JUDr. Jan Kuržeja
pplk. JUDr. David Zámek
Fakulta bezpečnostně
právní
Policejní akademie ČR v
Praze
Analýza
legislativních nástrojů k odčerpávání výnosů z trestné činnosti – Litevská
republika I.
Úvod
Tato první část analytické studie navazuje na výzkumný projekt programu „Bezpečnostní výzkum“ VD20072010B19.
Předpokládáme, že některé právní skutečnosti, možnosti,
instituty, náhledy, případně i závěry jsou v daném kontextu nové,
teoreticky jsou upraveny kontinentální legislativou, částečně se vychází i
z upraveného obyčejového práva. Vzhledem k uvedeným skutečnostem a některým
komplikacím při výkladu práva je zde snaha o analýzu legislativních nástrojů
dle stávající tamní právní úpravy. Musíme také upozornit, že v rámci
neoficiálního překladu z litevštiny do anglického jazyka a následně
překladem do českého jazyka mohlo dojít k určitému „šumu“, a tím
k určitým nepřesnostem zejména v právní terminologii. Za tyto
skutečnosti se předem omlouváme a doufáme, že tyto nepřesnosti nebudou mít vliv
v náhledu na danou problematiku.
Hluboké ekonomické, politické a sociální změny, ke kterým
došlo po pádu totalitního režimu roku 1991 v Litvě, postupně významně ovlivnily
všechny oblasti života společnosti. Bylo proto jasné, že původní podoba
trestního kodexu nemůže v nových podmínkách demokratického právního státu
a tržního hospodářství obstát a že nastaly podmínky pro odstranění deformací a
nedostatků v trestněprávní úpravě. Legislativní počiny
z předcházejících let lze charakterizovat jako snahu rychle reagovat na
nastalé změny ve společnosti a „dohánět“ to, co bylo zanedbáno zpravidla při
právní úpravě jiných právních odvětví, na něž trestněprávní úprava nezbytně
navazuje. Snaha zajistit trestněprávní ochranu novým institutům zakotveným ve
zvláštních zákonech vedla někdy i k tomu, že trestní zákon byl opakovaně
doplňován o nové skutkové podstaty. Od roku 2003 litevská zákonodárná moc
doplňuje tyto tendence stále výrazněji i v návaznosti na potřebu zajistit
kompatibilitu tamního trestního práva s mezinárodními úmluvami, kterými je
Litevská republika vázána, včetně práva uplatňovaného v Evropské unii.
Jeden z nejúčinnějších nástrojů boje proti kriminalitě je
odčerpávání výnosů z trestné činnosti zejména u závažné a sériově páchané
trestné činnosti. Litevské trestní právo je postaveno na skutečnosti, že
trestná činnost se jejím pachatelům nesmí vyplácet. Tato skutečnost je
naplněna, jsou-li důsledně prováděna opatření k odčerpávání výnosů z trestné
činnosti, a vedle trestu bude pachateli hrozit, že získaný výnos neužije ani po
odpykání trestu.
Za trvání celosvětové a zejména celoevropské systematické
kampaně byly pro oblast boje proti legalizaci výnosů z trestné činnosti
vytvořeny standardy, které tvoří více či méně účinné překážky pro pachatele a
současně byly vybudovány struktury, které mají umožnit účinnou spolupráci
různých státních i nestátních institucí, a to na národní i mezistátní úrovni.
V souvislosti s rozšiřováním mezinárodního terorismu se od roku 2000
začínají tyto struktury využívat i pro boj proti jeho financování.
Z uvedeného důvodu Litevská republika řeší jediným zákonem situace v praní peněz
a financování terorismu od 1. 5. 2003,
kdy vstoupil v platnost nový trestní kodex (trestní zákon a řád) a změnila
se klasifikace trestných činů a u přestupků jejich registrace.
1.1 Základní informace o zdrojové kriminalitě
Všeobecná situace na úseku praní
peněz a financování terorismu poté, co 1.5.2003
vstoupil v platnost nový trestní kodex, změnila se klasifikace trestných činů a
jejich registrace. Vzhledem k této změně nelze provést porovnání se
statistickými údaji z předchozích let.
Podle litevských orgánů se podvod s
DPH stal jedním z hlavních zdrojů kriminálních profitů od roku
Litevská (kriminální) policie
neprovádí hodnocení finanční důležitosti kriminálních aktivit včetně skupin
organizované kriminality. Na základě údajů z roku 2004 existuje 10 dobře
strukturovaných skupin organizované kriminality a 78 skupin, které vykazují jen
některé znaky strukturovaných skupin. Převážná většina z nich páchá trestnou činnost
formou vybíráním výpalného, krádeží vloupáním, distribucí drog atd., tři
skupiny se specializují na praní peněz. V Litvě jsou přítomny různé „obschaks“ (kriminální fond), které dovolují kriminálním
skupinám manipulovat s penězi v hotovosti bez používání finančního systému.
