JUDr. Libor Kovárník
Člověk se již od nejstarších dob snažil využít
primitivní nástroje, aby mu sloužily jako zbraně pro přežití
v nepřátelském prostředí. Zbraně používal nejprve k lovu zvěře a dále
jako prostředek k boji proti svým nepřátelům. Vývojem lidské společnosti
se vyvíjely i zbraně. V současné době jsou velmi užitečným doplňkem
lidského života.
V českých zemích má vývoj, výroba a
užití zbraní dlouholetou tradici. Vzhledem k účinnosti zejména palných
zbraní se zákonodárná moc každého státu snaží regulovat přístup svých občanů ke
střelným zbraním. Důvody této regulace jsou různé, podle toho, jaké je státní
zřízení toho kterého státu, zda se jedná o demokratický nebo totalitární stát.
Povinnosti, ukládané občanům těmito zákony, ale i jejich oprávnění vyplývající
z těchto zákonů se liší. Stát tak chce mít co největší kontrolu na tomto
úseku, naopak občané chtějí mít tyto zákony co nejliberálnější.
Jedním z prvořadých úkolů
demokratického právního státu je ochrana života, zdraví, majetku, práv a
oprávněných zájmů všech občanů. Plnění tohoto úkolu na jedné straně a stálé
zdokonalování střelných zbraní a střeliva na straně druhé, nutí i dnes stále
přehodnocovat a v případě potřeby přijímat nové a z hlediska ochrany
účinnější právní předpisy na tomto úseku společenského života. Česká republika,
jako demokratický právní stát, není výjimkou.
První moderní právní normou, která
upravovala držení a nošení zbraní civilními osobami byl císařský patent č.223
ze dne 24. října 1852. Týkal se ustanovení o výrobě zbraně a munice, o obchodu
s nimi a jejich držení a nošení. Byl nazýván zbrojním patentem. Tato norma
byla nahrazena až zákonem č. 162/1949 Sb. Tento zákon striktně stanovil omezený
okruh osob oprávněných nabývat a držet zbraně a současně stanovil důvody pro
jejich získání. Další právní
normou byl zákon č. 147/1983
Sb., o zbraních a střelivu, který však
nepřinesl žádné podstatnější změny oproti předcházející právní úpravě. Tento
zákon byl novelizován zákonem číslo 49/1990 Sb., který již koncipoval první
porevoluční změny v přístupu ke zbraním.
V polovině 90. let byl nahrazen zcela
novým zákonem č. 288/1995 Sb., o střelných zbraních a střelivu, který nabyl
účinnosti 1. března
V roce 2003 byl proto nahrazen
současným zákonem č. 119/2002 Sb., o střelných zbraních a střelivu ve znění
pozdějších právních předpisů. Tento zákon nabyl účinnost dne 1. ledna 2003.
Ještě před vstupem České republiky do Evropské unie byl koncipován pro
přizpůsobení zbrojního práva ČR právní úpravě EU. Do zákona o zbraních
byly proto implementovány Směrnice Rady ES č. 91/477/EHS o kontrole
nabývání a držení zbraní ze dne 18. června 1991, kterou se doplňují články
82 a 91 Prováděcí úmluvy k Schengenské dohodě z roku
Při tvorbě zákona o zbraních bylo
též přihlédnuto k Doporučení Komise č. 93/216/EHS ze dne
25. února 1993 o Evropském zbrojním pasu, ve znění Doporučení
č. 96/129/ES ze dne 12. ledna 1996, doplňující doporučení 93/126/EHS
o Evropském zbrojním pasu. V neposlední řadě bylo při zpracování
zákona o zbraních nutno přihlédnout k Evropské úmluvě o kontrole
nabývání a držení střelných zbraní jednotlivými osobami ze dne 28. června
1978. S ohledem na současnou mezinárodní situaci přijala vláda České republiky
Národní akční plán boje proti terorismu.
V harmonogramu opatření vlády ČR
v boji proti terorismu z roku 2005 je i následující opatření „Provést
změny zákona č. 119/2002 Sb., o zbraních, ve znění pozdějších předpisů, které
by přispěly ke zlepšení dohledové a kontrolní činnosti nad dodržováním tohoto
zákona“. Cílem navrhované úpravy bylo omezit možnost využití či zneužití
legálně držených zbraní k páchání trestné činnosti a v neposlední
řadě zvýšení dohledové a kontrolní činnosti v této oblasti. Ke splnění
uloženého úkolu bylo vycházeno z koncepce zákona o zbraních, ze
statistických údajů a z poznatků získaných při aplikaci zákona
v praxi po nabytí jeho účinnosti v roce 2003.
