JUDr. Martin Bohman
MODEL EXCELENCE EFQM A
JEHO IMPLEMENTACE DO POLICIE ČR
Základní
principy modelu
Model
Excelence EFQM (The EFQM Excellence Model)[1]
má svou kolébku v Evropské nadaci
pro management kvality (European
Foundation for Quality Management - EFQM). Tato nadace je neziskovou
organizací, založenou vrcholovými manažery 14 předních evropských společností[2]
v roce 1988 v Bruselu, a to s cílem prosazovat do každodenní praxe různých
evropských organizací základní principy TQM. Mise EFQM je být řídící silou pro
dlouhodobé dosahování excelence organizací v Evropě, když excelencí je chápáno
vynikající působení organizací v oblasti řízení a dosahovaných výsledků. Vize
EFQM je svět, ve kterém evropské společnosti dosahují vysoce jakostní úrovně,
tedy excelují, a tím mají konkurenční výhodu před společnostmi „zbytku světa“. Jde
tedy o:
1) podporu evropských firem a organizací,
2) a jednak o podporu Evropské unie, jako významného
celosvětového geopolitického a hospodářského aktéra.
Mezi významné historické milníky nadace patří jistě
rok 1991, kdy byl oficiálně dotvořen Model Excellence EFQM, který byl vytvářen
týmem zhruba 300 expertů od založení nadace. V roce 1992 pak byla
španělským králem Juanem Carlosem
z Asunciónu na Fóru EFQM v Madridu
udělena poprvé Cena evropské kvality
(The European Quality Awards), a to
firmě Xerox. V roce 1995 pak byla možnost aplikace Modelu rozšířena
z komerčního sektoru i na veřejnou správu a neziskový sektor.[3]
Dnes EFQM sdružuje zhruba 800 organizací ziskového i
veřejného sektoru z celé Evropy, ale i z jiných kontinentů. Pro naplňování své
mise a vize realizuje EFQM mnoho významných aktivit, ze kterých je nutné zmínit:
výcvik manažerů
v oblasti aplikace tzv. EFQM Modelu Excelence, který je uznáván jako hlavní
nástroj pro prosazování filozofie excelence do prostředí jednotlivých
organizací,
organizování
odborných konferencí a workshopů s cílem šířit nejlepší praxi mezi evropské
organizace,
podporu procesů
sebehodnocení, tj. aktivit, které systematicky vedou k odhalování příležitostí
ke zlepšování výkonnosti,
práci v mnoha
specializovaných skupinách expertů při rozvoji nových metod a nástrojů řízení
organizací a
organizování
soutěže o tzv. Evropskou cenu EFQM, která je nejprestižnějším oceněním stavu
vyzrálosti systému řízení organizací.
Základní
obecné principy Modelu Excelence
EFQM byly již několikrát podrobeny analýze
(např. HUŇÁT,[4] HUTYRA,[5]
NENADÁL,[6]
STEED a ARNOLD[7], VEBER[8]).
Lze
proto konstatovat, že Model představuje soubor doporučení podnikatelské sféře,
veřejnému sektoru i neziskovým organizacím, jejichž aplikace ovlivňuje styl
řízení a jejichž výsledkem je zlepšení, projevující se jak ve výkonnosti
organizace, tedy ekonomických parametrech, tak ve vztazích se zákazníky,
zaměstnanci a spolupracujícími organizacemi.
Základní principy Modelu
v podstatě vychází z axiomu, že činnost instituce lze charakterizovat
a popsat skrze procesy v ní probíhající. Rozvoj a zlepšování instituce,
která je zaměřena především na uspokojování potřeb zájmových skupin, je
predikován zefektivněním procesů, a to zejména v oblasti lidských zdrojů,
které nejvíce ovlivňují činnost a výkon celé instituce. Zlepšování instituce
tak může být dosaženo výhradně s pomocí aktivního zapojení všech jejích
pracovníků do procesů, které nějakým způsobem ovlivňují jejich pracovní
aktivity.