Pokud jde o praní peněz, existovalo
málo dostupných informací o trendech a technikách používaných v této oblasti
kromě výše popsaného tématu ve vztahu s DPH podvodem. Podle nové právní úpravy
bylo 5 případů předáno soudu pro praní peněz, jako výsledek práce FCIS, z nichž
všechny zahrnovaly schéma příbuzné DPH.
Nedostatek informací by mohl být
způsoben současným rozdělením odpovědností, kdy FCIS je policejními orgány
považována za útvar s výlučnou kompetenci pro záležitosti související s boji
proti praní špinavých peněz a financování terorismu, zatímco samotná police
projednává ostatní kriminální aktivity.
Zdá se, že neexistují konsolidované informace konkrétně se týkající trendů
praní výtěžků odvozených z kriminality projednávané policií.
První „Zpráva o uplatňování preventivních opatření praní
peněz za rok 2004“ obsahuje typologii a popis určitých trendů. Nebylo však
jasné, zda jsou všeobecné povahy nebo spojené s Litvou. Informace obsažená
v tomto dokumentu rozlišuje mezi různými stádii identifikace, odhalování a
odčerpávání výnosů z trestné činnosti, například:
Umístění vkladů
na bankovních účtech přes schéma surfingového typu,
nákup sérií peněžních instrumentů (šeky, peněžní příkazy, atd.), které jsou pak
shromážděny a legálně převedeny na další místo, nákup politik životního
pojištění nebo provedení peněžních operací ve směnárnách nebo kasinech, atd.
Rozvrstvení,
nákup a prodej investičních instrumentů, elektronický přenos fondů přes série
účtů v různých bankách po zeměkouli, místní a mezinárodní platby ovlivněné
pomocí transferů peněz nebo šeků a elektronickými transfery peněz,
zprostředkovatelské platby, peněžní operace nebo výměna šeků po nichž jsou
fondy vybrány v hotovosti nebo bankovních šecích, používání obchodů
(obchodníci s auty), použití offshore zemí a
středisek (otevření lokálních účtů bez skutečného použití, jménem jiných cizích
společností), použití podvodného zbankrotování (se společnostmi otevírajícími
účty jménem jiných společností), použití služeb transferu peněz, použití
právníků pro provedení transakcí na své vlastní jméno pro udržení kriminální
identity v tajnosti – někdy se zahrnutím cizích shell
společností, atd.).
Integrace získání
velkých podílů ve společnostech (ve vztahu k organizovanému zločinu a
finančnímu podvodu), použití zástavních půjček kde jsou peníze přijímány
z nezákonného obchodu, nákup nemovitostí pomocí peněz z prostituce,
očekávané proplácení půjček, půjčky spláceny peněžními příkazy, použití kasin
(ve spojení s výnosy obchodování s drogami, lidmi, zbožím), nákup
nemovitého majetku vysoce nad nebo mimo skutečnou tržní hodnotu, obrovské
investice do nemovitostí krátkodobých cizích rezidentů, zřizování různých
společností a finančních operací společností bez skutečného důvodu, atd.
Jak se ukázalo během diskuse na místě, jev fiktivních („ghost“) společností je v Litvě registrován, ale nebyl
prokázán vztah s možným praním peněz.
1.2 Základní informace o finančním sektoru
Provádění finančních služeb v republice Litva je
všeobecně řízeno zákonem o finančních institucích (zákon čís. IX-1068
z 10. 9. 2002). V článku 1 zákona je účelem zákona specifikovat
služby, které jsou považovány za finanční služby, požadavky na zakladatele,
účastníky a vedení finančního podnikání a kreditní instituce zapojené do
poskytování finančních služeb, práva, jejich povinnosti a podmínky, postupy pro
zvláštnosti zřizování, provádění obchodu a ukončení a restrukturalizace
finančních institucí. Zákon také stanovuje podmínky a postupy pro zvláštnosti
supervize aktivit finančních institucí poskytující licencované finanční služby.
Termín „finanční služby“ je definován článkem 3 zákona,
který vyjmenovává následující aktivity jako zahrnující finanční služby.
Jedná se o příjem
depozitů a dalších zpět vyplácených fondů, půjčování (včetně hypotečních
půjček), finanční leasing, transfery peněz, vydávání platebních karet a dalších
prostředků platby anebo provádění operací s nimi, poskytování finančních záruk
a finančních garancí. Dále provádění transakcí na vlastní náklady nebo na
náklady klienta s instrumenty peněžního trhu (šeky, bony, depozitní
certifikáty, atd.).
