Mgr. et Bc. DALECKÝ Jan
CHARAKTERISTIKA A ETIOLOGIE KORUPCE
CHARAKTERISTIKA
KORUPCE
(z lat.corrumpere = zmařit, zkazit, uplácet, podplácet)
je pojem, který není jednotně definován, ale v širším (anglosaském) pojetí je
nejrozšířenější definice, jejímž autorem je Joseph
NYE: „Chování, které se odchyluje od formálních povinností veřejné role pro
soukromé (osobní, rodinné nebo skupinově orientované) zájmy, pro finanční nebo statusový zisk, a dále o jakékoliv chování, které porušuje pravidla
za účelem zvýšení soukromého vlivu“.
KORUPCE zahrnuje úplatkářství, což je odměna
za jiný výklad nebo pozměnění rozhodnutí úřední osobou, nepotismus (zvýhodnění
na základě příbuzenských či přátelských vztahů místo na základě zásluh). A
zpronevěru jako protiprávní získání veřejných prostředků k privátním
účelům. Někdy bývají v definici korupce nahrazeny „formální
povinností“společnosti normami a mezi nutné znaky je zařazeno poškozování
veřejnosti.
V užším (evropském) pojetí se za
korupci považuje takové jednání, při kterém dochází k nějaké směně mezi
úředníkem a tím, kdo mu nabízí nějakou výhodu, která nemusí být nutně
finančního rázu. V tomto pojetí patří ke korupčnímu jednání aktivní i pasivní
uplácení a nepotismus.
KORUPCI
lze rozdělit na TRŽNÍ, při níž
dochází k ilegálnímu prodeji moci a PAROCIÁLNÍ,
kde převládají tradiční vazby (příbuzenství, klientelismus,
známosti apod.
KORUPCE
je vysvětlována nejrůznějšími příčinami. V zásadě lze v literatuře
vystopovat 5 kategorií příčin:
l.
sociální změnu, zvláště přechod od tradiční společnosti k moderní,
2.
deficity ve vývoji společnosti, přinášející rozdíl v příjmech, politickou
moc jako podmínku
pro získání bohatství, změnu morálních
norem, slabost státu a absenci smyslu pro národní
společnost,
3.
monopolní postavení státu, které vede k vytvoření státních tříd,
4.
ekonomické faktory, spočívající ve vytvoření diskrepance mezi nabídkou a
poptávkou,
5.
sociálně – psychologické příčiny, které vycházejí z individuálních nebo
skupinových
determinant.
Zatímco v politice vyspělých zemí
patří korupce k patologickým jednáním, v zemích třetího světa i
v bývalých socialistických zemích je jedním z nejrozšířenějších jevů.
Často bývá nejen příčinou skandálů, ale i větších společenských otřesů a
státních převratů.
KORUPCE může ohrozit životaschopnost
demokratických institucí a tržních ekonomik. Zároveň ovšem ohrožuje bezpečnost
státu, a to jak z hlediska vnitřní bezpečnosti, tak i bezpečnosti vnější.
Protikorupční politiku vyvíjejí i další mezinárodní organizace, zejména RADA EVROPY, která
je s Evropskou unií úzce svázána. Rada Evropy vytvořila soustavu obecných
protikorupčních tzv.“řídících principů“, aktivní a funkční rámec pro sledování jejich
dodržování – Skupinu států proti korupci ,, GRECO“ a dvě protikorupční
konvence – Trestně právní úmluvu o korupci a Občanskoprávní úmluvu o korupci.
Česká republika je členem GRECA od 8. února 2OO2.
K O
R U P C E má ve skutečnosti několik
definic:
9. KONGRES OSN V KAHIŘE v roce 1995 jí
definoval jako:
úplatkářství
nebo jiné jednání ve vztahu k osobám, jimž byla svěřena odpovědnost ve
veřejném nebo soukromém sektoru, které porušuje jejich povinnosti vyplývající
z jejich postavení veřejného činitele, soukromého zaměstnance, nezávislého
podnikatele a směřuje k získání neoprávněných výhod jakéhokoli druhu pro
ně samé nebo pro jiné:
POLICEJNÍ
DEFINICE KORUPCE je uváděna v odborné literatuře v širším smyslu jako nesprávné
či nezákonné jednání policisty /převážně angloamerické prameny/ a korupce
v užším smyslu slova jako ekonomické korupce /evropské kontinentální
prameny/. Jde o zneužití autority za účelem získání nelegitimního prospěchu.