Primární jsou přitom tři základní teze,
které musí být naplňovány, aby organizace dosahovala excelentních výsledků:
maximální spokojenost koncového uživatele, tedy
tzv. vnějších zákazníků (v případě
Policie ČR všech občanů České republiky),
spokojenost
zaměstnanců firmy, tzv. vnitřních
zákazníků (tedy příslušníků a zaměstnanců Policie ČR),
akceptace a respektování vnějšího okolí.
Důležité
je přitom neustálé učení se, rozvoj lidí a zkvalitňování jejich vzájemného
partnerství a spolupráce. Výhodou Modelu je na jedné straně nastavení určitých
klíčových oblastí, na které je třeba se zaměřovat (vstupy – procesy – výstupy),
aby byla instituce co možná nejkvalitnější, nicméně k dosažení takového
cíle (cílů) nabízí dosti volné mantinely. Organizace si tak mohou do značné
míry najít pro sebe optimální rámec a cesty, ve kterém se budou pohybovat.
Důležitým
prostředkem k dosažení cílů je přitom získávání zpětné vazby, v
pravidelném a systematickém prověřování procesů a výsledků organizace, tzv. autoevaluace neboli sebehodnocení. Toto sebehodnocení je
členěno do devíti kritérií, podle kterých se procesy a činnosti v organizaci
srovnávají (benchmarking) s
nejúspěšnějšími organizacemi - "Best
in Class".
Na
principy Modelu Excelence EFQM navazuje řada dalších modelů, které vychází
z obecné filozofie Modelu, nicméně jsou jakýmisi modifikacemi, zaměřenými
na konkrétní oblasti či činnosti. Příkladem může být např. PROZA, který pomáhá diagnostikovat kvalitu pomocí daného
kontrolního seznamu (tzv. checklistu)
s tím záměrem, že buď bude dobrý stav nadále udržován nebo ještě lépe,
zlepšován.[9]
Další
modifikací Modelu je tzv. CAF
(Common Assessment Framework), tedy Společný hodnotící rámec, který je aplikován
zejména v organizacích, které jsou s procesem implementace
managementu kvality teprve na počátku. Jde o bodovací systém, u kterého
hodnocení probíhá podle předem stanovených kritérií a otázek.[10]
Mezi
další variantní modely lze zařadit také TRIS,
u kterého je kladen důraz na procesy, jako klíčový faktor podmiňující rozvoj
organizace.[11]
Koncepce
modelu – jeho kriteria a subkriteria
Koncepce modelu Excelence EFQM je postavena na devíti kritériích, z nichž pět představuje "předpoklady"
a čtyři "výsledky".
Kritéria obsažená v "předpokladech" přitom představují to, co
organizace dělá. Kritéria obsažená ve "výsledcích" pokrývají to, čeho
organizace dosahuje. Zjednodušeně řečeno "výsledky" jsou generovány z
"předpokladů" a "předpoklady" jsou zlepšovány pomocí zpětné
vazby z "výsledků" (viz obrázek).
Obrázek: Grafické zobrazení modelu
Excelence EFQM[12]
Zmiňovaných
9 kritérií se následně ještě dále dělí, a sice na 32 dílčích kritérií.
Pod jednotlivými
kritérii a subkriterii Modelu se tedy skrývá:[13]
1. kriterium:
Vedení
Jedná
se v zásadě o tzv. měkkou dovednost“, tedy o to, jak vůdčí osobnosti
rozvíjejí a usnadňují dosažení poslání a vize organizace. Rozvíjejí hodnoty a
procesy v rámci organizace, požadované pro trvale udržitelný úspěch. V průběhu
období změn zachovávají stálost záměrů/cílů. Tyto vůdčí osobnosti, je-li to
požadováno, jsou schopny změnit nasměrování organizace a inspirovat ostatní,
aby je následovali.
Subkriteria:
1a)
Vedoucí pracovníci rozvíjejí poslání, vizi, hodnoty a etiku, jsou vůdčími osobnostmi
a jsou vzorem kultury výjimečnosti (excelence).
1b)
Vedoucí pracovníci jsou osobně angažováni na tom, aby byl systém managementu
organizace rozvíjen, realizován a neustále zlepšován.