Stanovení směnného kurzu
a úrokové sazby, veřejné cenné listiny, investiční služby, finanční mediace
(aktivity agenta) a správa peněz. Poskytování informací stejně jako poradenství
v záležitostech udělování a platbě kreditů, pronajímání sejfů, výměna měny (v
hotovosti), provádění plateb mezi kreditními institucemi (clearing), uchovávání
a správa peněžních fondů.
Poskytování poradenství podnikání ve struktuře
kapitálového trhu, produkční strategie a příbuzné záležitosti stejně jako
poradenství a služby spojené s reorganizací, restrukturalizací a nákupem
podnikání, poskytování služeb vztahujících se k emisím cenných papírů.
Zákon dále stanovuje, že „licencované finanční služby“,
tj. ty poskytované finanční služby, které jsou předmětem licence vydané
v souladu s postupy stanovenými zákonem, jsou definovány
odpovídajícími zákony republiky Litva. Podle článku 3 zákona je proto zakázáno
poskytovat licencované finanční služby bez licence. Navíc článek 3. odst. 4
zákona omezuje následující aktivity výhradně pro kreditní instituce:
příjem depozitů
a dalších zpět vyplácených fondů od ne-profesionálních účastníků trhu,
půjčování od
ne-profesionálních účastníků trhu přesahující velikost apelačního práva
kapitálu,
transfery
peněz,
záležitosti a
správa elektronických peněz.
„Finanční podnikání“ je proto definováno jako podnikání
zřízené v republice Litva v souladu s relevantními zákony
upravujícími poskytování finančních služeb, které je zapojeno do jedné nebo
více finančních služeb jak je definováno, s výjimkou těch aktivit,
vyhrazených výhradně kreditním institucím.
„Kreditní instituce“ na druhé straně je definována jako
podnikání v republice Litva v souladu s relevantními zákony,
která na rozdíl od zapojení do jakýchkoli finančních služeb jak je definováno,
je dále oprávněna převzít depozity a další znovu vyplácené fondy od
ne-profesionálních účastníků a jejich půjčování předpokládající riziko a
odpovědnost s tímto spojenou. Článek 4 zákona definuje „finanční
instituci“ jako zahrnující finanční podnikání nebo kreditní instituci.
Banka Litvy je kompetentním orgánem pro vydávání licencí,
regulaci a dohled nad bankami, kreditními svazy a Ústředním kreditním svazem.
Od září 2005 litevský bankovní systém funguje podle zákona o bankách (zákon
čís. IX-2085 z 30. 3. 2004). Výměnu cizí měny mohou provádět pouze komerční
banky, které jsou k tomu oprávněny Bankou Litvy.
Banka Litvy přijala relevantní směrnici EU o právu
zřízení a právu poskytování služeb (nazýváno jako pasportovací
práva) jako členský stát EU.
Podle zákona o finančních institucích peněžní transfery,
včetně přes-hraničních transferů a elektronických peněz, je možno učinit pouze
kreditními institucemi. Zákon o platbách (zákon čís. VIII-1370 z 28. 10.
1999) novelizován v červenci 2004 (novelizující zákon čís. IX-2004
z 15. 7. 2004) upravuje vztah mezi kreditními institucemi a zákazníky
v ovlivňování plateb a postupů plateb. Pošta, která nemá oprávnění jako
kreditní instituce, je výjimkou a poskytuje služby peněžních transferů, které
nejsou regulovány nebo monitorovány Bankou Litva.
Zákon o trhu s ceninami (zákon čís. I-1169 ze dne
16. 1. 1996) upravuje aktivity finančních brokerských firem, které jsou
definovány jako licencované podnikání pro provádění investičních služeb.
2.
Právní rámec k odčerpávání
výnosů z trestné činnosti
„Zákon o prevenci praní peněz“ byl přijat v červnu
Právní rámec proti praní peněz (Anti-money
laundering - dále jen „AML“) je upraven trestním
kodexem podle čl. 216 o legalizaci peněz nebo majetku získaného
kriminálním způsobem a článku 189 o získání nebo legalizaci majetku
pocházejícího z trestné činnosti.
Litva přijala celo-kriminální přístup a první odsouzení za uvedený delikt bylo
akceptováno jako „autonomní
přestupek“.
Financování terorismu je kriminalizováno podle článku 250
par.
