsou zřízeny i tzv. zvláštní dobrovolnické jednotky
(Special Volunteer Units), které jsou propojeny se svými státo-bezpečnostními
ekvivalenty. Zvláštní dobrovolnické programy jsou vytvořeny i pro mladé lidi
mezi 17 – 21 rokem věku či pro cizince žijící či pobývající v Izraeli.
Literatura:
BOHMAN,
M., FILÁK, A. 2007. Policie evropských
zemí a mezinárodní policejní spolupráce (vybrané aspekty). Praha: PA ČR,
2007. 123 s. ISBN 978-80-7251-267-6
BOHMAN,
M., KRULÍK, O. 2009. Policejní sbory
v zemích Evropské unie: Inspirace pro Českou republiku. Praha: MV ČR,
2009. 242 s.
BOHMAN,
M., KRULÍK, O. 2009. Policejní sbory
v USA a Izraeli. Samostatná příloha III publikace Policejní sbory
v zemích Evropské unie. Praha: MV ČR, 2009. 32 s.
zákon
č. 273/2008 Sb., o Policii ČR
zákon
č. 274/2008 Sb., změnový zákon
zákon
č. 198/2002 Sb., o dobrovolnické službě a o změněně některých zákonů.
zákon č. 171/1993 Z. z., o Policajnon zbore, ve
znění novel a doplňků
http://www.mvcr.cz/prevence/dobrovol/odd.html
http://www.lopv.nl/
[1] Jde o motto jednoho
z dobrovolnických programů, který probíhá ve Spojených státech pod názvem
„Community Prosecution Strategies: Measuring Impact“.
[2] Blíže: BOHMAN, M.,
FILÁK, A. Policie evropských zemí a mezinárodní policejní spolupráce (vybrané
aspekty). Praha: PA ČR, 2007. s. 23-26.
[3] Jedná se o zákon
č. 274/2008 Sb., tzv. změnový zákon, který nahradil původně zvažovanou koncepci
tzv. zákona o vnitřní bezpečnosti, který v sobě měl sdružovat související
ustanovení bezpečnostní legislativy do jednoho celku.
[4] Viz Bezpečnostní
strategie ČR, přijatá usnesením vlády ČR ze dne 10.12.2003 pod č. 1254, čl. 77,
věta 1.
[5] Jako příklady
organizací dobrovolnické služby v ČR lze uvést: Dobrovolné hasiče (zákon
č. 133/1985 Sb., o požární ochraně), Český červený kříž (zákon č. 126/1992 Sb.,
o ochraně znaku a názvu Červeného kříže a o Česko-slovenském červeném kříži),
Horskou službu, Bílý kruh bezpečí atd.
[6] Podle dikce
Přílohy zákona č. 273/2008 Sb., o Policii ČR, který je účinný od 1.1.2009 se
nově jedná o Krajské ředitelství policie
Jihomoravského kraje se sídlem v Brně.
[7] Zdroj:
http://aktualne.centrum.cz/domaci/spolecnost/clanek.phtml?id=612287
[8] Zdroj: Sborník
prací VŠ SNB.
[9] Viz. např. tzv.
„Contracts locaux de sécurité“ (CLS) ve Francii.
[10] V roce 2004
bylo v tomto projektu registrováno 850 programů, kterých se účastnilo na
59 000 dobrovolníků, organizace hospodaří s rozpočtem 3 miliardy USD.
V tomto roce (2005) se počítá s rozšířením projektu i na území Velké
Bitánie, Nového Zélandu a Kanady.
[11] Vedle 1. Citizen
Corps zde existuje 2. Peace Corps, 3. Ameri Corps, 4. Learn and Serve America a
5. Senior Corps.
[12] Organizováno pod
U.S. Department of Homeland Security.
[13] Mezi dva hlavní
projekty se řadí 1. Volunteers in Police service a 2. Neighborhood Watch.
[14] Mezi dalšími projekty
můžeme jmenovat např.: National Night Out: A Community-Police Partnership
Program, Community Prosecution Strategies: Measuring Impact, Project Safe
Neighborhoods a další.
[15] Od roku 2000 došlo
k nárůstu počtu policistů o 16 tisíc. Celkový počet tak již převyšuje 140 000
policejních úředníků.
[16] Doslova „putting
police officers at the heart of the local community“.
[17] Logem projektu je
žlutá šipka otočená směrem dolů, ve které je černý nápis: „Let´s keep crime
down“ (tedy „Snižme kriminalitu“).
[18] Mezi další projekty
ve Spojeném království lze řadit např.: Community Support Officers,
Neighbourhood Wardens.
[19] Blíže viz
http://www.lopv.nl/, popř. BOHMAN, M., KRULÍK, O. Policejní sbory v zemích Evropské unie:
Inspirace pro Českou republiku. Praha: MV ČR, 2009. s. 91.
[20] Viz: Police Order
(nová verze) 5731 – 1971, články 37 – 40, 49 a-h.
[21] Viz: Police
Regulation (the Civil Guard) 5757 – 1996.
[22] Viz: Community
Policing Strategy (1994)