1c) Vedoucí
pracovníci se angažují ve vzájemných vztazích se zákazníky, partnery a zástupci
(občanské) společnosti.
1d) Vedoucí
pracovníci motivují, podporují a oceňují zaměstnance organizace.
2. kriterium:
Politika a strategie
Excelentní
organizace, resp. jejich vedení, uplatňuje svoje poslání a vizi vypracováním
strategie. Důraz je kladen zejména na postupy, které organizace implementuje
při naplňování své vize. K naplnění této strategie je vypracována a aplikována příslušná
politika, plány, cíle a veškeré relevantní procesy.
Subkriteria:
2a) Politika
a strategie jsou založeny na současných a budoucích potřebách a očekáváních
zainteresovaných stran.
2b) Politika
a strategie jsou založeny na informacích z měření výkonnosti, z výzkumu,
vzdělávání a externích souvisejících činností.
2c) Politika
a strategie jsou rozvíjeny, přezkoumávány a aktualizovány.
2d) Politika
a strategie jsou sdělovány a distribuovány prostřednictvím struktury klíčových
procesů.
2e)
Politika a strategie je v organizaci komunikována a implementována.
3. kriterium:
Pracovníci
Toto
kriterium je orientované na řízení a rozvoj lidských zdrojů. Prioritními jsou
takové oblasti jako rozvoj znalostí, podpora kreativity, motivace k týmové
práci, delegace pravomocí, komunikace, odměňování a péče o zaměstnance, ale i
hodnoty, jakými jsou např. čestnost, respekt a rovnost.
Subkriteria:
3a) Lidské
zdroje jsou plánovány, řízeny a zkvalitňovány.
3b) Znalosti
zaměstnanců a jejich odborná způsobilost, resp. kompetence jsou identifikovány
a trvale rozvíjeny.
3c) Zaměstnanci
jsou angažováni na prosperitě organizace a jsou na ně delegovány příslušné
pravomoci (zmocňování).
3d) V
organizaci funguje vnitřní dialog.
3e) Zaměstnanci
jsou odměňováni, respektováni, dostává se jim veřejného uznání a pečuje se o
ně.
4. kriterium:
Partnerství a zdroje
Vychází
z toho, že excelentní organizace plánují a řídí své vnější vztahy na
principu partnerství. Zároveň jde také o rozvoj materiálních, hmotných,
finančních i informačních zdrojů, a to tak, aby byla naplňována politika a
strategie organizace jako celku. Během plánování partnerství a zdrojů a při
jejich řízení organizace vyvažují své současné a budoucí požadavky, požadavky
společnosti a životního prostředí.
Subkriteria:
4a) Externí
partnerství (partnerské vztahy) je řízeno.
4b) Finanční
prostředky jsou řízeny.
4c) Správa
budov, využívání zařízení a materiálu je řízeno.
4d) Technologie
a technologické procesy jsou řízeny.
4e) Využívání
a tok informací a poznatků(znalostí) jsou řízeny.
5. kriterium:
Procesy
Excelentní
organizace navrhují, řídí a zlepšují procesy, aby v plném rozsahu naplňovaly
svou politiku a strategii a vycházely vstříc svým zákazníkům a jiným
zainteresovaným stranám a vytvářely pro ně excelentní hodnotu produktu.
Subkriteria:
5a) Procesy
jsou systematicky navrhovány a řízeny.
5b) Procesy
jsou zlepšovány a podle potřeby inovovány, aby v plném rozsahu vyhovovaly potřebám
zákazníků a dalším zainteresovaným stranám a přinášely větší efekty.
5c) Služby
(výrobky) jsou navrhovány a vyvíjeny na základě potřeb a očekávání zákazníků.
5d)
Realizace služby (výrobku) je doplněna o jejich dodávku a patřičný servis.
5e) Vztahy
se zákazníky jsou řízeny, rozšiřovány a zdokonalovány.
6.
kriterium: Zákazníci – výsledky
Excelentní
organizace souhrnně měří a dosahuje vynikající výsledky s ohledem na své
zákazníky. Proto se zaměřuje hodnocení u tohoto kritéria na to, jakým způsobem
probíhají procesy vedoucí k naplňování potřeb a očekávání zákazníků. Do
této kategorie patří takové veličiny jako pohled samotných zákazníků na
organizaci, ale také naplňování vnitřních ukazatelů výkonnosti organizace.