Služba vyšetřování
finanční kriminality (FCIS), která je odpovědná za vyšetřování širších sérií
ekonomických přestupků, je formálně určena, aby jednala jako Litevská jednotka
finančního zpravodajství (FIU). Je členem Egmont
skupiny. Jedna z jejích struktur, Divize prevence praní peněz, centralizuje
a analyzuje zprávy o podezřelých transakcích a těch, které překračují určitý
práh.
2.1 Zákon o prevenci praní peněz a financování terorismu
Účelem tohoto zákona je stanovit opatření pro prevenci
praní peněz a financování terorismu a určit instituce odpovědné za uplatňování
preventivních opatření proti praní peněz a financování terorismu, zajistit
uplatňování právních aktů evropské unie specifikované v příloze tohoto zákona.
Zákon definuje, co znamená osoba, blízký společník,
fyzická a právnická osoba, blízké členy rodiny, rodiče, bratry, sestry,
prarodiče, vnuky a vnučky, děti a manžele dětí, obchodní vztahy, atd.
Další
instituty obchodních vztahů, jako jsou finanční instituce, auditoři,
pojišťovny, brokerské společnosti, soudní vykonavatelé nebo osoby oprávněné
vykonávat soudní akty apod.
2.1.1 Instituce odpovědné za prevenci v praní peněz a financování terorismu
Vláda republiky Litva, Služba vyšetřování finanční
kriminality, Oddělení státní bezpečnosti, Banka Litvy, Celní oddělení ministerstva
financí, Oddělení ochrany kulturního dědictví, Supervizorní
komise pojišťoven, Komise pro ceniny, Státní kontrolní komise her, Komora
notářů, Komora auditorů, Litevská komora soudních vykonavatelů, Litevská
kancelář pravosti a Litevská asociace notářů jsou institucemi odpovědnými podle
jejich kompetencí za prevenci předepsanou zákonem o prevenci praní peněz a
zákonem o terorismu. V článku 4 jsou stanoveny povinnosti institucí odpovědných za
prevenci praní peněz.
Funkce Služby vyšetřování finanční kriminality (FCIS) při uplatňování
opatření pro prevenci praní peněz a financování terorismu v rámci své
kompetence shromažďuje a uchovává
informace stanovené tímto zákonem o peněžních operacích a transakcích zákazníka
a o zákazníkovi provádějícím takovéto operace a transakce. Shromažďuje,
analyzuje a zveřejňuje podle postupu stanoveným právními akty informace,
vztahující se na uplatňování prevence praní peněz a financování terorismu. Komunikuje
s orgány státní správy a dalšími státními institucemi podle postupu
stanoveného vládou a předává informace o peněžních operacích a transakcích
prováděných zákazníkem. Provádí před-procesní vyšetřování legalizace peněz a
výnosů z kriminality. Spolupracuje a vyměňuje si informace se zahraničními
státními institucemi a mezinárodními organizacemi, uplatňujícími opatření pro
prevenci praní peněz a financování terorismu. Poskytuje finančním institucím a
dalším subjektům informace o kritériích pro identifikaci možného praní peněz a
financování terorismu a podezřelých či neobvyklých peněžních operacích a
transakcích. Podává návrhy na zlepšení systému prevence praní peněz a
financování terorismu. Uvědomuje finanční instituce a další subjekty, orgány
státní správy a další veřejné orgány o výsledcích analýz anebo vyšetřování
jejich zpráv o podezřelých či neobvyklých peněžních operacích a transakcích, o
pozorovaných indiciích možného praní peněz nebo financování terorismu či
porušování tohoto zákona.
Státní oddělení bezpečnosti shromažďuje a prozkoumává
zpravodajství vztahující se k financování terorismu. Spolupracuje se
zahraničními státními institucemi a mezinárodními organizacemi, které
shromažďují zpravodajství o financování terorismu. Poskytuje informace
institucím specifikovaným v tomto zákoně o možných kritériích pro identifikaci
financování terorismu. Státní oddělení bezpečnosti a Služba vyšetřování finanční kriminality
spolupracují a vyměňují si informace podle postupu stanoveného vládou pro
uplatňování opatření při prevenci financování terorismu.
