Otázka řidiče:
Úspěšně
jsem získal řidičská oprávnění skupin BE+C. Potřeboval jsem je na to, abych
mohl za JEEP připojit přívěs a odvézt na něm loď. V autoškole mi řekli, že
tato oprávnění na převoz lodi na přívěsu za autem stačí, ovšem potom jsem se
dozvěděl, že podle zákona to není možné. Můžete mi prosím napsat, jak to tedy
vlastně je? Pokud mohu poprosit i za ostatní čtenáře, mohl byste nám osvětlit,
co na jaká připojení za vůz potřebujeme za řidičská oprávnění?
Odpověď:
Vzhledem k tomu, že Váš dotaz
není konkrétní, protože neobsahuje informace o konstrukční rychlosti tažného
vozidla, hmotnosti lodě ani přívěsu, musím odpovědět obecně a k tomu mi
nezbývá než citovat ustanovení § 81 zák. č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních
komunikacích ve znění pozdějších předpisů, v němž je mimo jiné uvedeno
cit.:
4) Řidičské
oprávnění skupiny B opravňuje k řízení
a) motorových vozidel, s výjimkou vozidel
uvedených v odstavci 2,
b) traktorů a pracovních strojů samojízdných,
jejichž maximální přípustná hmotnost nepřevyšuje
c) jízdních souprav složených
z motorového vozidla podle písmene a) nebo b) a přípojného vozidla,
pokud maximální přípustná hmotnost soupravy nepřevyšuje
(6) Řidičské
oprávnění skupiny C opravňuje k řízení motorových vozidel, s výjimkou vozidel
uvedených v odstavcích
(10) Řidičské
oprávnění skupiny B+E opravňuje k řízení jízdních souprav složených
z motorového vozidla uvedeného v odstavci
K vysvětlení této problematiky je důležité
stanovisko odboru dopravně správního a BESIP ministerstva dopravy
č.120/2006-160-LEG/1, ze dne 16.10.2006 v němž se krom jiného uvádí : Řidičské oprávnění skupiny B+E opravňuje
podle § 81 odst. 10 zákona o silničním provozu k řízení jízdních souprav
složených z motorového vozidla uvedeného v odstavci
Podotýkáme, že je ale nutné dodržet
podmínky pro zapojování vozidel do jízdních souprav. Předně se jedná o
technické podmínky vztahující se k tažnému vozidlu, kde zpravidla bude výrobcem
dané omezení hmotnosti pro brzděné a nebrzděné přívěsy. Tyto hodnoty nesmí být
překročeny. Dále zde platí § 14 vyhlášky č. 341/2002 Sb., o schvalování
technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na
pozemních komunikacích, v němž jsou upraveny technické požadavky na spojitelnost vozidel do jízdních souprav a jejich provoz.
Je zde dáno, že okamžitá hmotnost přípojného vozidla nebo přípojných vozidel
smí být u souprav s nejvyšší konstrukční rychlostí vyšší než
Uvedená úprava odpovídá v případě
skupiny B i B+E příslušným předpisům Evropských společenství (tj. Směrnici 91/439/EHS)
Doufám, že takto koncipovaná odpověď na Váš dotaz je
dostatečně srozumitelná a vnese trochu světla do této, řidiči často diskutované
otázky.