Hodnocena jsou také loajality zákazníků, image organizace atd.
Subkriteria:
6a)
Měřítka vnímaná zákazníky, mezi které patří celkový image organizace, výrobky a
služby, prodej, servis, loajalita.
6b)
Další ukazatele výkonnosti, které jsou organizací využívány k monitoringu,
pochopení, předvídání a zlepšování vnímání ze strany zákazníků (např.
konkurenční schopnosti, reklamace apod.).
7.
kriterium: Pracovníci – výsledky
Excelentní
organizace souhrnně měří a dosahuje vynikající výsledky s ohledem na své
pracovníky. Toto kriterium do značné míry závisí na tom, jak se organizace
zhostila procesů identifikovaných v kriteriu 3: pracovníci. Hodnoceny jsou
dosažené výsledky (zejména motivace a spokojenost) jak z pohledu
zaměstnanců – vnitřního zákazníka, tak i ukazatele vnitřní výkonnosti firmy.
Subkriteria:
7a) Měřítka
vnímání zaměstnanci, kam patří zejména motivace, spokojenost lidí, ale i
nemocnost, fluktuace nebo fidelizace zaměstnanců.
7b) Ukazatele
výkonnosti, mezi které patří např. úspěchy v předávání kompetencí,
angažovanost apod.
8.
kriterium: Společnost – výsledky
Excelentní
organizace souhrnně měří a dosahují vynikající výsledky s ohledem na
společnost. Toto kriterium je svým způsobem odrazem přístupu TQM, který zároveň
poukazuje na nutnost spolupodílet se na rozvoji regionu, vstřícnost vůči
občanům, přátelské zacházení s životním prostředím atd.
Subkriteria:
8a) Měřítka
vnímání společnosti např. zahrnují aspekty jako chování vůči občanům regionu,
angažovanost ve veřejných projektech, včetně např. vzdělávání či ekologických
aspektů.
8b) Ukazatele
výkonnosti, mimo jiné i změny ve vývoji zaměstnanosti, spolupráce s místní
samosprávou, úřady pro certifikaci, získaná ocenění atd.
9.
kriterium: Klíčové výsledky výkonnosti
Excelentní
organizace souhrnně měří a dosahují vynikající výsledky s ohledem na klíčové
prvky své politiky a strategie. V rámci tohoto kriteria tak přichází
v potaz hodnocení nejen takových výsledků jako je např. finanční bilance,
ale i hodnocení kvality procesů, technologie, úroveň dodržování právních, ale i
etických a morálních norem.
Subkriteria:
9a)
Klíčové výsledky, a to jak finančního, tak nefinančního charakteru (např. podíl
na trhu, postavení na trhu apod.).
9b) Klíčové
ukazatele výkonnosti definované vůči procesům, externím zdrojům, majetku,
informacím, znalostem apod.
Obrázek: Model Excelence EFQM –
zobrazení významnosti jednotlivých kritérií modelu [14]
Hlavní nástroje Modelu
Model Excelence EFQM v zásadě rozeznává dva
základní nástroje, které jsou využívány k tomu, aby mohl být efektivně
aplikován do činnosti organizace. Jde o:
1.
sebehodnocení,
2.
benchmarking.
V rámci uplatňování těchto nástrojů, tedy aby
mohla být jednotlivá kritéria hodnocena a následně srovnávána, je prováděna
také celá řada měření, která se označují jako tzv. „systémová měření“. Jde o naplňování principu měřitelnosti, který
je nedílnou součástí Modelu a managementu kvality obecně. Systémová měření jsou
v podstatě zdrojem relevantních informací, které napomáhají vedení
organizace ovlivňovat a usměrňovat procesy tak, aby bylo dosahováno
permanentního zkvalitňování procesů. Měření můžeme rozdělit do čtyř základních
kategorií, a to:
měření výkonnosti (účinnosti), které lze dále
dělit podle měřených veličin na měření výkonnosti:
systému
managementu jakosti,
a způsobilosti
procesů,
organizace,
výcviku,
konkurence,
a způsobilosti
dodavatelů,
měření spokojenosti, které lze dále dělit podle měřených veličin na měření spokojenosti:
externích
zákazníků,
zaměstnanců,
zainteresovaných
stran,
měření nákladů vztahující se k jakosti,
sebehodnocení.[15]
Měření
výkonnosti, resp. účinnosti
prověřuje ekonomické a sociální efekty systému managementu kvality
v organizaci tím, že poskytuje vlastníkovi procesů informace o klíčových
procesech. Následně na to je pak možné realizovat operativní opatření.
