JUDr. Libor Kovárník, Ph.D.
Bezpečnostní informační
služba
Místo, úkoly a poslání Bezpečnostní informační služby
(dále jen BIS)
Posláním BIS, která byla vytvořena jako
státní zpravodajská instituce České republiky, je chránit naše národní zájmy,
chránit demokracii a svobodu a bránit občana i stát před nejzávažnějšími
formami zločinu. Na rozdíl od policie, která vstupuje do hry v okamžiku, kdy je
spáchán trestný čin, snaží se jej objasnit a dopadnout pachatele, BIS odhaluje,
popisuje a hodnotí rizika a nebezpečí v oblastech, kde je její působnost určena
zákonem. V této preventivní roli jsou její činnost a existence nezastupitelné.
A zdaleka přitom nejde jen o obranu proti potenciálním nebezpečím hrozícím
samotným základům demokratického systému České republiky, její suverenitě a
svrchovanosti. V součinnosti s dalšími zpravodajskými složkami našeho státu i s
partnerskými službami všech demokratických zemí je úkolem BIS předvídat,
otupovat a eliminovat rizika ohrožující celou lidskou civilizaci. Mezi globální
anticivilizační hrozby patří mezinárodní terorismus a organizovaný zločin,
zejména šíření technologií a komponentů k výrobě nukleárních, chemických a
biologických zbraní, transfery klasických zbraní do neuralgických míst světa a
snaha organizovaného zločinu pronikat do vládních, ekonomických a politických
struktur státu.
Hlavní cíle a úkoly vymezuje BIS Zákon o
zpravodajských službách, zcela konkrétní zadání mohou Službě dávat vláda a
prezident republiky. Při veškeré své činnosti BIS respektuje a úzkostlivě
dodržuje nezpochybnitelné zásady své práce: Dbá lidských práv, a je-li nucena
je narušit, děje se tak výhradně podle zákonem stanovených pravidel. Je
nestranická, její vnitřní struktura je přehledná a dodržování lidských práv při
výkonu zpravodajské činnosti kontroluje zvláštní orgán parlamentu. Služba nesmí
mít represivní pravomoc - na rozdíl od tajných služeb totalitních států nemůže
např. zatýkat, vyšetřovat a obvinit - a nesmí získávat informace nad rámec
stanoveného úkolu.
Krédem Služby je sloužit
národním zájmům a chránit společnost před závažnými riziky. Zavazuje se k tomu
v duchu věrnosti demokratickým hodnotám, ústavě a zákonu při zachování lidské
důstojnosti a integrity a za maximálně možného respektování a dodržování
zákonů. Bezpečnostní informační služba slouží státu, nikoli politickým stranám
a usiluje o rozvíjení vysoké úrovně etiky a profesionality.
BIS, jejíž existence je v zájmu České republiky a jejích občanů, vznikla
jako tajná služba, protože jedině tak může efektivně plnit zákonem uložené
úkoly. Přestože většinu své práce musí vykonávat utajeně, nelze pominout, že je
placena státem, tedy penězi daňových poplatníků, kteří mají právo vědět, jak
pracuje a čím se zabývá. Otevřenost směrem k veřejnosti v míře co nejvíce možné
- jak se o tom můžete sami na těchto internetových stránkách přesvědčit -
souvisí však i s deklarováním vládní politiky jako otevřené politiky a jasně
dokazuje, že BIS je institucí demokratického státu.
Při naplňování svého
poslání se zpravodajská služba neobejde bez podpory veřejnosti. Pokud se
kdokoliv domnívá, že má užitečné a relevantní informace spadající do oblastí,
ve kterých BIS působí, může Službu přímo kontaktovat. Bezpečnostní informační
služba na podporu občanů spoléhá a je vděčna každému, kdo jí pomohl nebo pomáhá
při ochraně naší bezpečnosti, demokracie a svobody.
Působnost, organizace a řízení Bezpečnostní
informační služby
Působnost BIS
Oblasti působnosti BIS vymezuje Zákon o
zpravodajských službách České republiky[1]
, který ve svém úvodním ustanovení mj. říká: "Zpravodajské služby jsou
státní orgány pro získávání, shromažďování a vyhodnocování informací důležitých
pro ochranu ústavního zřízení, významných ekonomických zájmů, bezpečnost a
obranu České republiky.