CHARAKTERISTICKÉ
RYSY KORUPCE:
cílevědomé
porušování pravidel chování
(zneužití postavení, funkce, moc uvnitř státu i
v mezinárodním měřítku)
porušování
principu rovného a nestranného rozhodování
(účastníci získávají nespravedlivou výhodu či zisk na
úkor ostatních nebo celé společnosti)
K O R U P C E
z různých pohledů:
Na korupci můžeme nahlížet z hlediska:
HISTORICKÉHO
SOCIÁLNĚ
ETICKÉHO
EKONOMICKÉHO
POLITICKÉHO
TRESTNĚPRÁVNÍHO
HISTORICKÉ
hledisko - slovo korupce se označovalo jako „kažení veřejného života“ a slovo
CORRUPTIO – původně znamenalo zkázu, kažení, porušení, ale také stav
zkaženosti, zvrácenosti – mravní úpadek, rozklad.
SOCIÁLNĚ
ETICKÉ hledisko - sociální deviace, jde o řadu dílčích odchylek od
společenských norem ve sféře vědomí a jednání jednotlivce.
EKONOMICKÉ
hledisko - spatřuje korupci jako materiální či imateriální směnu, službu, protislužbu,
výhodu pro účastníky, která probíhá tajně, je nezákonná, nebo porušuje obecně
platné normy.
POLITICKÉ
hledisko - korupce je chápána jako negativní jev a jako takový byla a je vždy
odsuzována. Ten kdo udává politický směr má největší možnosti korupce, ale i korupovat ostatní.
TRESTNĚPRÁVNÍ
hledisko - jde o samostatný trestný čin uvedený v zákoně. /každý stát má
uvedené skutkové podstaty obsažené ve svém trestněprávním zákoníku/.
ČLENĚNÍ
KORUPCE podle sektoru:
a) ve veřejném sektoru: 1) neoprávněného urychlení či úmyslného
pozdržení vyřizované
agendy.
2)
nečinnosti tam, kde je třeba konat
3)
ovlivnění věcné správnosti
4) poskytování plnění
nad rámec svých kompetencí
b)v
soukromém sektoru: 1)
v oblastech, v nichž stát uplatňuje zákonnými prostředky
zvláštní výkon státního dozoru.
2)
v oblastech, kde dochází k nakládání se státním majetkem
soukromoprávní cestou.
Podle
rozsahu dělíme KORUPCI:
A) KORUPCE
MALÁ - drobná, každodenní, protekcionářství
a úplatkářství.
(v
oblasti rozhodování a výkonné moci na všech úrovních
obce, města, okresy, kraje, republika)
oblast obchodu a služeb
zdravotnictví
B) KORUPCE
VELKÁ - prorůstá do politických a
mocenských struktur
oblast ekonomická
místa soustředěného zahraničního
kapitálu
státní zakázky, dotace, subvence
privatizace, restrukturalizace velkých průmyslových spol.
KORUPCE
podle formy:
KLASICKÁ
ÚPLATKÁŘSTVÍ
EKONOMICKÁ
POLITICKÁ
ETIOLOGIE
A KONTROLA KORUPCE:
-kriminogenní faktory. Korupční jednání je ovlivňováno celou
řadou faktorů:
Sedmdesátá a devadesátá léta:
a) disproporce v plánovitém národním hospodářství
b) negativní posun veřejného mínění
c)
snahu
jednotlivců využít situace a nabízejících se příležitostí
Devadesátá léta až dosud:
Negativní
jevy v oblasti celospolečenské:
a) pokles morálky v již korupcí silně zasaženou
společností
b) změna žebříčku hodnot
c)
celkové snížení
právního vědomí
d) negativní jevy v oblasti polické a státního
aparátu
e) přetrvávající byrokracie ve státní správě
f)
nedostatečně
kvalifikovaný personál
g) nízké finanční ohodnocení
h)
nedostatečný a
nepropracovaný právní rámec pro převod státního majetku do soukromých
rukou
i)
podceňování
problému korupce politickými a státními orgány
j)
snížená
kontrolní činností
k)
nedostatečné
právní úpravy a neprůhlednosti financování politických stran, chybějící
pravidla pro lobbing, absence zákona o státní službě.
FORMY
TYPOLOGIE POLICEJNÍ KORUPCE:
-JEDNODUCHÁ
- jde o korupční jednání, které se v jednotlivých případech na prvý
pohled
nemusí jevit
jako společensky příliš nebezpečné.