Výkonnost lze přitom charakterizovat jako míru dosahovaných výsledků.
Měřením
spokojenosti je zjišťována především
zpětná vazba o úrovni poskytovaných služeb organizací. Lze tak také zjistit
silné a slabé stránky poskytované služby, ale také např. úroveň podmínek a
prostředí, které ovlivňuje pracovní chování zaměstnanců. Systémová měření se
mohou vztahovat i na další subjekty, jako např. na vlastníka, akcionáře,
instituce státní správy či samosprávy apod.
Sebehodnocení
Model EFQM
definuje sebehodnocení jako:
„Všezahrnující systematický a
pravidelný proces přezkoumávání činností organizace a jejích výsledků na bázi
Modelu Excelence“.[16]
Nezbytnou podmínkou k realizaci sebehodnocení je
přesná definice a popis procesů. Zákazníkem pro sebehodnocení je v tomto
případě top management organizace. Hlavním smyslem sebehodnocení je nalézt silné stránky organizace a na druhé
straně oblasti (příležitosti) pro
zlepšení. Sebehodnocení musí být vždy podloženo:
analýzou názoru
zákazníků,
analýzou názoru
organizace,
analýzou
procesů.
Aby bylo sebehodnocení úspěšně realizováno, musí být
managementem organizace garantovány následující zásady:[17]
1.
zásada pravdy – jde o objektivnost hodnocení, které základní podmínkou efektivní
zpětné vazby. Hodnocení by se mělo vztahovat striktně k chodu organizace,
nemělo by být např. zneužito jako platforma pro kritiku konkrétních jedinců,
2.
zásada podpory a účasti vrcholového managementu – musí být patrná jasná podpora vedení jak
k provedení objektivního hodnocení, tak i v následném využití
výsledků,
3.
zásada uplatňování externího pohledu na organizaci – vyjadřuje potřebu, kdy musí být veškeré procesy
hodnoceny z pohledu a na základě požadavků zákazníka, nikoli vnitřních
zájmů organizace.
K provádění sebehodnocení byla Evropskou nadací
pro podporu managementu kvality vyvinuta řada metod. Mezi metody sebehodnocení
řadíme:[18]
IMPLEMENTACE MODELU EXCELENCE EFQM DO
POLICIE ČR
Počátky a vývoj zavádění Modelu
Excelence EFQM do Policie ČR
Realizace
projektu Phare „Zavádění modelu Evropské
nadace pro řízení kvality (EFQM) do Policie České republiky“[19]
byla zahájena koncem roku
V roce 2004, bylo provedeno sebehodnocení na 14 pilotních útvarech Policie ČR (okresní
ředitelství, krajské správy, oblastní ředitelství cizinecké policie, obvodní
oddělení, celorepublikové útvary). Z tohoto sebehodnocení vyšlo 5 priorit
(kultura organizace, manažerské vzdělávání, vlastnictví procesů, komunikace, motivace),
na které by se měla policie zaměřit.
V roce 2005 proběhlo sebehodnocení na všech správách krajů a celorepublikových útvarech.[20]
Nad rámec tohoto rozkazu provedly sebehodnocení až na úroveň okresních
ředitelství také Severní Čechy a Severní Morava. V následujících dvou
letech probíhala realizace přijatých akčních plánů a vyhodnocování získaných
zkušeností a poznatků. V roce 2007 bylo také Správě Středočeského kraje
předáno nejvyšší ocenění za řízení kvality – Národní cena za jakost.