Na těchto základech byla provedena identifikace
problémů a cílů, kterých má být novelou zákona dosaženo (výtah z vládní
analýzy k dané problematice, autoři upozorňují, že ne se všemi závěry je
možné souhlasit):
A)
Zákon o zbraních umožňuje poměrně snadno nabývat do
vlastnictví a držet zakázané zbraně kategorie A. V roce 2005 bylo u
držitelů zbrojních průkazů evidováno 517 zbraní kategorie A a u držitelů
zbrojních licencí jich bylo mimo podnikatelskou činnost evidováno 801. Mezi
žadateli o udělení výjimky se vyskytly případy, kdy byla udělena výjimka k
držení zbraně kategorie A ke sběratelským účelům, ale držitelé těchto zbraní -
např. samočinné zbraně – samopal (útočná karabina, pozn. aut.) vz. 58 byly pak
hojně využívány ke střelbě na střelnici.
B)
Zákon o zbraních upravuje způsob znehodnocování
zbraní. V praxi se však vyskytují případy, kdy zbraně jsou znehodnoceny
v rozporu s postupy stanovenými právními předpisy a jsou pak opětovně
upravovány tak, aby byly znovu funkční.
C)
Zákon o zbraních v případě dovozů a vývozů
zbraní ukládá povinnost podnikateli získat povolení k přepravě zbraní. Tím
je zajištěno, že Policie České republiky má informace o množství přepravovaných
zbraní, o době jejich přepravy a může podle bezpečnostní situace operativně
reagovat. Tyto informace však policii chybí, pokud se zbraně přepravují pouze
po území České republiky. Policie České republiky pak nemůže žádným způsobem
zareagovat na případná rizika, např. tím, že stanoví trasu přepravy tak, aby se
vyhnula rizikovým místům apod.
D)
Zákon o zbraních umožňuje prostřednictvím zbrojních
průvodních listů individuální dovoz a vývoz zbraní pro nepodnikatelské účely.
V praxi však dochází k případům, kdy se subjekty snaží vyhnout
aplikaci zákona č. 38/1994 Sb., o zahraničním obchodu s vojenským
materiálem, ve znění pozdějších předpisů, právě prostřednictvím zbrojních
průvodních listů. To ve svém důsledku může vést
k ohrožení dobrého jména České republiky v mezinárodní
oblasti.
Zákon o zbraních stanoví sankce za
porušení jím stanovených povinností. Možnost postihu je ale omezená. Podle
ustanovení platného § 42 odst. 1 písm. c) zákona o přestupcích se přestupku
dopustí ten, kdo poruší povinnost nebo nedodrží zákaz stanovený právními
předpisy na úseku zbraní a střeliva. Zákon o zbraních stanoví držitelům
zbrojních průkazů a zbraní i další povinnosti, jejichž porušení již nelze podle
zákona o přestupcích postihnout.
Cíl:
umožnit postih veškerého protiprávního jednání v oblasti zbraní a
střeliva.
Za dobu aplikace zákona o zbraních byly
analyzovány určité nedostatky a nepřesnosti právní úpravy, které v praxi
způsobují právní nejistotu uživatelů a vedou k problémům s výkladem
některých ustanovení. Jedná se např. o nepřesné vymezení subjektů, na které se
zákon nevztahuje, nedostatečné vymezení kritérií bezúhonnosti a spolehlivosti,
kdy není reflektována existence speciálního zákona o soudnictví ve věcech
mládeže či možnosti využití tzv. odklonů v trestním řízení. Dále není
jednoznačně stanoven postup po zániku
výjimky k nabytí vlastnictví zakázané zbraně a zániku platnosti povolení
k nabytí vlastnictví zbraně kategorie B. Některé nedostatky jsou též
v úpravě průběhu zkoušky odborné způsobilosti zkušebního komisaře a není
upraven postup při zániku platnosti průkazu zkušebního komisaře. Není stanovena
oznamovací povinnost při převodech zbraní pro subjekty, na které se zákon o
zbraních primárně nevztahuje apod.