Služba vyšetřování finanční
kriminality má v rámci své kompetence právo získávat od institucí uvedených v článku 4 tohoto zákona, dalších
státních institucí, finančních institucí, dalších subjektů, vyjma advokátů a
jejich asistentů, data a dokumenty o peněžních operacích a transakcích, které
jsou nutné pro výkon svých funkcí. Získává od institucí finančního podnikání a
dalších subjektů informace vztahující se k uplatňování opatření pro
prevenci praní peněz a financování terorismu. Koordinuje aktivity institucí
(vyjma Státního oddělení bezpečnosti) vztahující se k uplatňování opatření
pro prevenci praní peněz a financování terorismu. Dává institucím finančního
podnikání a dalším subjektům informace o okolnostech a podmínkách poskytujících
možnosti pro porušování zákonů a dalších právních aktů a jiných legislativních
aktů, vztahujících se na uplatňování opatření pro prevenci praní peněz a
financování terorismu. Instituce finančního podnikání a další subjekty musí pokyny
FCIS prostudovat a nejpozději do 7 pracovních dnů po obdržení pokynů nahlásit
FCIS přijatá opatření. Instruovat finanční instituce a další subjekty, vyjma
notářů nebo osob pověřených provádět notářské akce, advokátů a jejich asistentů
a deponentů nebo osob pověřených vykonávat akce deponování, aby zastavili
podezřelé nebo neobvyklé peněžní operace či transakce až na 5 pracovních
dnů. Právo pracovníků FCIS, kteří provádějí před-procesní vyšetřování
legalizace peněz nebo výnosů vyplývajících z kriminality, je upraveno
trestním řádem.
Orgány státní správy zabývající se dodržováním zákonnosti
a další státní instituce musí hlásit FCIS jakékoli zjištěné indikace
podezřelého praní peněž a financování terorismu, porušování tohoto zákona a
opatření přijatá proti pachatelům. Informace, které musí být předávány státními
institucemi FCIS a postup pro komunikaci těchto informací je stanoven
vládou.
2.1.2 Opatření k prevenci praní peněz a financování terorismu
Na základě zákonů o praní peněz a financování terorismu
musí finanční instituce a další subjekty přijmout veškerá opatření pro
identifikování identity zákazníka a benefičního vlastníka:
vždy, když je
navazován obchodní vztah a jsou prováděny peněžní operace nebo transakce
přesahující částku 15 000 EUR nebo odpovídající částku v cizí měně, ať již je
operace prováděna v jedné transakci nebo po několika transakcích o kterých se
jeví, že jsou spojené, vyjma případů, kdy identita zákazníka a benefičního
vlastníka byla již zjištěna,
při výměně
hotovosti, kdy měněná částka přesahuje 6 000 EUR nebo odpovídající částku v
cizí měně, při provádění služeb interních a mezinárodních převodů peněz, kdy
částka odesílaných či přijímaných peněz přesahuje 6 000 EUR nebo odpovídající
částku v cizí měně,
dále při
provádění a přijímání zahraničních transferů v souladu s ustanoveními Směrnice
(ES) čís. 1781/2006 Evropského parlamentu a Rady z 15. 1. 2006 o informacích o
plátci, které doprovází transfery fondů,
jestliže
existují pochyby o pravosti či autenticitě identifikace dříve získaných dat o
zákazníkovi či benefičním vlastníkovi,
v jakémkoli
dalším případě, když existuje podezření, že činnost praní peněz anebo
financování terorismu je, bylo nebo bude prováděno,
jestliže během
provádění peněžní operace není známa finální částka celé peněžní operace,
finanční instituce a další subjekty musí zjistit identitu zákazníka okamžitě po
zjištění, že částka peněžních operací přesahuje 15 000 EUR nebo odpovídající
částku v cizí měně,
v případě
několika vzájemně spojených peněžních operací musí být identita zákazníka
zjištěna okamžitě po zjištění, že několik peněžních operací je vzájemně
spojených,
pojišťovací
společnosti poskytující životní pojištění a pojišťovací brokerské společnosti
musí zjistit identitu zákazníka a pojišťované osoby, jestliže částka placená
ročně zákazníkem přesahuje 1 000 EUR nebo splácená částka v dané době přesahuje
2 500 EUR nebo odpovídající částku v cizí měně,
v případě
několika vzájemně spojených peněžních operací může pojišťovna verifikovat
identitu benefičního vlastníka specifikovaného v kontraktu pojišťovny po
zahájení obchodního vztahu,
společnosti
organizující hry musí verifikovat identitu zákazníka vstupujícího do kasina a
také ho registrovat, když si vyměňuje žetony za hotovost nebo hotovost za
žetony,
finanční
instituce a další subjekty musí přijmout všechna odpovídající a přiměřená
opatření v zájmu zjištění, zda zákazník pracuje sám pro sebe nebo je
kontrolován a zjistit benefičního vlastníka,
ve všech
případech, kdy je identita zákazníka a benefičního vlastníka zjištěna, finanční
instituce a další subjekty musí od zákazníka získat informaci o účelu
zákazníkova obchodního vztahu a zamýšlený charakter,
ve všech
případech, kdy je identita zákazníka a příjemce/benefičního vlastníka zjištěna,
finanční instituce a další subjekty musí verifikovat identitu zákazníka a
benefičního vlastníka založenou na dokladech, údajích nebo informacích
přijatých od spolehlivého a nezávislého zdroje,
finanční
instituce a další subjekty musí ve všech případech provést průběžné monitorování
obchodního vztahu zákazníka, včetně vyšetření transakcí provedených během
takovéhoto vztahu a snažit se zjistit, zda prováděné transakce odpovídají
získaným informacím finančními institucemi nebo dalšími subjekty o zákazníkovi,
jeho obchodu a typu rizika, jak je nutné pro informace o zdroji fondů,
informace o
identitě zákazníka a benefičního vlastníka musí být pravidelně revidovány a
novelizovány,
finančním
institucím a dalším subjektům je zakázáno provést transakce přes bankovní účty,
uzavřít obchodní vztah, provést transakce, jestliže neexistují možnosti splnit
požadavky stanovené v tomto článku,
případy
podezřelých transakcí musí být okamžitě hlášeny Službě vyšetřování finanční
kriminality.