Rok 2008 pak přinesl celoplošné zavedení sebehodnotících zpráv do Policie ČR, a to na
úrovni Policejního prezidia, krajských správ a okresních správ, čímž došlo
k identifikování klíčových oblastí pro zlepšení organizace a činnosti
Policie ČR.
Aktivity
související se zaváděním modelu do praxe měl na starosti zprvu Tým podpory
kvality, posléze kanceláře podpory kvality na jednotlivých správách PČR a
Policejním prezidiu ČR. Od 1. září 2008 tyto činnosti zajišťuje oddělení strategického plánování a řízení
kvality pod kanceláří policejního prezidenta.
Struktura systému řízení kvality
v rámci PČR (do 31.12.2008)
Aplikace šestistupňového modelu kvality
na službu dopravní policie
V této souvislosti, tedy hovoříme-li o
atributech kvality služeb, resp. jejich bezvadnosti a kvalitativních
parametrech, je vhodné také uvést tzv. šestistupňový
model kvality, který je aplikován právě i v podmínkách Policie ČR.[21]
Metoda šest stupňů kvality je ověřeným
objektivizovaným nástrojem pro měření a vyhodnocení úrovně kvality
poskytovaných služeb. Tato metoda představuje šest stupňů kvality (Z), které
jsou charakterizovány pravděpodobností, s jakou by mohla být překročena
maximálně přípustná hodnota příslušného parametru kvality poskytované služby.
Matematické vyjádření modelu je:
přičemž [erlangů],
n –
průměrný počet volajících žadatelů o službu během
hlavní provozní hodiny (HPH),
tm – je střední doba přijetí zprávy a její předání na
příslušné pracoviště
(v sekundách),
N – je
počet pracovišť ve směně na operačním středisku (OS).
Řádové hodnoty pravděpodobností a
odpovídající očekávané uspokojení občana (uživatele služby) jsou uvedeny
v následující tabulce, která tedy v zásadě vyjadřuje vztah stupně kvality a uspokojení externího
zákazníka.
Stupeň kvality (Z) |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
Řádové hodnoty pravděpodobnosti překročení maximální
přípustné hodnoty (P) |
10-1 |
10-2 |
10-3 |
10-4 |
10-5 |
10-6 |
Uspokojení občana (uživatele služby) |
ještě přijatelné |
dostatečné |
dobré |
velmi dobré |
výborné |
výjimečné |
Jako názorná ukázka praktického uplatnění modelu může
posloužit jeho aplikace na problematiku dojezdových
časů policejní hlídky k místu dopravní nehody(dále DN) .[22]
Pro důslednou aplikaci modelu je zapotřebí dodržet
určitý postup, skládající se z na sebe navazujících kroků:
1.
krok:
Analýza
současného stavu,
Poznání
problematiky,
Popis
stávajícího systému.
Výsledek
analýzy:
statický systém
realizace (poskytování) služeb.
Jeho
hlavní charakteristiky:
nepružnost
řízení,
přetíženost
dopravních hlídek zpracováváním DN,
dlouhé dojezdové
časy na místo DN,
nerovnoměrné
vytížení jednotlivých směn.
2.
krok:
obsahuje průzkum
parametrů služby, tedy průzkum zaměřený na zjištění očekávání a představ
externího zákazníka ve vztahu k dané službě (viz graf):
Z grafu vyplývá, že pro většinu respondentů je
přijatelnou doba dojezdového času hlídky na místo DN cca 13 – 20 minut.
3.
krok:
obsahuje výpočet
vytíženosti poskytovatele služby, tedy v našem případě vytíženost
operačního střediska množstvím oznámení o dopravní nehodě.
4.
krok:
následně je
možné vypočítat pravděpodobnostní dobu dojezdu dle zjištěných časů z průzkumu
dle stupně kvality (viz tabulka):
Stupeň kvality (Z) |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
Pravděpodobnost doby
dojezdu (P) v min. |
30 |
21 |
17 |
11 |
8 |
5 |
Tabulka tedy vyjadřuje, že
v případě uplatnění šestistupňového modelu kvality v rámci dopravní
služby policie, bude v případě dojezdové doby v trvání 30 minut možné službu hodnotit jako ještě přijatelnou. Jako výjimečnou, popř. excelentní by jí bylo možné hodnotit v případě, že dojezdová
doba hlídky k místu DN by byla právě 5
minut.
