doc. PhDr. Kamil Pavlíček, CSc.
JUDr. David Zámek
V silničním
provozu se řidič někdy dostane do dopravní situace, kterou za jistých podmínek
nazýváme kritickou. Dochází k ní i přes dodržování zásad defenzivní jízdy, i
přes uplatnění veškerých nožných pojistek, zajišťujících co nejvyšší procento
bezpečnosti. Mohou totiž nastat a také nastávají situace, ve kterých řidič
náhle stojí před zásadním a nekorigovatelným rozhodnutím, na které mu často
zbývá pouze několik málo vteřin.
Za tento
krátký časový úsek musí řidič přijmout řešení vzniklé dopravní situace. To musí
být rychlé, správné, dokončené, doprovázené řadou, zpravidla současně
prováděných úkonů, v neposlední řadě často s vědomím rizika, že následný manévr
nemusí vyjít zcela čistě, beze ztrát a poškození. Je to řešení, které lze
přirovnat k situaci pilota letadla, které musí přistávat mimo dráhu letiště a
bez podvozku "na břicho".
Dříve tyto
situace existovaly rovněž. Byly však značně pomalejší a tak poskytovaly řidičům
více prostoru nejen na řešení a jednání, ale často i na jeho změnu nebo
korekci.
První podmínkou úspěšného řešení
kritické dopravní situace je průběh rozhodovacího procesu řidiče. Tento způsob
rozhodování se od běžného rozhodování řidiče v silničním provozu výrazně liší.
Nejde totiž o jednoduché rozhodování v podmínkách přesně definovaných pravidel
(jakými je např. průjezd křižovatkou), ale o samostatný postup jednání v
nejasné, kriticky se vyvíjející dopravní situaci.
Rozhodnutí při řešení kritické situace je
vždy spojeno s určitým rizikem. Je tedy nutné počítat s tím, že při odvracení
nebezpečné situace musí řidič přijmout určité riziko. Tento způsob riskování je
však výrazně motivačně odlišný od riskování nezodpovědného, které řešenou
nebezpečnou situaci naopak vyvolává.
Problémem v
tomto rozhodovacím procesu zůstává skoro vždy malý časový prostor, který řidiči na optimální volbu rozhodnutí
zbývá. Ten není často schopen využít z důvodů časové tísně všechny informace, které mu dopravní situace nabízí.
Své rozhodnutí proto opírá jen o některé, o kterých se domnívá (z hlediska své
dosavadní zkušenosti nebo získaných informací), že jsou pro správný výsledek řešení situace nejdůležitější a
zásadní.
Je nutno
dodat, že v řadě případů si za časovou tíseň při řešení kritické dopravní
situace může řidič sám. Především vlastní sníženou pozorností, nesoustředěním
se na řízení vozidla a na sledování dopravního prostředí. Tento stav pozornosti
má vždy za následek pozdní zjištění vzniku kritické dopravní situace.
V tomto článku se pro jeho omezený rozsah i pro vážnost a četnost
případů, budeme věnovat kritickým dopravním situacím vznikajícím
z konfliktních dopravních situací dvou, nebo více silničních vozidel.
Dále tedy
budeme popisovat takové situace, k nimž dochází především na silnicích,
které nejsou tak jako dálnice nebo silnice pro motorová vozidla, vybaveny
směrově oddělenými jízdními pásy. Vozidla tak, zejména při předjíždění
využívají celou šířku vozovky, při její větší šířce potom zhruba její dvě
třetiny. Kritické situace zde vznikají především v průběhui předjížděcího
manévru. Zrádné jsou v těchto
případech terénní vlny (zejména pro osobní a nízká vozidla), zatáčkovitá trať a
dlouhá stoupání, často bez ohledu na rozšíření a vyznačení vozovky stoupacím
pruhem. I když je v prvních případech na takových úsecích vodorovným i
svislým dopravním značením vyznačen zákaz předjíždění, je tento zákaz často
(více osobními než nákladními vozidly) riskantně porušován.
Na
rovných a přímých úsecích vznikají kritické dopravní situace při
předjíždění v důsledku chybně odhadnuté rychlosti předjížděného i
protijedoucího vozidla a tím i délky předjížděcího manévru. Velmi často je
příčinou kritických situací i snížená nebo minimální viditelnost způsobená
mlhou, hustým deštěm, sněžením, atd.