Cíl:
odstranit nepřesnosti stávající právní úpravy, které v praxi způsobují
aplikační problémy.
Tolik
k vládní analýze dané problematiky, která vedla k novelizaci zákona o
zbraních. Současný zákon (znění 2009) je v souladu s mezinárodními
smlouvami, jimiž je Česká republika vázána a dále je v souladu
s právními akty ES. Na danou oblast se vztahují: Evropská úmluva
o kontrole nabývání a držení střelných zbraní jednotlivými osobami ze dne
28. června 1978, Směrnice Rady ES č. 91/477/EHS o kontrole
nabývání a držení zbraní ze dne 18. června 1991, Směrnice Rady ES
č. 93/15/EHS o harmonizaci předpisů týkajících se uvádění na trh a
dozoru nad výbušninami pro civilní použití ze dne 5. dubna 1993,
Doporučení Komise č. 93/216/EHS ze dne 25. února 1993 o
Evropském zbrojním pasu, ve znění Doporučení č. 96/129/ES ze dne
12. ledna 1996 doplňující doporučení 93/126/EHS o Evropském
zbrojním pasu.
Nový zákon směřuje v prvé řadě k
přesnějšímu vymezení pojmu subjektů, na které se tento zákon nevztahuje a do
jaké míry. Pro upřesnění tohoto ustanovení se stanoví, že se zákon nevztahuje
na zbraně, střelivo nebo munici, které subjekty uvedené v tomto ustanovení
drží ve výzbroji a jsou jimi zároveň užívány k plnění jejich úkolů. Tyto
zbraně, střelivo a munice, jsou ale současně předávány např. k opravám
nebo k likvidaci soukromým podnikatelským subjektům - držitelům zbrojních
licencí podle zákona o zbraních. Nakládání se zbraněmi, střelivem nebo municí u
těchto držitelů zbrojních licencí podléhá režimu zákona o zbraních.
Z hlediska zájmů sledovaných na úseku veřejného pořádku a bezpečnosti je
pak třeba, aby se zákon o zbraních vztahoval i na zbraně, střelivo nebo munici
podle odstavce 2 písm. a) až d), pokud s nimi tyto subjekty
disponují. Autor zde připomíná, že
opětovně byly v tomto ustanovení opomenuty
policejní a vojenské školy, které by měly podléhat stejným regulím.
Změnou se reaguje na novou právní úpravu pojmu
„bezpečnostní sbor“. Podle zákona č. 361/2003 Sb. se bezpečnostním sborem
rozumí Policie České republiky, Hasičský záchranný sbor České republiky, Celní
správa České republiky, Vězeňská služba České republiky, Bezpečnostní
informační služba a Úřad pro zahraniční styky a informace. Zákon nově vymezuje
pojem munice. Vzhledem k tomu, že tento pojem již v sobě neobsahuje
pojem střelivo, je nutné střelivo uvádět vedle munice samostatně. Odpalovací
zařízení zařazuje do zbraní kategorie A Směrnice 91/477/EHS o kontrole
nabývání a držení zbraní ze dne 18. června 1991. Z hlediska
názvosloví je nelze zcela jednoznačně podřadit pod vojenské zbraně uvedené v §
4 písm. a) bod 1, proto jsou ve smyslu
uvedené směrnice výslovně uvedeny. Při
této příležitosti upozorňujeme milovníky kuriozit, že použité RPG 75 patří dle
posledního znění zákona o zbraních mezi zbraně kategorie A, neboť se jedná o
odpalovací zařízení.
Autor dále upozorňuje že, majitelé nelegálně držených
střelných zbraní mají možnost je od neděle 1.2.2009 až do konce července
beztrestně odevzdat policii. Nemusí přitom zdůvodňovat, jak je získali. Mohou
naopak zažádat o jejich dodatečné zaevidování.
Takzvaná zbraňová amnestie se
týká například krátkých opakovacích a samonabíjecích zbraní, jako jsou pistole
a revolvery, vojenských zbraní nebo brokovnic a malorážek s hlavněmi delšími
než 28 centimetrů. Lidé je mohou předat kterémukoli policejnímu útvaru. Všechny
odevzdané zbraně podrobí policisté kriminalistické expertize a zjistí, zda
nejsou ukradené nebo zda s nimi nebyl spáchán trestný čin.