BIS se podle tohoto zákona zabývá záměry a činnostmi
namířenými proti demokratickým základům, svrchovanosti a územní celistvosti
České republiky, získává, shromažďuje a vyhodnocuje informace o cizích
zpravodajských službách, o činnostech ohrožujících ochranu utajovaných
skutečností, o aktivitách, jejichž důsledky mohou ohrozit bezpečnost nebo
významné ekonomické zájmy státu, a totéž činí v oblasti organizovaného zločinu
a terorismu.
Základní činnost BIS je tudíž zaměřena na:
Záměry a činnosti namířené proti demokratickým
základům, svrchovanosti a územní celistvosti České republiky
V
rámci tohoto zákonného vymezení se BIS zabývá aktivitami, které přímo, nebo ve
svých důsledcích, mohou ohrozit nebo poškodit zájmy státu - mj. ústavní
pořádek, svrchovanost, územní celistvost a bezpečnost republiky, výkon činností
státu a práva a svobody občanů. S cílem eliminovat potenciální rizika Služba
monitoruje krajně vyhrocené, demokracii nepřátelské postoje, názory a
ideologie, které charakterizují extremistickou scénu. Často velmi militantní
myšlenkové proudy, ať již pravicových či levicových extremistů, mohou za
určitých okolností vyústit do zcela konkrétních destruktivních, tzv.
subverzních akcí, jejichž cílem je destabilizovat stát a odstranit jeho
demokratický systém. Situaci v této oblasti přibližuje kapitola nazvaná
"Terorismus, extremismus a organizovaný zločin".
Informace o cizích zpravodajských službách
Obraně
proti rozvědným aktivitám cizích zpravodajských služeb je věnována samostatná
kapitola s názvem "Kontrašpionáž". Role BIS se v této sféře úzce
prolíná s působením Služby v dalších oblastech vymezených zákonem - konkrétně
jde o "činnosti ohrožující státní a služební tajemství" a
"činnosti, jejichž důsledky mohou ohrozit bezpečnost nebo významné
ekonomické zájmy České republiky".
Ochrana utajovaných skutečností
V
dané problematice se BIS soustřeďuje na prevenci zaměřenou na porušování
zákonů, směrnic a instrukcí v oblasti utajovaných skutečností. Brání cizím
zpravodajským službám získávat informace, které náš stát utajuje a staví hráz
průmyslové a obchodní špionáži v oblastech strategického zájmu ČR. V intencích
Zákona o ochraně utajovaných skutečností č. 148/1998 je úkolem BIS zmapovat a
chránit subjekty, které s utajovanými informacemi pracují a vyhodnotit a
vytipovat klíčová místa, kde hrozí potenciální riziko úniku.
V souvislosti s
procesem integrace do evropských ekonomických a bezpečnostních struktur - a
zejména s naším vstupem do NATO - se před BIS objevilo velmi důležité zadání
vyplývající ze Zákona o ochraně utajovaných skutečností. Na základě tohoto
požadavku Služba vytvořila specializované pracoviště, které se zabývá
bezpečnostními prověrkami fyzických a právnických osob navržených pro styk s
utajovanými skutečnostmi, a to tak, aby systém prověřování odpovídal
bezpečnostním standardům členských zemí NATO. V uvedené oblasti Služba
spolupracuje s Národním bezpečnostním úřadem, s pracovišti ministerstva vnitra,
vojenského obranného zpravodajství ministerstva obrany a s dalšími institucemi,
které se podílejí na aplikaci zákona 148/98 Sb. Ve zmíněné problematice Služba
také navázala kontakty a spolupráci s Bezpečnostním úřadem NATO.
Aktivity, jejichž důsledky mohou ohrozit bezpečnost
nebo významné ekonomické zájmy České republiky
Jde
o téma, které bezprostředně souvisí s dalšími oblastmi působnosti, které zákon
Bezpečnostní informační službě vymezuje a ukládá - s ochranou utajovaných
skutečností, s působením cizích zpravodajských služeb a především s
problematikou organizovaného zločinu.
V této sféře se BIS
věnuje činnostem, které mohou ohrozit strategická odvětví hospodářství, jako
jsou např. energetika, doprava, spoje, finanční trhy a bankovnictví. Velmi
nebezpečné jsou mj. legalizace zisků organizovaného zločinu formou praní
špinavých peněz a velké finanční podvody (aktivity zločinu "bílých
límečků"), vše spojené s korupčními pokusy proniknout do ekonomické a
finanční sféry státu. Významná je také zpravodajská ochrana zbrojního průmyslu
a obchodu se zbraněmi a vojenským materiálem. Nemalé riziko skrývá export zbraní,
kdy může dojít k jejich vývozu do neuralgických míst světa a k závažnému
poškození politických nebo hospodářských zájmů ČR v zahraničí. Vzhledem k velké
šíři dané problematiky se jako efektivní a přínosný ukazuje kontakt s
příslušnými ministerstvy a přechod od plošného systému práce ke konkrétním
úkolům.