Manévr do
stran
Při
kritických situacích vzniklých v důsledku chybně řešeného předjížděcího
manévru (ať již z důvodu nedostatečných řidičských dovedností, nebo
z důvodu nezodpovědného riskování), nemusí vždy šířka vozovky umožnit
vyhnutí se předjížděného a protijedoucího vozidla předjíždějícímu, manévrem
do stran. Větší naději má tento
manévr při účasti všech tří osobních vozidel, menší při účasti těžkých
rozměrných a dlouhých vozidel a předjíždějícího osobního (malého) vozidla.
Zcela minimální potom při účasti všech tří velkých vozidel.
Vyhnutí se
čelnímu střetu
Při vzniku
této kritické dopravní situace musí mít řidič vždy před očima hlavní zásadu pro
její úspěšné nebo méně nebezpečné řešení a sice vyhnutí se čelnímu střetu. Jeho následky jsou vždy ty nejtěžší, neboť
rychlosti protijedoucích vozidel se sčítají.
Opuštění
silnice
Demolované
kabiny tahačů a autobusů, k nepoznání zkrácená osobní vozidla na polovinu,
kdy značku vozidla zjistíme pouze podle označení na jeho zadní části, pravidelné
ztráty na životech celých posádek, to jsou neúprosná fakta, která by měla
řidiče donutit a okamžitě zvážit a také provést prakticky jedinou možnost
záchrany před čelním střetem – opustit silnici.
Tento
manévr se však bojí učinit většina řidičů, neboť návyk zůstat za všech
okolností na silnici je silně zakořeněn. U nákladních vozidel je potom obava
z jejich převrácení a zničení nákladu. Neochota opustit silnici způsobuje,
že řidič váhá, čeká příliš dlouho a promarní krátký čas, který mu vývoj situace
na jeho rozhodnutí poskytl. Zásadní poučka zní, že úspěšná záchrana vyjetím
ze silnice často vyžaduje její okamžité opuštění, tedy okamžité
provedení tohoto manévru.
Jednou
z možných variant ještě před opuštěním silnice je vyjetí s vozidlem
na krajnici s maximálním využitím její šířky. Tento kompromisní způsob
volí většina řidičů, přestože ví, že tento jízdní manévr nakonec dopravní
nehodě nezabrání, pouze v mnoha případech sníží její následky. Nabízí se
však otázka, zda by při úplném opuštění silnice nebyla situace vyřešena zcela
s vyloučením střetu a tím i i škody na majetku.
Záchrana vyjetím mimo vozovku je pokládána za
obecně bezpečnou, pokud krajnice splňuje některé podmínky :
je dostatečně
široká, aby se na ni vozidlo, nebo jeho podstatná podélná část vešla,
je dostatečně
zpevněná, aby naložené vozidlo unesla,
nejsou v ní
osazené stromy, sloupy, reklamy, aj.
Bezpečné
vyjetí mimo silnici podporuje i mělký příkop bez výsadby stromů za ním, nebo
pokud za příkopem nenásleduje prudký protisvah nebo naopak klesání nebo rokle.
Úkol
předvídavosti
Řidič by
měl při jízdě, zejména s účastí dalších vozidel v obou směrech, vždy
počítat s možnou nutností opuštění silnice. Součástí jeho sledování
dopravního prostředí tedy musí být i úkol vyhodnocování a hledání vhodného
prostoru využitelného pro nutné vyjetí mimo pozemní komunikaci. Pokud
vyhodnotíme okolí jako k vyjetí
nevhodné, automaticky zvýšíme pozornost a předvídavost k chování ostatních
vozidel a jejich řidičů.
Je třeba si
uvědomit, že většina následných havárií mimo silnici je způsobena i
nesprávnou technikou a postupem tohoto
manévru. Je však nezvratnou skutečností´, že následky se oproti čelnímu střetu
nedají srovnávat. Jsme si vědomi, že otak závažném jednání řidiče se dobře píše
a hůře se takový, bezesporu rizikový manévr, provádí. Nicméně je jediný, který
často v neřešitelné dopravní situaci vede k záchraně života a často i
vozidla s nákladem.
Vzhledem
k bezpečnosti silničního provozu je třeba volit i ty nejnáročnější metody
a formy dopravního chování. Vyplatí se.