5.
krok:
Prověrka
reálnosti výpočtů:
Výsledek
prověrky:
statický systém
dojezdu na místo DN je limitován 20 minutami,
extenzivní
rozvoj služby je vyčerpán,
organizace
služby neodpovídá provoznímu zatížení směn.
6.
krok:
Definování služby zpracování DN (viz časová přímka):
Vysvětlivky:
t0 – zmáčknutí klávesy „volat“
(mobil)
t0 až t1 – hovor je propojován
telefonní sítí O2
t1 až t2 – telefon zvoní na OS
t2 – zvednutí telefonu operačním
důstojníkem (OD)
t2
až t3 – hovor OD s
oznamovatelem
t4
– odeslání záznamu o DN do IS Maják
t5
– Informaci má k dispozici vedoucí směny oddělení dopravních nehod (dále ODN)
t5
až t6 – předání
informace o nehodě hlídce ODN
t8
– hlídka ODN nasedá v garáži do vozidla VW Transporter
t9
– hlídka ODN se hlásí pod OS
t10
– hlídka ODN přijíždí na místo DN
7.
krok:
Návrh řešení:
je nutné
intenzivně využívat lidské zdroje,
vytvořit
dynamický systém poskytování služeb,
využít údaje z
databáze sledovaných uzlů v Praze,
dislokovat ODN
na jedno místo v Praze,
zavést dělbu
práce do procesu zpracování DN.
Literatura:
BARTOŠOVÁ, H. Management II. Základy, vybrané metody
a techniky. Praha: PA ČR, 2007.
HASALÍK, I. Měření
úrovně jakosti policejních služeb pomocí metody „Šest stupňů jakosti“. (PwP
prezentace).
HUŇÁT, A. Zavádění
Modelu Excelence EFQM do Policie České republiky. Praha: Česká společnost pro
jakost, 2003.
HUTYAR, M. Použití EFQM Modelu Excellence pro
sebehodnocení vysokých škol. Aula, roč. 12, zvláštní číslo, 2004.
KOHOUTEK, J. Komparativní analýza Metodiky
komplexního hodnocení kvality vysokých škol a TRIS modelu excelence EFQM (verze
4.2). Dostupné na www:
<http://www.csvs.cz/projekty/2006_kvalita/publikace/02.pdf >
NENADÁL, J. a kol. Moderní systémy řízení jakosti.
Quality management. Praha: Management Press, 2002.
NENADÁL,
J. Měření v systémech jakosti. Praha: Management Press, 2001.
STEED, C., ARNOLD, G. Mapping the QAA Framework and
the EFQM Excellence Model. Executive Summary Report, July 2001. Dostupné na
www:
<http://www.shu.ac.uk/research/integralexcellence/downloads/mappingtheQAAframeworkandtheEFQMexcellencemodel.pdf
>
VAŠŤAKOVÁ, J., PRÁŠILOVÁ, M. Realizace
autoevaluačních procesů ve školách. Dostupné na www: <
http://www.phil.muni.cz/ped/kvalita/sources/Capv-sb.pdf >
VEBER, J. Management kvality, environmentu a
bezpečnosti práce. Legislativa, systémy, metody praxe. Praha: Managament Press,
2006.
Rozkaz PP č. 100/2004
Projekt Phare CZ01/IB/JH/04 „Zavádění modelu Evropské
nadace pro řízení kvality (EFQM) do Policie České republiky“
EFQM.
Introducing Excellence. Brusel: EFQM, 2004.
http://www.csq.cz/cs/model-caf.html ;
http://www.eipa.eu/en/activities/show/&tid=2349
http://www.csq.cz/cs/model-excelence-efqm/model-efqm/kriteria-modelu-excelence-efqm.html
http://www.efqm.org/Default.aspx?tabid=61;
http://www.csq.cz/
http://www.citellus.cz/xmedia/prednasky/model-excelence-EFQM.gif
[1] Jak postupem času bývá tento termín v ČR čím dál více používán, je v poslední době obvyklejší se setkat s jeho „počeštělým“ ekvivalentem Excelence, tedy bez anglofonního zdvojeného „l“.