2.1.3 Hlášení podezřelých nebo neobvyklých peněžních operací a transakcí
Finanční instituce a
další entity musí oznamovat FCIS podezřelé nebo neobvyklé peněžní operace a
transakce prováděné zákazníkem. Takovéto operace a transakce budou objektivně
stanoveny, když finanční instituce a další entity vykonávají průběžné
monitorování obchodního vztahu zákazníka, včetně přešetření transakcí
provedených během vztahu. Finanční instituce a další entity, vyjma notářů nebo
osob oprávněných provádět notářské akty, advokátů a jejich asistentů, deponentů
nebo osob oprávněných provádět akce deponování, po zjištění že zákazník
vykonává podezřelou peněžní operaci nebo transakci, musí zastavit takovouto
operaci nebo transakci a nejpozději do 3 pracovních dnů nahlásit operaci nebo
transakci FCIS bez ohledu na částku peněžní operace nebo transakce. FCIS během 5 dnů od přijetí informace okamžitě
podnikne akce nutné pro dosvědčení nebo negování pochyb o kriminálních akcích
údajně prováděných nebo provedených zákazníkem. Od okamžiku, kdy je zjištěna
legalita fondů nebo výnosů či pochyby o možném spojení s financováním
terorismu, jsou FCIS okamžitě vráceny materiály a písemně oznámí finanční
instituci nebo jiné entitě, že peněžní operace nebo transakce mohou být
uskutečněny.
Finanční instituce a jiné entity, vyjma notářů nebo osob
oprávněných vykonávat notářské akty, advokátů a jejich asistentů, soudních
vykonavatelů nebo osob oprávněných vykonávat akce soudních výkonů poté, co
obdrží od FCIS písemný pokyn o zastavení podezřelé nebo neobvyklé peněžní
operace nebo neobvyklé transakce provedené zákazníkem, musí od doby
specifikované v pokynu nebo od momentu, kdy se objeví specifické
okolnosti, zastavit operace nebo transakce až na 5 pracovních dnů. Jestliže finanční instituce nebo jiné
entity během 5 pracovních dnů od obdržení pokynu nebo přijetí instrukce nejsou
povinny vykonat dočasné omezení práv vlastníka podle postupu stanovené trestním
řádem, peněžní operace nebo transakce musí pokračovat.
Jestliže zastavení peněžní operace nebo transakce by
mohlo narušit vyšetřování legalizace peněz nebo výnosů získaných
z kriminality, financování terorismu nebo jiných kriminálních akcí
vztahujících se k praní peněz anebo financování terorismu, FCIS to musí
nahlásit finanční instituci nebo jiné entitě.
Notáři
nebo osoby oprávněné vykonávat soudní akty, když je podezření, že transakce
provedená jejich zákazníkem může být spojena s praním peněz a financováním
terorismu, musí FCIS předat data potvrzující identitu zákazníka po ukončení
transakce bez ohledu na částku peněz přijatou nebo placenou zákazníkem
v této transakci.
Jestliže může být peněžní operace nebo transakce spojena
s financováním terorismu, Služba vyšetřování finanční kriminality
nejpozději do 24 hodin od přijetí informace o peněžní operaci nebo transakci ji
předá Státnímu oddělení bezpečnosti (cenných papírů) podle postupu stanoveného
vládou.
Finanční instituce a další entity musí podat informace
požadované FCIS během 1 pracovního dne od okamžiku přijetí žádosti.