Samostatnou kapitolou je šíření zbraní hromadného ničení - tzv.
proliferace - které v celosvětovém měřítku představuje jednu z nejzávažnějších
hrozeb současného světa.
Organizovaný zločin a terorismus
Organizovaný
zločin a terorismus jsou vzhledem ke svému "nadstátnímu"
mezinárodnímu charakteru celosvětově považovány za jednu z největších hrozeb
pro bezpečnost a stabilitu států a - obdobně jako šíření zbraní hromadného
ničení - řazeny mezi globální anticivilizační rizika. Oba nebezpečné fenomény a
roli BIS při jejich eliminaci přibližuje samostatná kapitola nazvaná
"Terorismus, extremismus a organizovaný zločin".
V krátkosti
je nutné se zmínit ještě o jednom závažném úkolu, který plní BIS. Jedná se o
tzv. kontrašpionáž.
Slovo kontrašpionáž, nebo ještě častěji
kontrarozvědka, je známou, veřejností - a zejména novináři - běžně používanou
náhradou za poměrně dlouhý název Bezpečnostní informační služba. Co do obsahu
těchto slov jde ovšem o náhradu nepřesnou a zjednodušující.
Kontrašpionáž, která brání
stát před snahami jiných států krást důvěrné a zákonem chráněné, utajované
informace, je tradiční náplní práce zpravodajských organizací. Činnost
výzvědných služeb se po pádu bipolárního světa nezastavila, špionáž pokračuje a
vytváří si nové cíle a metody, na které musí defenzivní zpravodajství - tedy
kontrarozvědka - přiměřeně reagovat.
BIS činnost cizích rozvědek
na našem území monitoruje, zná jejich zpravodajce a zvýšenou pozornost věnuje
službám států, které náš vývoj nepřijímají s velkými sympatiemi. Pokud cizí
zpravodajští důstojníci - z nichž mnozí jsou veřejně deklarováni v
diplomatických sborech - vývoj uvnitř ČR pouze sledují a získávají informace z
otevřených, volně přístupných zdrojů, není důvod zasahovat. Důležité je, aby
nepracovali proti našim národním zájmům, nevyvíjeli aktivity proti základům
demokracie, proti naší svrchovanosti, celistvosti a bezpečnosti. V opačném
případě - kdy kontrarozvědka zjistí, případně získá důkazy, že cizí rozvědka
pracuje proti našim národním zájmům, verbuje naše občany jako své agenty,
případně vyvíjí podvratnou činnost - lze tyto aktivity klasifikovat např. jako
trestný čin vyzvědačství a celou věc předat orgánům činným v trestním řízení.
Občané cizích států i ČR, kteří fungují jako důstojníci či agenti cizí
rozvědky, mohou být odsouzeni, a cizinci případně vypovězeni.
Ve veřejných, nepříliš
zasvěcených diskusích o činnosti - a zejména o efektivnosti - kontrarozvědky se
často kladou dotazy na počet zadržených, odsouzených či vypovězených špiónů.
Odpověď je následující: Dokázat trestnou činnost důstojníka cizí rozvědky,
zadržet jej, předat vyšetřovateli a odsoudit, je nesmírně náročné a obtížné - a
to všude ve světě. Profesionální zpravodajci procházejí před vysláním do té či
oné země speciálním výcvikem, který je v převážné míře zaměřen na metody zabraňující
trestnou činnost dokázat a zpravodajce usvědčit.
Odsouzení a vypovězení
důstojníka cizí rozvědky má však ještě další rozměr, který vysvětluje, proč
tyto případy nejsou příliš časté a dochází k nim spíše výjimečně. Smyslem
kontrašpionáže není vyzvědače zatýkat a předávat vyšetřovatelům a soudcům, ale
pouze je odhalit, identifikovat, dostat jejich činnost pod kontrolu, a aniž by
cokoliv tušili, je vést a využít - např. podsouváním vhodně zvolených údajů a
zpráv, kterými lze protivníka dezinformovat a mást. Ideální je, pokud se podaří
odhaleného špióna "obrátit", aby vědomě pracoval pro naši stranu.
Zatčení špióna je proto pro kontrarozvědku nevítaným krokem, spíše prohrou a
porážkou. Je totiž velmi pravděpodobné - nebo téměř jisté - že zadrženého vyzvědače
nahradí nový špión, kterého bude třeba nejprve identifikovat, což může trvat
dlouhé měsíce či roky.