[2] Mezi tyto společnosti patřily např.: Bosch, Electrolux, Fiat, KLM, Nestlé, Philips, Renault, VW.
[3] Blíže: http://www.efqm.org/Default.aspx?tabid=61; http://www.csq.cz/
[4] HUŇÁT, A. Zavádění Modelu Excelence EFQM do Policie České republiky. Praha: Česká společnost pro jakost, 2003.
[5] HUTYAR, M. Použití EFQM Modelu Excellence pro sebehodnocení vysokých škol. Aula, roč. 12, zvláštní číslo, 2004.
[6] NENADÁL, J. a kol. Moderní systémy řízení jakosti.
Quality management. Praha: Management Press, 2002.
[7] STEED, C., ARNOLD, G. Mapping the QAA Framework and the EFQM Excellence Model. Executive Summary Report, July 2001. Dostupné na www:
<http://www.shu.ac.uk/research/integralexcellence/downloads/mappingtheQAAframeworkandtheEFQMexcellencemodel.pdf >
[8] VEBER, J. Management kvality, environmentu a bezpečnosti práce. Legislativa, systémy, metody praxe. Praha: Managament Press, 2006.
[9] Blíže např.: VAŠŤAKOVÁ, J., PRÁŠILOVÁ, M. Realizace autoevaluačních procesů ve školách. Dostupné na www: < http://www.phil.muni.cz/ped/kvalita/sources/Capv-sb.pdf >
[10] Blíže např.: http://www.csq.cz/cs/model-caf.html ; http://www.eipa.eu/en/activities/show/&tid=2349
[11] Blíže např.: KOHOUTEK, J. Komparativní analýza Metodiky komplexního hodnocení kvality vysokých škol a TRIS modelu excelence EFQM (verze 4.2). Dostupné na www: <http://www.csvs.cz/projekty/2006_kvalita/publikace/02.pdf >
[12] Zdroj: http://www.csq.cz/cs/model-excelence-efqm/model-efqm/kriteria-modelu-excelence-efqm.html
[13] Viz: EFQM. Introducing Excellence. Brusel: EFQM, 2004. s. 12-15. Blíže např.: BARTOŠOVÁ, H. Management II. Základy, vybrané metody a techniky. Praha: PA ČR, 2007. s. 282-292.
[14] Zdroj: http://www.citellus.cz/xmedia/prednasky/model-excelence-EFQM.gif
[15] Viz: BARTOŠOVÁ, H. Management II. Základy, vybrané metody a techniky. Praha: PA ČR, 2007. s. 287.
[16] Viz: NENADÁL, J. Měření v systémech jakosti. Praha: Management Press, 2001.
[17] Viz: BARTOŠOVÁ, H. Management II. Základy, vybrané metody a techniky. Praha: PA ČR, 2007. s. 288-289.
[18] Viz: EFQM. Introducing
Excellence. Brusel: EFQM, 2004. s. 9-
[19] Projekt Phare CZ01/IB/JH/04 „Zavádění modelu Evropské nadace pro řízení kvality (EFQM) do Policie České republiky“ byl v podstatě pokračováním projektu Phare CZ 98/IB/JH/02 „Komplexní systém řízení lidských zdrojů pro českou policii - program odborného vzdělávání pro příslušníky policie a pracovníky Ministerstva vnitra“, v jehož rámci byl na Okresním ředitelství Policie ČR v Jindřichově Hradci pilotně vyzkoušen model EFQM řízení kvality.
[20] Podle rozkazu PP č. 100/2004.
[21] Autorem tzv. šestistupňového modelu kvality je kpt. ing. Ivo Hasalík, pracovník oddělení strategického plánování a řízení kvality.
[22] Viz: HASALÍK, I. Měření úrovně jakosti policejních služeb
pomocí metody „Šest stupňů jakosti“. (PwP prezentace).