- nevydávání pokutových bloků
prominutí
přestupku za menší úplatu
přijímání
drobných darů jako projevu vděčnosti
přijetí nabídky
nakupovat zboží se zvláštní slevou
krádeže věcí ze
skladu zabaveného zboží
využívání
služebního auta k soukromým účelům
SPÍŠE
SOFISTIKOVANÁ
- vydírání pachatelů
- asistence při převodu cizinců přes státní
hranici
- vydávání povolení k pobytu či zbrojních
průkazů neoprávněným osobám
- změna záznamů v protokolu o dopravní
nehodě
- spolupráce na organizovaném obchodu
s kradenými automobily
- fingování dopravních nehod
SOFISTIKOVANÁ- česky mocná, jde o korupční jednání policistů
vyznačující se vysokou
společenskou
nebezpečností a provádění nebo zastírání je poměrně
složité a
vyžaduje od pachatele specializované znalosti a možnosti.
Existuje
přímé napojení policistů na mocenské skupiny a organizovaný
zločin, kterým
poskytují své služby.
poskytování
informací z policejních databází, které slouží vymahačům
dluhů nebo konkurenci v podnikání.
vybírání
výpalného
zastavení
trestního řízení
vedení
vyšetřování „do ztracena“
varování před
tím, že policie prošetřuje jejich činnost
poskytování
informací o tom, jak spáchat trestný čin tak, aby byl nepostižitelný
VÝVOJOVÁ
STADIA KORUPCE
stadium náhodné
korupce
stadium
spontánně regulované korupce
stadium
organizované korupce
stadium
systémové korupce
PŘÍČINY
KORUPCE U POLICIE
A) personální
teorie lidské
slabost neboli teorie shnilých jablek
teorie o
nadměrné horlivosti
teorie o
„vhodnosti flitrování“
B) institucionální
- týkající se specifického stylu
organizace a řízení policie
- teorie administrativní hygieny
teorie policejní
struktury
C) sociální - týkající se sociálních a politických podmínek
policejní práce/
teorie sociální
dezorganizace ( slabá místa nebo poruchy oficiálního normativního systému nebo
normativní chaos).
teorie
politického prostředí
teorie
korupčního společenského klimatu
RIZIKOVÉ
FAKTORY CHARAKTERIZUJÍCÍ STAV KORUPČNÍ SITUACE V POLICII
aktuální rozsah
korupce v policii
četnost a
charakter korupčních příležitostí
poruchy
normativního systému
nefunkční
kontrolní mechanismy
nedostatečná
řídící, kontrolní a morální role velitelů
negativní
policejní kultura
špatný systém
personální práce
nízká míra
morální odpovědnosti politických a mocenských elit
korupční
společenské klima
nerozvinuté
vztahy policie s občanským sektorem
Pro analýzu konkrétních rizik korupčního jednání na
pracovišti mohou být důležité následující otázky:
Vyskytují se, nebo vyskytovaly se na
pracovišti již případy korupce?
Jsou pracovní postupy na tomto služebním
místě konkrétně upraveny?
Probíhá služební akt veřejně či v ústraní?
Jsou zpracované věci a učiněné rozhodnutí na
tomto služebním místě konečné?
Je služební a odborný dohled na tomto
pracovišti dostatečný?
Je na
tomto pracovišti bariérou proti korupci pouze osobní mravní sebeuvědomění?
Jaké zde existují kontrolní, vnitřní,
služební instance?
Počítá se při rozhodování se zásadou „vícero
očí“?
Je zajištěna transparentnost rozhodování například
kontrolními postupy o informační techniku,
jednoznačnou úpravu kompetencí přesnou a úplnou dokumentaci, protokoly, záznamy, zprávy, řádné vedení spisů ?
Policejní korupce je historický jev, jehož
obsah a hodnocení se proměňuje. Jde o dlouhodobý proces celé společnosti – běh
na dlouhou trať. Zásadní úlohu sehrává nevládní organizace TRANSPARENCY
INTERNATIONAL ČR.
LITERATURA:
HERZOGOVÁ, Z. Policejní korupce, Praha: PA ČR, 2004. 26 s.
BRABCOVÁ, I., ZOUBKOVÁ, I.
Kriminologické aspekty korupce, Praha: PA ČR, 2004.18 s.
Zpráva
o korupci v České republice – MV ČR – odbor bezpečnostní politiky 2002,
Praha:
2003,
119 s.
Kodex
etiky zaměstnanců ve veřejné správě – vláda ČR – 2001
Kniha
protikorupčních strategií – Transparency
International, Praha:
2000. 117 s.
Usnesení
vlády ČR ze dne 25. října 2006 č. 1199
Kodex
etiky zaměstnanců ve veřejné správě – příloha k Usnesení vlády ČR
č.270/2001
Dlouholeté
zkušenosti z pracovní činnosti na úseku finanční kriminality u PČR