Úkolem české kontrašpionáže
je také prevence namířená proti zpravodajcům cizích špionážních služeb, u
kterých je riziko, že v případě pobytu na našem území budou pracovat proti
národním zájmům ČR. V takovém případě - jsou-li k dispozici potřebné poznatky -
snaží se BIS informováním příslušných státních orgánů příjezdu těchto lidí na
naše území zabránit. Jiným příkladem prevence mohou být upozornění, kterými BIS
v případě závažných rizik varuje své adresáty před kontakty se zpravodajsky
aktivními osobami, které na našem území již působí a poukazuje na formy a
metody jejich práce.
Masové procesy se špióny v
hlavní roli rozhodně tedy nelze očekávat. Lze ovšem pochopit, že pro veřejnost,
která ze svých daní BIS platí, by takto viditelné výsledky byly
nejsrozumitelnějším ověřením smysluplnosti kontrašpionáže.
Organizace a řízení BIS
V čele zpravodajských služeb
stojí ředitelé.
Ředitele Bezpečnostní
informační služby jmenuje, po projednání ve výboru Poslanecké sněmovny
Parlamentu příslušném ve věcech bezpečnosti, vláda. Z výkonu své funkce je
ředitel Bezpečnostní informační služby odpovědný vládě, která ho též odvolává.
Ředitele Úřadu pro zahraniční
styky a informace jmenuje a odvolává ministr vnitra se souhlasem vlády. Z
výkonu své funkce je ředitel Úřadu pro zahraniční styky a informace odpovědný
ministru vnitra.
Ředitele Vojenského
zpravodajství jmenuje, po projednání ve výboru Poslanecké sněmovny Parlamentu
příslušném ve věcech bezpečnosti, ministr obrany se souhlasem vlády. Z výkonu
své funkce je ředitel Vojenského zpravodajství odpovědný ministru obrany, který
ho též se souhlasem vlády odvolává.
Vymezení vnitřní organizace
zpravodajských služeb a bližší vymezení jejich činnosti upraví statuty. Statuty
zpravodajských služeb schvaluje vláda[2].
Povinnosti a oprávnění příslušníka
Bezpečnostní informační služby
Příslušník je zejména
povinen
a) používat při výkonu
služby předepsaných ochranných zařízení a prostředků,
b) účastnit se školení a
výcviku prováděného v zájmu zvyšování bezpečnosti a ochrany zdraví při výkonu
služby a podrobit se zkouškám z předpisů o bezpečnosti a ochraně zdraví při
výkonu služby stanoveným zvláštním předpisem a lékařským prohlídkám,
c) včas oznámit nadřízenému
nedostatky a závady, které by mohly ohrozit bezpečnost a zdraví při výkonu
služby.
Zvláštní omezení
Příslušníci nesmějí být
členy politických stran nebo politických hnutí a odborových organizací.
Příslušníci nesmějí být
členy řídicích nebo kontrolních orgánů právnických osob provozujících
podnikatelskou činnost a nesmějí rovněž sami podnikatelskou nebo živnostenskou
činnost vykonávat. Toto omezení se nevztahuje na činnost vědeckou,
pedagogickou, publicistickou, literární, uměleckou, na správu vlastního majetku
a na činnosti, které příslušník vykonává v souladu s úkoly a ve prospěch
Bezpečnostní informační služby.
Základní povinnosti
nadřízeného
Nadřízený je povinen
a) organizovat, řídit a
kontrolovat výkon služby,
b) zabezpečovat, aby příslušníci byli pro
výkon služby náležitě vycvičeni, vyškoleni a vybaveni,
c) oceňovat záslužné činy a příkladné plnění
služebních povinností a vyvozovat důsledky z porušování služebních povinností.[3]
Pracovníci BIS jsou
oprávněni v oboru své působnosti používat zpravodajské prostředky, kterými jsou
1. Zpravodajské prostředky:
a) zpravodajská technika,
b) krycí prostředky a krycí
doklady,
c) sledování.
2. Využívání osob
jednajících ve prospěch BIS
Jde o osoby, které
dobrovolně a utajeným způsobem poskytují BIS služby při plnění jejích úkolů a
které musí být starší 18 let.