Finanční instituce a další entity při provádění
soustavného monitorování obchodního vztahu zákazníka, včetně vyšetřování
transakcí provedených během vztahu, musí brát v úvahu takovou činnost,
která by podle jejich názoru, vzhledem k jejímu typu, mohla být
spojena s praním peněz anebo financováním terorismu a zvláště komplikované
nebo speciálně velmi velké transakce a všechny neobvyklé struktury transakcí,
které nemají manifest ekonomického nebo viditelně zákonného účelu a obchodní
vztah nebo peněžní operace se zákazníky z třetích států, ve kterých praní
opatření prevence peněz a financování terorismu jsou nedostatečné nebo
neodpovídají mezinárodním standardům. Výsledky šetření provádění takovýchto
operací nebo transakcí a jejich účel musí být podloženy dokumenty a musí být uchovávány
po dobu 10 let.
Finanční instituce a další entity nejsou odpovědny
zákazníkovi za nesplnění kontrakčních povinností a za škodu způsobenou plněním
povinností a akcí stanovených tímto článkem. Zaměstnanci finančních institucí a
dalších entit, kteří v dobré víře hlásí FCIS podezřelé nebo neobvyklé
operace nebo transakce vykonané zákazníkem za toto nenesou odpovědnost.
Kritéria, na jejichž základě jsou peněžní operace nebo
transakce považovány za podezřelé nebo neobvyklé jsou stanoveny vládou. Postup
pro zastavení podezřelých peněžních operací a transakcí specifikovaných
v tomto článku a pro podávání informací o podezřelých nebo neobvyklých
peněžních operacích či transakcích FCIS jsou stanoveny vládou.
Jestliže se zákazník vyhýbá nebo odmítá podat finanční
instituci nebo další entitě na její žádost a v rámci specifikovaného
časového limitu informace o původu peněžních zdrojů nebo výnosů a další
dodatečná data, finanční instituce a další entity mohou ukončit transakce nebo
obchodní vztah se zákazníkem.
Finanční instituce musí udržovat registr peněžních operací
provedených zákazníkem podezřelých a neobvyklých peněžních operací, vyjma
případů, kdy zákazníkem finanční instituce je jiná finanční instituce nebo
finanční instituce jiného členského státu EU. Data v registru jsou uchovávána po dobu
10 let ode dne ukončení transakcí nebo jiného obchodního vztahu se zákazníkem.
Pravidla pro udržování registrů budou stanovena vládou. Rovněž kopie dokumentů potvrzující identitu
zákazníka musí být uchovávány 10 let ode dne ukončení transakcí nebo obchodního
vztahu se zákazníkem.
2.1.4 Podávání informací Službě
vyšetřování finanční kriminality (FCIS)
Finanční instituce provádějící
peněžní operace musí podávat FCI data potvrzující identitu zákazníka a
informace o provedené peněžní operaci, jestliže celková částka jedné operace
v hotovosti nebo několika na sebe navazujících operací v hotovosti
přesáhne EUR 15 000 nebo odpovídající částku v cizí měně. Údaje
potvrzující identitu zákazníka jsou specifikovány v informaci podávané
FCIS a jestliže je operace provedená přes zástupce, informace musí obsahovat
také údaje potvrzující identitu zástupce, částku peněžní operace, typ
vykonávání peněžní operace, entitu jejíchž jménem je peněžní operace prováděna. Notáři nebo osoby oprávněné provádět notářské akce
a soudní akce nebo osoby oprávněné provádět akce soudního deponování musí podat
FCIS údaje potvrzující identitu zákazníka a informace o transakci provedené
zákazníkem, jestliže částka přijímané nebo placené hotovosti v transakci
přesahuje EUR 15 000 nebo odpovídající částku v cizí měně.
Další entity, vyjma notářů nebo osob oprávněných
vykonávat notářské akce, advokátů nebo jejich asistentů a soudních vykonavatelů
nebo osob oprávněných akce soudních vykonavatelů hlásí FCIS údaje potvrzující
identitu zákazníka a informace o jedné platbě v hotovosti, jestliže částka
přijímaná nebo placená v hotovosti přesahuje EUR 15 000 nebo odpovídající
částku v cizí měně. Informace se podávají FCIS okamžitě, nejpozději do 7 pracovních dnů ode
dne provedení peněžní operace nebo ukončení transakce.