Označení "zpravodajská
technika" je vyjádřením pro elektronické, fototechnické, chemické,
fyzikálně-chemické, radiotechnické, optické a mechanické prostředky a zařízení,
které se používají utajeně, tedy způsobem, kdy se zasahuje do základních práv a
svobod občanů. Konkrétně jde např. o vyhledávání, otevírání a prohlížení
různých zásilek, odposlouchávání telefonního či rádiového provozu, pořizování
zvukových nebo obrazových záznamů a o identifikaci a zjišťování pohybu osob.
Povolení k použití zpravodajské techniky vydává pro BIS předseda senátu
pražského vrchního soudu, a to jen v případě, že získání potřebných informací
jiným způsobem je neúčinné, podstatně ztížené nebo zcela nemožné. Povolení může
být poskytnuto maximálně na dobu tří měsíců a v žádosti o jeho vydání musí být
uvedeny důvody, druh techniky, která má být použita, doba a místo použití,
identifikační údaje o zájmovém objektu a v případě telefonního odposlechu číslo
stanice.
Krycí prostředky a krycí
doklady slouží k utajení skutečné totožnosti důstojníka BIS či jeho
příslušnosti ke Službě a k utajení zájmů a objektů BIS. Krycím dokladem nesmí
být průkaz prezidenta republiky, poslance nebo senátora parlamentu, člena
vlády, Nejvyššího kontrolního úřadu a guvernéra České národní banky. Nesmí jím
být také služební průkaz státního zástupce a soudce, diplomatický pas nebo
doklad žijící osoby.
Sledování je vizuální
pozorování osob a objektů s cílem získat informace o jejich pohybu, činnosti a
dění v bezprostředním okolí. Sledovací operace provádějí speciálně vycvičení
důstojníci, kteří podle potřeby a okamžité situace používají své vlastní nohy,
auta, případně stabilní pozorovací stanoviště. O použití sledování rozhoduje
ředitel BIS nebo jím určený vedoucí organizačního útvaru.
Pracovníci BIS jsou povinni
zabezpečit ochranu zpravodajských prostředků před vyzrazením, zneužitím,
poškozením, zničením, ztrátou a odcizením.
Pracovníci BIS jsou
oprávněni žádat v rozsahu potřebném pro plnění konkrétního úkolu od právnických
a fyzických osob zajišťujících veřejnou komunikační síť nebo poskytujících
veřejně dostupnou službu elektronických komunikací, aby v určených bodech své
sítě zřídily a zabezpečily rozhraní pro připojení koncového telekomunikačního
zařízení pro odposlech a záznam zpráv[4].
Součinnost a spolupráce s ostatními
bezpečnostními službami
Při naplňování svého poslání a plnění úkolů,
které obecně předurčují výše uvedené oblasti působnosti, se BIS neobejde bez
spolupráce se svými tuzemskými i zahraničními partnerskými organizacemi a s
českou policií. Základní pravidla pro tyto kontakty určuje Zákon[5].
Součinnost a spolupráce s Úřadem pro zahraniční styky a informace - tedy
s českou rozvědkou - a s Vojenským zpravodajstvím, tvořeným Vojenskou
zpravodajskou službou a Vojenským obranným zpravodajstvím, probíhá na základě
dohod, které schválila vláda. Podobně je tomu i v případě zahraničních
partnerských zpravodajských služeb, kde se spolupráce uskutečňuje výhradně se
souhlasem vlády.
O literu Zákona[6] je opřena i spolupráce s českou policií.
Výměnu informací a kontakty s policejními útvary navíc zastřešuje rámcová
smlouva z roku 1995, kterou podepsali ředitel BIS,ministr vnitra a policejní
prezident. Tato smlouva definuje základní oblasti spolupráce a v rámci
stanoveného režimu dává nižším organizačním celkům možnost uzavírat dílčí,
konkrétní dohody. Pro zajímavost lze uvést, že na základě těchto konkrétních
dohod, kterých jsou desítky, BIS spolupracuje s Útvarem pro odhalování
organizovaného zločinu, se Službou pro odhalování korupce a závažné hospodářské
trestné činnosti, s Ochranou službou a dalšími speciálními policejními útvary.
[1] Zákon č. 153/1994 Sb., Zákon o
zpravodajských službách České republiky
[2] Blíže viz zákon č. 153/1994 Sb., Zákon o zpravodajských službách České republiky
[3] Viz zákon č. 154/1994 Sb., o Bezpečnostní informační službě
[4] Viz zákon č. 154/1994 Sb., o Bezpečnostní informační službě
[5] Zákon č. 153/1994 Sb., Zákon o zpravodajských službách České republiky
[6] Zákon č. 153/1994 Sb., Zákon o zpravodajských službách České republiky