Finanční instituce mohou upustit od
podání informace FCIS, jestliže činnost zákazníka je charakterizována
rozsáhlými dlouhodobými a permanentními a pravidelnými peněžními operacemi
odpovídajícími kritériím stanoveným vládou. Výjimka se neuplatňuje, jestliže zákazník finanční instituce je podnikání
cizího státu, jeho výsadku, pobočky nebo zastoupení nebo je zapojen do
následujícího obchodu poskytování právní pomoci, advokátská a notářská praxe,
organizuje a vede loterie a gambling, provádí činnost
zahrnující kovové, nekovové nebo ušlechtilé nerostné materiály, ušlechtilé
kameny, šperky, umělecké předměty, je dealer s auty, je zapojen do obchodu
s nemovitostmi, je auditor, poskytuje individuální zdravotní péči,
organizuje a vede aukce, organizuje turismus a cestování, je velkoobchodník
s alkoholem a alkoholovými a tabákovými výrobky, je dealer s ropnými
produkty, je dealer se zdravotními produkty.
2.1.5 Aktivity celních kanceláří
Celní kanceláře podnikají způsobem předepsaným vládou
kontrolou sum v hotovosti vyvážených do Evropského společenství přes
republiku Litva ze třetích zemí v rámci významu použitém v celním
zákoně a vyvážené z republiky Litva do třetích zemí v souladu se
Směrnicí (ES) čís. 1889/2005 Evropského parlamentu a Rady z 26. 10. 2005 o
kontrole hotovosti přivážené nebo vyvážené ze Společenství Směrnice (ES)
čís.1889/2005.
V případech stanovených směrnicí (ES) čís.1889/2005, kdy je členským
státům EU dáno právo přijímat rozhodnutí, rozhodnutí je přijato a postup pro
uplatňování v republice Litva odpovídajících ustanovení Směrnice (ES)
čís.1889/2005 je stanoven vládou nebo institucí pověřenou vládou, vyjma
případů, kdy je jinak stanoveno tímto nebo jinými zákony.
Celní kanceláře musí promptně,
nejpozději do 7 pracovních dnů, nahlásit FCIS každý případ hotovosti
přicházející do republiky Litva ze třetích zemí nebo opouštějící republiku
Litva do třetích zemí, jestliže hodnota jedné sumy přicházející nebo
odcházející v hotovosti je aspoň částka specifikovaná v odstavci 1
článku 3 Směrnice (ES) čís.1889/2005.
2.1.6 Povinnosti finančních
institucí a dalších entit
Finanční instituce a další entity, vyjma advokátů a
jejich asistentů, musí vypracovat odpovídající postupy interní kontroly spojené
s identifikováním zákazníků a benefičních vlastníků, podávání zpráv a
informací FCIS, uchovávání informací specifikovaných v tomto zákoně,
vyhodnocování rizik, management rizik (berouce v úvahu typ zákazníka,
obchodní vztah, produkty, transakci, atd.), management uplatňování požadavků a
komunikaci, což by zabránilo peněžním operacím a transakcím spojeným
s praním peněz anebo financování terorismu a zajistilo, že zaměstnanci
finančních institucí a dalších entit jsou správně připraveni a jsou seznámeni
s preventivními opatřeními pro praní peněz anebo financování
terorismu specifikovanými v tomto zákoně a dalších právních aktech.
Jmenovat personál managementu, který by organizoval uplatňování preventivních
opatření pro praní peněz a financování terorismu stanovených tímto zákonem a
udržoval vztahy s FCIS. Jmenování takovéhoto personálu musí být písemně
nahlášeno FCIS. Přijímá relevantní opatření tak, aby jejich odpovídající
zaměstnanci byli informováni o ustanoveních vypracovaných na základě tohoto
zákona. Zavádí interní systémy, které by jim umožňovaly reagovat plně a rapidně
na požadavky od FCIS o podání informací specifikovaných v tomto zákoně a
zajistit podání informace do 14 pracovních dnů (jestliže v odpovídajících
případech tento zákon stanovuje kratší časové limity pro podání informací
specifikovaných v tomto zákoně FCIS – takové informace budou podány
v kratších časových limitech).
Finančním institucím je zakázáno vydávat anonymní šekové
knížky, otevírání anonymních účtů nebo účtů na fiktivní jméno stejně jako
otevírání účtů bez žádání zákazníka o předložení dokladů potvrzujících jeho
identitu nebo když existuje oprávněné podezření, že údaje zaznamenané
v dokladech jsou falešné nebo podvodné.
Informace specifikované v tomto zákoně předávané FCI
nesmí být publikována nebo být předávána jinému státnímu managementu, kontrolnímu
nebo orgánu státní správy zabývajícím se dohledem nad zákonností nebo jiným
osobám vyjma případů stanovených tímto a dalšími zákony. Osoby, které poruší
postup ochrany informací a jejich využití specifikované v tomto zákoně,
budou odpovědné podle postupu stanoveným zákony.